Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: SAAB 9-5 -08, D1S eller D2S?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Skeåne
    Inlägg
    92

    SAAB 9-5 -08, D1S eller D2S?

    Hej.

    Jag köpte en D1S från Mekonomen och skulle just sätta in den då jag upptäckte att sladdarna på min går in bak på lampan (fyrkantig kontakt med 2 trådar (grön o svart) samt att lampan ser ut att sitta fast med en fjäder...) och jag ser inte ut att ha en klump bakpå.
    Är det D2S jag har då eller något annat? Kanske är vanliga halogen trots att jag har linser? Mitt första lampbyte på denna så var snälla ;-)

    Mvh
    MVH / Turbon
    SC9-5LINPRO BioPower -08

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: SAAB 9-5 -08, D1S eller D2S?

    Hej!

    Låter som du inte har xenon utan vanliga halogen om det inte är i helljuset du är och rotar, isåfall är det vanliga H7 halogen lampor du ska ha.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: SAAB 9-5 -08, D1S eller D2S?

    Alla ng9-3 och og9-5 2006-2010 har projektorstrålkastare (med linser), men det finns både halogen och xenonvarianter av dessa - och exteriört syns ingen skillnad mer än på ljusets färg (som beror på val av lampa, även halogenlampor kan ge ett blåaktigt skimmer).

    Eftersom de allra flesta bilar som har xenon från fabrik även har projektorstrålkastare, gör många gör fel (även bilhandlare) och tror att det omvända gäller, alltså att projektorstrålkastare automatiskt innebär xenon. Men så är det alltså inte.

    Så börja med att klura ut om du har xenonstrålkastare eller ej. Har du t.ex. en kontroll inne i bilen där du kan ställa höjden på strålkastarna? I så fall har du halogen (eftersom xenon har automatisk nivåreglering). Eller så tar du ut lampan och kollar. Men det låter ju som om du har vanliga H7 halogenlampor om du inte som Kimoh påpekar är inne och fipplar med helljuslampan, där är det alltid halogen (även på xenonbilar).

Liknande ämnen

  1. saab 9000 -96 2.0 turbo eller 2.3 16 v,bra köp eller?
    Av Tappe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •