Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Låg Xacc (OpenSID) på OG9-5 - hur öka?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Låg Xacc (OpenSID) på OG9-5 - hur öka?

    Förutsättning: 9-5 170 hk 1999, med Td04 turbo och "Mackan-chip", open sid.

    Bilen går bra, men inte 100%. Jag får bara 750 ca på Xacc, dvs pedal-värdet, enligt Open Sid i Meny 1. Är inte 1000 max? Då är spjället max öppet? Hur får man upp värdet? Jag har aldrig meckat med detta.

    Bakgrund: Jag har bytit broms-servot på verkstad. Efter detta verkar det som att gasen är för "dålig", och farthållaren funkar inte heller längre. Detta bara måste ju vara relaterat, men innan jag river runt så tänkte jag världens bäst forum skulle ge lite råd. Hur funkar gas-pedalens givare? För att det inte är vajern har jag fattat. Den spännde jag och spännde jag, det blev sämre... Nu är den helt slack igen och jag fick upp Xacc från 650 till 750 och bilen går bättre! Vajer djäveln var så spänd att den tog emot.... Men med E85, Td04 och Chip så vill jag har Aero-prestanda och där är vi inte än.

    Så, tips mottages om hur givaren är kopplad till pedalen och hur jag får 1000 i värde istället för 750. Jag behöver fan full sula nu när dubben snart åker på och regnet öser.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Hej!

    Kolla så inte t.ex mattan har hamnat bakom pedalen och pedalen inte går ner helt.
    Ja tror du ska kunna komma in i SID menyn när motorn är av men nyckeln på ON dra spjället förhand och se om du kan få upp det till 1000 dvs 100% en fördel att vara 2.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Det är inte mattan, har kikat. Men jag har inte kikat ovanpå liksom, där pedalen sticker upp ovanför skyddet, ska kolla där sen om nåt är ivägen. Jag utgår från att givaren sitter där nånstans? Men det kanske inte är jättemånga som fumlat med detta?

    Jepp, SID och Xacc indikeringen är aktiv med bara tändningen på, så relativt lättmeckat. Ska försöka bottna den och kolla värdet.
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Finns ingen givare vid pedalen utan allt finns i spjällhuset.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Aha, okey. Då är det spjällhuset jag skall kika på alltså. Får kolla mer på detta ikväll när familjen lagt sig. Noterbart är att lilla skyddsplåten över spjällets fjäder var lös, hela spjällhuset är "kletat" med flytande packning. Mao - det har var vart loss allting! Börjar nu mer och mer tänka att hela problemet ligger i spjällhuset....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Ja! Hittade största problemet - och det är okey att skratta nu. Svarta täck-kåpan sitter med en skruv in från vänster sida, sett framifrån när man tittar på huset. Den var för lång... När spjället rörde sig så agerade skruven stopp mot svarta plastgrejen som snurrar som vajern sitter i. Så jag skruvade ur den, och vips så blev det mkt bättre. Nu har jag justerat vajern, och nytt värde är 893 som max. Mao bra mkt bättre än det var innan! Lite pinsamt kanske detta, men vad fan - "aller anfang ist schwer" som dom säger. Og900 är jag bättre på.... Skitgött hitta det i mörkret i carporten när tanten är ute en stund och grabben försjunken i Ipaden. Troligen är det i stort sett löst nu detta.

    En fråga kvarstår dock: Maxvärde på Xacc är? Fattas det fortfarande något litet? Jag har ju stämplat pedalen och härjat att jag är rädd att nåt skadats. Men den gick helt okey på 750 Xacc och lär slira kopplingen på 890. (Aero-hårdvara och mjukvara på en original 170hk koppling).
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka?

    Kan vara spjällhuset som gjort sitt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka? Löst troligen!

    Case closed. Xacc har adapterat sig, nu uppe på 960 ca och bilen går som fan igen! Tjoho!

    Löjligt, en liten skruv och så mkt tankar och problem. Men dom enkla sakerna är ofta tidskrävande!
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Låg Xacc på 9-5 - hur öka? Löst - skruv var ivägen!

    Kanske tidigare ägare som lånat ut den till sin son/dotter och inte vill att de skall köra för snabbt?

    Lite beroende på omständigheterna så bör ecms visa 20 eller 50 vid fullgas.
    10 är pedalbegränsare
    12 tomgång

    Finns många andra värden också men det bör vara de intressanta för andra med samma problem.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka? Löst - skruv var ivägen!

    ÅÅÅ vad jag älskar trådar som avslutas med lösningen!!!!
    Lika mycket oälskar jag trådar med massor av folk som bryr sej och lägger ner tid på att komma med förslag och ingen respons av trådskaparen hur det gick..........

  11. #11

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka? Löst - skruv var ivägen!

    Citat Ursprungligen postat av Piotr
    ÅÅÅ vad jag älskar trådar som avslutas med lösningen!!!!
    Lika mycket oälskar jag trådar med massor av folk som bryr sej och lägger ner tid på att komma med förslag och ingen respons av trådskaparen hur det gick..........
    Signaturlös

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Låg Xacc på 9-5 - hur öka? Löst - skruv var ivägen!

    Jag jobbar med After-Sales och kundsupport, och jag tycker alltid lösningen är intressant för alla parter. Jag skickar ut massor med trouble-shooting och tips själv varje dag, i dom allra flesta fall hör vi bara ingenting och så stänger vi fallen några månader senare. Det är guld värt när man får feedback, då utvecklas man själv! Sen glömmer nog många bort att man hade en forumtråd, eller man tänker att man ska skriva lösningen sen och glömmer bort det...

    Edit: jag har skitbra däck på bilen, men hade ett långt släpp på 3ans växel ut på motorvägen imorse.... Okey att det regnade och var halt, men satan vad den går fint nu. Draget på 3an med full sula är galet skönt.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Kan man se AC-trycket i Opensid?
    Av RZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 19:01
  2. Knackdetektion i OpenSID
    Av asbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-20, 14:13
  3. OpenSid fel kod
    Av spoony i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •