Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    http://www.bytbil.com/nyheter/6v35vkyg/?cmpid=37

    Om vi vill tanka utan att kliva ur. Systemet fungerar nämligen bara om man inte har ett tanklock som skall skruvas i. Såvitt jag vet så kräver varenda bil tillverkad efter 2000-2001 nånstans att man skall ha ett helt slutet tanksystem med återcirkulation varför tanklock krävs för att hålla systemet tätt.
    Fast det kanske de inte tänkte på... hellre slippa kliva ur och tanka

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    "De stora fördelarna med systemet, förutom att man behöver utsätta sig för naturen, är att tanktiden förkortas samt att man slipper hålla på och gegga med smutsiga tanklock och dylikt."

    Nu är jag visserligen rätt pedant och sköter om min bil bättre än medelsvensson, men geggiga tanklock? Seriöst, är det någon som någonsin har upplevt just geggiga och smutsiga tanklock som ett stort problem?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Nu är jag verkligen inte mycket för politisk korrekthet, men hallå hur våpigt framställde de tjejjen egentligen? Ååååh tråkigt och jobbigt och jaaaag vill inte tanka. Jag sitter hellre och lägger på ett extra lager läppglans, så fort jag ringt dagis och kollat mina uuuurgulliga små barn.

    Annars, tja varför inte? Jag har inget emot att tanka manuellt men ser ingen direkt nackdel med att ha det automatiserat.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Citat Ursprungligen postat av bytbil.com
    "De stora fördelarna med systemet, förutom att man behöver utsätta sig för naturen, är..."
    Om reportern glömt skriva ett inte mellan behöver och utsätta blir meningen mer förståelig. Dock så förstår jag i så fall då bilden på bilen som illustrerar artikeln mindre väl. Verkar vara av den luftiga och naturnära varianten.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Nu är jag visserligen rätt pedant och sköter om min bil bättre än medelsvensson, men geggiga tanklock? Seriöst, är det någon som någonsin har upplevt just geggiga och smutsiga tanklock som ett stort problem?
    Prova kör en väl inkörd dieselbil som ingen riktigt har brytt sig om nånstans...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Märklig slump(?) att jag läste en artikel idag om en ny bok om våra bensinmackar.

    http://www.svd.se/naringsliv/motor/mack ... 654622.svd

    Den innehöll på slutet följande reflektion:
    "Men det här med hur vi tankar är egentligen väldigt konstigt och ineffektivt. I en tid när flygplan kan tanka i luften och biltvätten är helautomatiskt så kan förstås också tankningen vara det. Men vi ska fortfarande vi kliva ur bilen, skruva av tanklocket och tanka för hand. Något som lever kvar sedan mackarnas barndom, märkligt nog."

    Kom snabbt på flera invändningar mot det, i linje med vad ni skrivit ovan; men också att när det gäller flygplan så är det naturligtvis för att kunna öka tiden i luften, eller räckvidd (vilket i.o.f.s. kan vara samma sak) när ingen möjlighet finns att vända till närmaste "mack" - och i de sammanhangen spelar kostnaderna en högst underordnad roll. Att börja fundera i de banorna för bilar känns väldigt märkligt; men som bekant har lättjan inga gränser.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    "Sen mackarnas barndom"? Öh, hur historielös får man vara? Det var väl först på 70-talet som man fick börja tanka själv, innan dess sköttes ju tankningen av någon uniformerad snubbe som gjorde honnör när man gled in på macken...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Jo, men någon skötte det manuellt; vilket också nämns i artikeln.

    "Tankningen sköttes av män i uniform, vindrutor torkades och oljan kollades."

  9. #9
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Sådana system har provats tidigare och brukar falla på vinterklimat och att systemet inte klara alla modeller. Vem vill investera i en pump som täcker vissa bilmodeller och årsmodeller även om video-identifiering -styrning har förbättrat oddsen? Lite "familjen Jetsson" i nyhetstorkan kanske. Med nya bränslen borde det finnas möjligheter med en bättre standardisering inom bilindustrin om viljan finns. Det var länge sedan de kom överens om vilken ordning det skulle vara på pedalerna, vilken sida och vilken höjd och typ av lock är nog för stor utmaning.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Företaget ifråga har väl hunnit konka några ggr?
    "Brist på finansiering" som det heter.
    Det var ju rätt många år sen som första automattankande roboten kom.
    När de är klara så är sannolikt kundunderlaget för litet

    Trots min ansenliga ålder orkar jag fortfarande gå ur bilen och tanka. Gäller det långkörning kan jag lägga en hand på däcken för att känna av lufttrycket samtidigt..
    Detta är enbart ett sk i-landsproblem..

  11. #11
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Snart kommer det väl automatiska tamponginförare i toastolarna oxå..
    Finns dock problem med det oxå , kan sätta sig män och barn som inte är kompitabla med systemet ..

    Detta med autotankning är löjligt, spara tid?
    Ska man titta på en skärm som visar när man är rätt i position?
    Som om inte det lär ta tid för folket med körkortet från kelllogspaketen.

    Detta bojkottar jag iaf!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Finja
    Inlägg
    16

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    http://www.bytbil.com/nyheter/6v35vkyg/?cmpid=37

    Om vi vill tanka utan att kliva ur. Systemet fungerar nämligen bara om man inte har ett tanklock som skall skruvas i. Såvitt jag vet så kräver varenda bil tillverkad efter 2000-2001 nånstans att man skall ha ett helt slutet tanksystem med återcirkulation varför tanklock krävs för att hålla systemet tätt.
    Fast det kanske de inte tänkte på... hellre slippa kliva ur och tanka
    Skulle aldrig köra i närheten av en sådan pryl med min bil i alla fall.
    Sugproppen som öppnar tanklocket kan ju ha varit i kontakt med femhundra normal-Svensson-skitiga bilar innan den tar sikte på att repa just mitt tanklock.
    Eller roboten torkar av "sugisen" inför varje ny tankning med?

    Hade nog hellre studerat dom på håll, satsandes en slant på om den missar hålet och trycker in 60 liter 95-oktanig soppa igenom bakskärmen på en ny fin bil i stället.
    (Med tanke på hur "exakta och noggranna" de där "tvätt-robotarna" är, som står till tjänst på var och varannan bemannad bensinstation.)
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - 06 - Grön metallic (301)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: I fortsättningen skall vi alla köra med CE-lampan tänd!

    Jag skullle hellre vilja tanka längs vägen under färd i från en tankbil. Ungefär som stridsplanen gör när de lufttankar.

Liknande ämnen

  1. Motor lampan tänd
    Av Uffe Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •