Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ny inredning - > airbag lampa

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Ny inredning - > airbag lampa

    Hejsan!

    Som tråden lyder, kastade jag in en inredning från en 9-3a 2008-> i min 9-3a 2006.
    Snabbt, ganska enkelt och ett trevligt resultat. Förutom att airbag lampan började lysa.

    Har försökt nolla via tech 2. Men felet återkom. Har läst att det har något att göra med sensorn i någon skena? Någon som begriper sig på det och kan förklara det för en trött pojkspoling?

    Note: Dum som man är vred man givetvis på nyckeln för att kolla att första sätet satt. Har förstått att detta också kan vara orsak till felet. Minuspolen var även urkopplad på batteriet mestadels av tiden (ej när jag vred om nyckeln såklart)

    Evigt tacksam för hjälp!

  2. #2

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Eftersom du verkar ha tillgång till Tech2 är det väl bara att läsa ut var felet ligger?
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Eftersom du verkar ha tillgång till Tech2 är det väl bara att läsa ut var felet ligger?
    Vart ute hos en som hade tillgång till tech2:an, felet låg i "airbag förarstol". Jag har läst att det skall vara skenan som bråkar. Jag testade slå av batteriet, skruva ur stolen och sätta i den igen. Men felet återkom när batteriet slogs på, och jag skruvade på nyckeln.

    Tänkte mer om någon har befunnit sig i samma sits.. Vad dem gjorde för att åtgärda felet...

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av maxandersson
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Eftersom du verkar ha tillgång till Tech2 är det väl bara att läsa ut var felet ligger?
    Vart ute hos en som hade tillgång till tech2:an, felet låg i "airbag förarstol". Jag har läst att det skall vara skenan som bråkar. Jag testade slå av batteriet, skruva ur stolen och sätta i den igen. Men felet återkom när batteriet slogs på, och jag skruvade på nyckeln.

    Tänkte mer om någon har befunnit sig i samma sits.. Vad dem gjorde för att åtgärda felet...
    Kan inget om sånt här men chansar....
    Som det mesta i Saab kanske den nya airbagen måste "giftas in" på nåt sätt?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Max var på besök hos mig så jag bifogar en dump från wis angående felkoden:

    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  6. #6
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Max var på besök hos mig så jag bifogar en dump från wis angående felkoden:

    Vad står det sist?
    Nåt om artikelnumret?!

    Kanske har med ingiftande ändå att göra, för om jag fattade det rätt så kunde det sätta felkoden , lustigt bara att det står att kretsen är bruten , men klart stänger den av kretsen pga "fel" airbag är på plats kanske det är logiskt?

    Bara spekulationer , som sagt kan inte ett smack
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Är det säkert att stolarna är precis lika då mellan 06 och 08?

    Har också för mig att det var en tråd för inte så länge sen om USA-stolar bland annat som skulle ha en annan typ av "någonting" i stolarna som tände Airbaglampan på bilar som haft svenska stolar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är det säkert att stolarna är precis lika då mellan 06 och 08?
    Nä, lägesgivare för stolsposition saknas väl på 08:a stolarna och efter som inte styrdonet vet läget på stolen, t.ex. om det sitter en lite kärring långt fram med stolen så smäller bara steg ett av på airbagen i fråga, fast efter 100mS smäller steg 2 av ändå.

    Bara att kolla om det går något liten kabel till främre delen av stolens inre skena.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    487

    Sv: Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är det säkert att stolarna är precis lika då mellan 06 och 08?
    Nä, lägesgivare för stolsposition saknas väl på 08:a stolarna och efter som inte styrdonet vet läget på stolen, t.ex. om det sitter en lite kärring långt fram med stolen så smäller bara steg ett av på airbagen i fråga, fast efter 100mS smäller steg 2 av ändå.

    Bara att kolla om det går något liten kabel till främre delen av stolens inre skena.

    Mvh TD04
    Som TD04 säger...

    På 9-5:orna finns lägesgivare bara på några årsmodeller, runt 02-05. Kan vara samma på 9-3, med andra ord kan lägesgivarna saknas på den nya inredningen.



    Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    t.ex. om det sitter en lite kärring långt fram med stolen så smäller bara steg ett av på airbagen i fråga, fast efter 100mS smäller steg 2 av ändå.
    Det här handlar dessutom om en anpassning till amerikanska krav där man tänker på en obältad liten kärring. Har man bälte på sig skulle jag säga att det har marginell betydelse om steg 2 fördröjs.
    Har man sensor på den gamla stolen men inte på den nya (felkod) kan man ta loss den och ansluta den lös på golvet.
    Har man ingen på den gamla men en på den nya skiter man i att koppla i den.
    Fredrik J

  11. #11
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Det här handlar dessutom om en anpassning till amerikanska krav där man tänker på en obältad liten kärring. Har man bälte på sig skulle jag säga att det har marginell betydelse om steg 2 fördröjs.
    Fast även i Amerika verkar de kunna ändra sig, 30mph unbelted har inte lika mycket fokus på sig nuförtiden.

    Ett förtydligande får jag göra också, 100mS efter steg 1 är det förstås jag menar.
    Smäller steg 1 på säg 18mS så när då steg 2 kommer på 118mS så är det ju i stort sett färdig krockat ändå.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  12. #12

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Fick liknande problem på min -03 när de "nya" stolarna inte hade givaren i skenan. Jag bytte helt enkelt chassi på stolarna så bilen tror att original sitter kvar.
    www.garaget.org/mickefixare

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Citat Ursprungligen postat av mickefixare
    Fick liknande problem på min -03 när de "nya" stolarna inte hade givaren i skenan. Jag bytte helt enkelt chassi på stolarna så bilen tror att original sitter kvar.
    Tack för svaren!

    Jag har inte gjort så mycket då tiden inte har funnits till. Jag testade dock dra ut förarstolen och satte in den gamla. Då försvann felmeddelandet. Borde inte bilen fela båda stolarna?

    Micke! Var det ett stort projekt att byta chassi på stolarna/stolen?

    Mvh Max

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    6

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Har nu åtgärdat problemet.

    Genom att byta ut högerskenan på den nya stolen mot en ny skena med sensor.

    Istället för att försöka byta hela stommen med alla kablar tog jag en titt i den nya kabeldosan under stolen som såg ut enligt följande och märkte rätt fort att något fattades:





    På bild 1 ser ni två olika kabeldosor. Den nya stolen saknar en kabel i sin dosa (vänster) jämfört med den andra dosan (höger). Javisst, till vänster om det gula uttaget (Sensorkabeln). Jag drog helt enkelt bara loss kabeln (obs, öppna dosan bakifrån för att få ut kabeln) från den ena dosan och slängde in den i nya stolens dosa, skruvade på skenan på nya stolen och slängde in stolen i bilen. Vips, problem solved.
    Senast redigerat av maxandersson den 2013-12-11 klockan 21:21.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    Ny inredning - > airbag lampa

    Gött
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Ny inredning - > airbag lampa

    Härligt. Och en eloge att du följer upp tråden med så fina bilder också. Kan säkerligen hjälpa fler i framtiden som gör samma operation.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. airbag lampa 9-5 2005a
    Av doie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 06:08
  2. Monterade ny inredning, då tändes airbag lampan
    Av jrswe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-20, 11:46
  3. Airbag lampa lyser?
    Av Wirf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 15:40
  4. Airbag lampa..
    Av Rasul i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-09, 18:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •