Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol

  1. #1

    Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol

    Flyttade idag fram bilbarnstolen till framsätet (ja, airbagen är urkopplad) och efter det började varningslampan för airbag att lysa?!

    Eftersom jag drog de bälten som medföljer bilbarnstolen och som används för att "säkra fast stolen" under passagerarstolen så gissar jag på att någonting har påverkats under passagerarstolen (kablage, etc.). Innan jag börjar felsöka vill jag gärna ha hjälp att veta vart jag ska leta? Vilken/vilka kablar/kontakter hör till airbagen, finns det annat i anslutning till passagerarstolen som kan ha gått sönder/tappat kontakten efter att jag spänt bältena till bilbarnstolen under passagerarstolen?

    Och, hur monterar man lättast loss passagerarstolen? Trångt att kunna felsöka om jag inte gör det.

    - Bilmodell: SAAB 9-5 2,3T 220 hk
    - Årsmodell: 2005
    - Modifikationer på bilen: Inga
    - Miltal: 11700
    - Hur yttrar sig felet? Efter att bilbarnstolen monterats så lyser varningslampan för airbagen konstant
    - Vilken felsökning har redan gjorts? Kopplat loss bältena (satt tajt under passagerarstolen) men det gjorde ingen skillnad.

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol

    min första gissning är att du dragit isär en kontakt eller dragit ur något stift från en kontakt.

    försök och kolla under stolen om du ser något som gått isär.

    ska du montera bort stolen så sitter det en skruv i framkant på varje skena och en i bakkant. alltså 4 skruvar totalt. skjut fram stolen lossa de två bak, skjut bak stolen och lossa de fram.

    vrid inte på tändningen med stolen ur bilen, det genererar en ny felkod.

    du kommer inte att bli av med airbaglampan förens den blivit återställd med Tech2, alltså det verktyg som saabverkstäder använder.

    då kan de även kolla vilket fel som finns lagrat i systemet, så du vet att du åtgärdat det.

    Lycka till!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 173
    Medlem#
    8758

    Re: Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol

    Citat Ursprungligen postat av Arne Banan
    Flyttade idag fram bilbarnstolen till framsätet (ja, airbagen är urkopplad) och efter det började varningslampan för airbag att lysa?!

    Eftersom jag drog de bälten som medföljer bilbarnstolen och som används för att "säkra fast stolen" under passagerarstolen så gissar jag på att någonting har påverkats under passagerarstolen (kablage, etc.). Innan jag börjar felsöka vill jag gärna ha hjälp att veta vart jag ska leta? Vilken/vilka kablar/kontakter hör till airbagen, finns det annat i anslutning till passagerarstolen som kan ha gått sönder/tappat kontakten efter att jag spänt bältena till bilbarnstolen under passagerarstolen?

    Och, hur monterar man lättast loss passagerarstolen? Trångt att kunna felsöka om jag inte gör det.

    - Bilmodell: SAAB 9-5 2,3T 220 hk
    - Årsmodell: 2005
    - Modifikationer på bilen: Inga
    - Miltal: 11700
    - Hur yttrar sig felet? Efter att bilbarnstolen monterats så lyser varningslampan för airbagen konstant
    - Vilken felsökning har redan gjorts? Kopplat loss bältena (satt tajt under passagerarstolen) men det gjorde ingen skillnad.
    Det finns en sak som låter rimligt, anslutningsladden för sidoairbagen i stolen. Innan du ger dig på det bör du vara medveten om att en öppen kabel till den måste hanteras mycket försiktgt så att den inte sprängs. Om kontakten bara hoppat ur så är det en bagatell att stoppa i den, men du måste ha en Tech2:a för att få bort felkoden. Så, antingen är det ett enkelt fel som måste till verkstad pga Tech2 (om du nu inte känner någon med en, men då hade du antagligen inte frågat här), eller så är det ett jobbigare fel som du absolut inte bör försöka med utan att veta precis vad du pysslar med (som också kommer att kräva en Tech2:a i slutänden för att släcka felet). Så, i det här fallet skulle jag rekommendera dig att lämna det till en bra verkstad - eftersom jag inte vet var du bor kan jag inte ge några verkstadsrekommendationer.

    Airbagfelen återställs inte automatiskt, så man måste ha en Tech2:a (eller motsvarande, enkel OBD fungerar inte) för att se om felet försvunnit.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4

    Re: Airbaglampa lyser efter montering av bilbarnstol

    Tack för snabba och bra svar. Känns som att jag inte har lust att få en airbag spontansprängd i ansiktet för att jag ska pilla kablage. Har inte heller någon utrustning för att släcka felkoder. Ska lämna in den till min vanliga verkstad.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] SRS-airbaglampa lyser efter stolsbyte OG9-5
    Av JörgenT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 14:14
  2. CE lyser efter 3" montering...
    Av hugge01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 12:20
  3. Konstigt fel efter montering av extrljus
    Av ChiefBQ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 15:46
  4. problem efter montering av sportfilter
    Av _crazy_saab_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 23:03
  5. krävs adaption efter montering av ny MV?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •