Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köp råd ang Spindelled

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    19

    Köp råd ang Spindelled

    hej!

    upptäckte att min ena drivknuts damask har gått i sönder, så jag har hissat upp bilen och tänkte passa på och fixa till framvagnen inför vintern med powerflex o snygga till med hammarfärg o ny tectyl under.

    I alla fall, samtidigt som jag byter dom flesta bussningar, så undrar jag om det är "lönt" att byta till nya friska Spindelleder eller inte, för dom som sitter på verkar fräscha (gummit i alla fall) (bilen har gått 20k mil ) men sen är frågan hur länge dom håller innan jag måste hissa upp bilen igen för att byta dem

    Tycker ni det är lönt? speedparts tar 175 per styck, medas OE versionen går på hiskliga 435 kr st och i så fall är min fråga om ni tror det är någon skillnad på dessa två förutom priset rent kvalitetsmässigt?

    bilen i frågan är en saab 9000 aero
    Med vänlig hälsning
    thomas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191

    Re: Köp råd ang Spindelled

    Misstänker att den för 175:- är Speedparts egna, antaligen lite billigare material. OE var ju Saab orginal. Jag hade kört på orginal, alla dagar i veckan.

    Angående om det är värt att byta eller inte, känner du att du har ekonomin att köpa nytt så gör det, nytt känns ju alltid säkrast.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Köp råd ang Spindelled

    1,5år och ca 2000mil höll Speedparts spindelleder på en 9000 min far har, sen var det glapp i båda och ombesiktning.

    Jag själv däremot har åkt med Speedparts billiga spindelleder till 99/90/900 i 8000mil utan glapp eller problem.

    En kompis klarade drygt 1,5år med en 900 med den billiga spindelleden från Speedparts innan det vart glapp...

    Grymt ojämn kvalitet alltså

    Det tråkiga är ju att man egentligen bör göra hjulinställning efter meck i framvagnen, så det kan bli onödigt dyr spindelled.

    Jag hade nog siktat på original, eller någon annan lite mer känd tillverkare i alla fall. Har inte beställt själv, men vet att mister-auto.se har jävligt lågt pris på vissa märkesprylar om man jämför med vad det kostar i Sverige.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Köp råd ang Spindelled

    det är lika ojämt kvalitet på märkesdelar också så det är rena lotteriet.
    Idag bytte jag en styrled på en passat och ägaren sa att den inte var särskilt gammal och det var en Moog, hör väl till premium märkena iallafall.

    I mina ögon så är slitdelar just slitdelar och det får man byta ibland, det är bara att inse och ibland håller det länge och ibland inte.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köp råd ang Spindelled

    Då de som redan sitter på ser bra ut så hade jag behållit dom.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Få av spindelled 9-5.
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 18:21
  2. Spindelled.
    Av TurboColle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 22:20
  3. Spindelled
    Av JohnM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 18:01
  4. Spindelled...?
    Av Snucke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 20:01
  5. Spindelled
    Av pgp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •