Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Bilen i fråga är en 9-5 Aero -02 med ett biopower steg 3 och tillhörande hårdvara.

    Bilen började för några veckor sedan lägga av och svajja på tomgången vid korsningar, samt sänka laddet drastiskt efter 5000 rpm, 9 ggr av 10 fungerade den dock felfritt och gick väldigt bra. Den har dock tagit 6-7 mil på sig att optimera riktigt sig efter man bytt bränsle.

    Sen några dagar tillbaka har den även börjat bete sig konstigt vid kallstart, rör man inte gasen så går den knappt, det låter som att den går på tre cylindar (hostar/fräser osv). men trycker man till på gasen några gånger så lägger den sig stabilt på tomgång men det går inte att gasa utan att den nästan dör.
    Men låter man bilen stå på tomgång i ca 2 min så går den som en klockan, förutom att den helt plötsligt bara kan dö (den hostar inte till utan den bara tvärdör) men då är det bara att vrida på nycklen igen så går den som den ska.

    Jag har bytt lite delar redan som orsakat andra problem

    Stift, bcpr7es11 (förövrigt kolsvarta, gamla som nya)
    Vevaxelgivare
    Lmm
    Avlastningsventil
    Spridarna är 4? måndader gamla
    Lika så hela avgassystemet
    Bränslepump

    Någon annan som haft liknande problem?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Bilen i fråga är en 9-5 Aero -02 med ett biopower steg 3 och tillhörande hårdvara.

    Bilen började för några veckor sedan lägga av och svajja på tomgången vid korsningar, samt sänka laddet drastiskt efter 5000 rpm, 9 ggr av 10 fungerade den dock felfritt och gick väldigt bra. Den har dock tagit 6-7 mil på sig att optimera riktigt sig efter man bytt bränsle.

    Sen några dagar tillbaka har den även börjat bete sig konstigt vid kallstart, rör man inte gasen så går den knappt, det låter som att den går på tre cylindar (hostar/fräser osv). men trycker man till på gasen några gånger så lägger den sig stabilt på tomgång men det går inte att gasa utan att den nästan dör.
    Men låter man bilen stå på tomgång i ca 2 min så går den som en klockan, förutom att den helt plötsligt bara kan dö (den hostar inte till utan den bara tvärdör) men då är det bara att vrida på nycklen igen så går den som den ska.

    Jag har bytt lite delar redan som orsakat andra problem

    Stift, bcpr7es11 (förövrigt kolsvarta, gamla som nya)
    Vevaxelgivare
    Lmm
    Avlastningsventil
    Spridarna är 4? måndader gamla
    Lika så hela avgassystemet
    Bränslepump

    Någon annan som haft liknande problem?
    Om du inte redan provat med en annan DI-kassett så gör det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Kolsvarta stift låter ju som att den går rätt fett? Vad händer om du byter stiften nu, försvinner problemen en stund och sen kommer tillbaks eller är det samma lika?

    Kan vara en idé att börja leta luftläckor efter lmm, har du tur kanske det är så enkelt att nån liten slang har torkat sönder?

    Hört med trimfirman som trimmat bilen åt dig om dom har några tankar kring det hela?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Sv: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Blev ingen skillnad när jag stoppade i nya stiften, jag märkte dock att man kan gnugga bort det svarta så kommer det fram en ljusbrun yta under. Så antagligen är det bara när den är kall som den går fett.
    Har letat luftläkage och nästan alla vakuumslangar är så gott som nya.

    Pratade med maptun som jag köpt trimmet av, och dom gissade på att spjällhuset var kasst.
    Har skruvat isär spjällhuset och fixat alla torra/spruckna kablar, potentiometerbanorna såg fina ut, vart dock ingen skillnad.

    Köpte mig även elm 327 för att kolla lite värden, men det enda jag ser är att O2 sensor pendlar rätt duktigt mellan 0,1-0,9 volt.

    DI-kasseten har jag inte provat, men elektronik brukar ha en tendens att fungera när det är kallt, och sluta fungera när det blir varmt. Men vem vet, den kanske är
    baklängestrasig

    Ska i alla fall bygga någon slags adapter idag så jag kan provtrycka hela systemet efter lmm. Visar inte det någonting så får jag prova byta DI-kasset.

    Återkommer med svar senare ikväll hur det gick!
    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Hittade ett ganska duktigt läckage vid en tryckslang över 0.5 bars tryck, så det kan ju förklara lambda värden och konstig gång vid körning iallafall.
    Men den går fortfarande inte bra när den är kall, tänder inte riktigt som den ska.
    Blir att testa ny DI och nya stift imorgon och hoppas på det bästa

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Då var Tändkasseten bytt, vart ingen skillnad alls
    Märkte också att bilen slutar öka i varv efter 5 på fyran..

    Kan det vara spjällhuset iallafall? Det tar kanske 0.3 sek innan bilen reagerar på gas, man hinner iallafall få ner pedelan i bott innan man känner att det börjar dra..
    Farthållaren ville heller inte fungera först när jag försökte, men den började fungera efter ett tag :S

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Då var Tändkasseten bytt, vart ingen skillnad alls
    Märkte också att bilen slutar öka i varv efter 5 på fyran..

    Kan det vara spjällhuset iallafall? Det tar kanske 0.3 sek innan bilen reagerar på gas, man hinner iallafall få ner pedelan i bott innan man känner att det börjar dra..
    Farthållaren ville heller inte fungera först när jag försökte, men den började fungera efter ett tag :S
    Spjällhuset har övervakning, om det inte gör som elekroniken säger så bör det tända felkoder. Och hamna i limp-home.

    Det som är individuellt för vaje cylinder är (naturligtvis) själva cylindern, tändningen och spridaren. Om den går på tre vid start borde felet sitta i något av detta. En sak som kan ge problem precis vid start är lätt läckage vid topplockspackningen (lite vatten i cylindern vid start), men det borde du sett på att den drar lite vatten också. Förklara dock inte felet vid höga varv.

    En sak angående vakuumläckage, det brukar bri bättre vid regn. Har du något väderleksberoende?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Hej!

    När bytes bränslefiltret senast?
    Det ja märkt på min är när den börjar bli lite tjurig vid kallstart så är det dags att byta filtret och det försvinner helt då. Detta märks tydligast när det börjar bli lite kallare ute.
    Verkar vara många som helt glömmer bort filtret det bör bytas minst en gång om året tycker ja iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    När bytes bränslefiltret senast?
    Det ja märkt på min är när den börjar bli lite tjurig vid kallstart så är det dags att byta filtret och det försvinner helt då. Detta märks tydligast när det börjar bli lite kallare ute.
    Verkar vara många som helt glömmer bort filtret det bör bytas minst en gång om året tycker ja iaf.

    Mvh
    Hmm, du kanske borde byta bensinmack om du är tvungen att byta filter en gång om året... Har aldrig haft bränslefilterrelaterade problem, och bara bytt enligt serviceplan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    När bytes bränslefiltret senast?
    Det ja märkt på min är när den börjar bli lite tjurig vid kallstart så är det dags att byta filtret och det försvinner helt då. Detta märks tydligast när det börjar bli lite kallare ute.
    Verkar vara många som helt glömmer bort filtret det bör bytas minst en gång om året tycker ja iaf.

    Mvh
    Hmm, du kanske borde byta bensinmack om du är tvungen att byta filter en gång om året... Har aldrig haft bränslefilterrelaterade problem, och bara bytt enligt serviceplan.
    Kör du din på E85?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Hej!

    När bytes bränslefiltret senast?
    Det ja märkt på min är när den börjar bli lite tjurig vid kallstart så är det dags att byta filtret och det försvinner helt då. Detta märks tydligast när det börjar bli lite kallare ute.
    Verkar vara många som helt glömmer bort filtret det bör bytas minst en gång om året tycker ja iaf.

    Mvh
    Hmm, du kanske borde byta bensinmack om du är tvungen att byta filter en gång om året... Har aldrig haft bränslefilterrelaterade problem, och bara bytt enligt serviceplan.
    Tankar på Statoil och som sagt E85, kan vara att filtret inte tycker om E85.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Hmm, du kanske borde byta bensinmack om du är tvungen att byta filter en gång om året... Har aldrig haft bränslefilterrelaterade problem, och bara bytt enligt serviceplan.
    Kör du din på E85?
    Det förstås. Men jag tycker ändå det verkar märkligt att filtret inte skulle ha bättre livslängd i normalfallet. Om jag inte missminner mig så finns det mer potentiella problem med tillväxt i bensinmackarnas tankar (= dålig soppa) i E85-fallet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Sv: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Testade rycka ur lmm idag och bilen gick betydligt bättre, har dock inte hunnit prova kallstart än, så jag ska prova det imorgon.
    Ska en två månader gammal lmm gå sönder så fort?

    Det tändes heller ingen motorlampa när jag körde utan lmm, bordet det inte göra det?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Sv: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Testade rycka ur lmm idag och bilen gick betydligt bättre, har dock inte hunnit prova kallstart än, så jag ska prova det imorgon.
    Ska en två månader gammal lmm gå sönder så fort?

    Det tändes heller ingen motorlampa när jag körde utan lmm, bordet det inte göra det?

    _
    Bara för att den går bättre när du ryckt lmm betyder inte nödvändigtvis att den är trasig, det kan mycket väl vara så att du har ett läckage mellan lmm och spjällhus isf.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 187
    Medlem#
    8758

    Re: Sv: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Citat Ursprungligen postat av Next_
    Testade rycka ur lmm idag och bilen gick betydligt bättre, har dock inte hunnit prova kallstart än, så jag ska prova det imorgon.
    Ska en två månader gammal lmm gå sönder så fort?

    Det tändes heller ingen motorlampa när jag körde utan lmm, bordet det inte göra det?
    Jo.... Verkligen skumt om den inte upptäckte ryckt kabel. Trasig lampa?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Sv: 9-5 Aero Problem vid kallstart samt körning

    Stoppade i en gammal lmm jag hade liggandes och nu går bilen som en klocka igen
    Man brukar ju anta att nya delar är hela, men så var inte fallet den här gången.

    Motorlampan är hel, vet inte varför den inte tändes

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero Problem vid Kallstart
    Av Alex_91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 18:59
  2. Problem med backen samt handbroms -00 9-5 Aero
    Av WCPC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 19:16
  3. 9-5 -06 drar Höger vid körning samt vid broms.
    Av Turbo_Danne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 21:26
  4. Vinande vid kallstart, samt oljedropp
    Av Ewolve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •