Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Intressant stereo problem

  1. #1

    Intressant stereo problem

    Hej!

    Jag har ett ganska intressant stereoproblem som jag gärna mottar hjälp med.

    Jag har en SAAB 9-5 -01 2.3t

    Min stereo går inte att styra med kontrollerna på själva stereon däremot går det alldeles utmärkt att styra den ifrån, ratten. En nakdel med detta är ju att jag tex inte kan mata ut CD-skivan, börjar lite smått tröttna på Coldplay


    Stereon slutade att lysa grönt som den brukar göra när den får ström, när jag försökte ta ut SIDen för några dagar sen. (utan att lyckas till en början). Jag trodde att jag lyckats göra sönder Stereon så därför tog jag ut den, och här om dagen uptäckte jag att jag kunde kontolera stereon, via ratten.

    Alltså, Stereon lyser inte men spelar upp ljud ifrån både CD och Radio men jag kan endast kontrollera radion ifrån rattkontrollerna.

    Tack på förhand

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Intressant stereo problem

    Det kunde ju vara intressant att veta vad det är för stereo och bil...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Intressant stereo problem

    Vilken bil?

    På tex 9-3 2003-2006 så sitter själva stereon inte ihop med "panelen", vilket kunde förklara att panelen går sönder. Annars är det väl ett internt fel i enheten till knappsatsen, medans det via CAN fungerar...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4

    Re: Intressant stereo problem

    Oj glömde skriva det! men det är en SAAB 9-5 -01 2.3t.


    här hittade jag en manual för, stereon också.
    http://elektrotanya.com/pioneer_fx-m201 ... nload.html

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Intressant stereo problem

    Alltså en helt fristående stereo och inte ngn SAAB-stereo. Då måste ju felet ligga internt i stereon eftersom inga styrsignaler från interna knapparna kommer någonstans utifrån. Det hade varit en annan sak om det varit en tidig ng9-3, precis som risig9000 sa. Jag antar att du har någon form av interface för rattknapparna då eftersom det är SAAB-special. Du kan ju prova att dra ur anslutningen till rattknappsinterfacet, bara för att vara säker på att det inte är det som påverkar dom interna knapparna på något sätt.

    Har felet bara uppkommit helt plötsligt? Inte i samband med något annat jobb?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6

    Re: Intressant stereo problem

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Alltså en helt fristående stereo och inte ngn SAAB-stereo.
    Nej. Pioneer FX-M2016ZSA är den huvudenhet som Saab monterade på fabriken i 9-5 med AS2 eller AS3.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Intressant stereo problem

    Det har du rätt i. Dessa jävla anonyma annonser på vissa sidor. När jag tog upp sidan som länkades till så fick jag upp bild på en fristående enkel-DIN stereo och datablad. Vid närmare inspektion visade det sig naturligtvis vara en annons och det enda som antydde det var en liiten Google-icon uppe i hörnet av bilden.

    Oavsett, så borde det ändå vara ett internt fel eftersom det är en komplett enhet och inte olika delar som i ng9-3 MY03-06. Kan ju dock vara intressant att veta om någon har erfarenheter av det tidigare...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8

    Re: Intressant stereo problem

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Kan ju dock vara intressant att veta om någon har erfarenheter av det tidigare...
    Inte hört om någon med detta problem. Att både belysning (slutade lysa grönt) och knapparna (går inte att styra) slutat fungera känns som att en kabel mellan fronten och något kretskort har skadats/lossnat. Bara att skruva isär (om man vågar) och kolla.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9

    Re: Intressant stereo problem *Löst*

    Hej!

    Jag tog isär stereon och för att kolla om det var så som Göran Larsson föreslog. Jag såg då att knapparna (som sitter fastskruvade i den gråa frontpanelen) inte riktigt satt på plats. Jag hade råkat klämma ett av clips fästena när jag försökte ta ut stereon, och där med hade fronten tappat sin kontakt med resten av stereon. men det vara bara att benda lite i metallen och sätta tillbaka den igen. Nu fungerar det utmärkt. tack för all hjälp.

    Tack

Liknande ämnen

  1. Intressant ACC-problem
    Av LeafBox i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 22:26
  2. Intressant airbag-problem
    Av DanielB i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 13:23
  3. Stereo problem..
    Av puttep i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 12:42
  4. Problem med stereo
    Av Xrekses i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 12:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •