Blev i förra veckan ny ägare till en SAAB, min första SAAB och min absolut första cab. Har tidigare haft en Volvo S40 2.0T Steg2, med lite lull lull... Men det intresset rann av lite. Sålde bilen, och köpte mig en ny hobby i form av en vägregistrerad fyrhjuling (quad). Inne på min 3e vägregisterade sådan, kul och spännande hobby. Framför allt i sandgroparna på soliga dagar. Men intresset där börjar också rinna av litet....
Såg en annons på Blocket med denna SAAB Cab såhär på höstkvisten. Tyckte priset verkade rimligt, och enl säljaren är bilen otroligt fin för sitt skick. Lät för mig som vilket försäljningssnack som helst. Men när jag kommer till säljaren får jag se att bilen är faktiskt... väldigt fin. Den är inte ny, och det finns såklart repor och någon mindre bula. Men otroligt välhållen i övrigt, inte en rostfläck. Bilen importerad från Tyskland i från ursprunget, kanske delvis därför då de inte saltar vägarna (?). Tvivlar denna varit vinterkörd i Sverige heller.
Något som var (är, kanske) är litet bekymmer med hydraliken till caben. Den gick väldigt långsamt, ibland gick den inte igen helt . Den lät som en halvstrypt hamster. Kollade oljenivån, och den låg flera cm under "min". Detta har jag nu fyllt på, och nu går den bra igen. Hoppas det håller i sig bara.
Bilen har några saker som ligger på min "fix list", men målet med bilen är inte att få den i utställningsskick. Inte heller någon raket, det är en liten fegmotor (2.3i, 150hk) i den. Men det räcker bra för mig!
Såhär ser bilen ut i dagsläget:
De vita blinkersa blir första lilla delen i projektet kring denna SAAB Cab. Väl mött!