Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Skapade en tråd på minhembio, men av erfarenhet vet man ju att STCS är en kunskapsbank av rang så lika bra att posta här med

    Till ämnet:
    Ska flytta och till den nya lägenheten är jag ute efter nytt ljud. Som referens har jag haft ett Logitech Z5500 5.1 som jag varit nöjd med, men har vissnat på all kabeldragning för sateliter och värderar inte surround för film så mycket. Vill bara ha bra ljud överlag vid film och musik.

    SÅ, istället är jag ute efter "riktiga" golvisar och en bra stärkare. Ska fungera för att spela upp musik och film. Datorn och TVn är hopkopplade med DVI-HDMI, så all filmmedia spelas upp från datorn.

    Har kikat på detta paket som jag tycker verkar rimligt och dessutom har fått bra kritik: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -oak/5796/

    Synpunkter på detta?
    Känns som en bra start med möjlighet att växa i. Vill jag kan jag komplettera med sub+högtalare för att få ett X.1 system senare.

    Har lite funderingar:
    - Är det på något sätt sämre att driva 2st högtalare med en 5.1 förstärkare avsedd för flera?
    - Stöder förstärkaren hopkoppling med ev. aktiv subbas?
    - Om jag skulle komplettera med en aktiv liten högtalare i exempelvis köket, går den att koppla samman med detta system och spela upp musik från samma källa? (Utan latency)

    Fyll gärna på med alla kommentarer och tankar som dyker upp. Som sagt, är ny på detta.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Länken funkar inte.

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Länken funkar inte.
    Fixed!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Främsta rådet jag kan ge är att om möjligt åk och lyssna på grejerna, eftersom ljudsmak är så personligt.
    Kör du med hembiostärkare som stereo så är du åtminstone förberedd för hemmabio ifall du skulle vilja köra på det igen sen.
    Jag gick ifrån hemmabio för några år sen för att bara köra stereo och har inte tittat tillbaks efter det, satsade på riktigt bra grejer så mitt ljudideal är uppfyllt och trivs som fisken i vattnet, ingen mer hemmabio för mig.
    Lite bilder på min anläggning: http://www.minhembio.com/mostling/

  5. #5

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Åk dit och lyssna på DF6:orna, där har du riktigt fint ljud.

    Kombinera gärna detta på en xtz 12" bas.

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Främsta rådet jag kan ge är att om möjligt åk och lyssna på grejerna, eftersom ljudsmak är så personligt.
    Kör du med hembiostärkare som stereo så är du åtminstone förberedd för hemmabio ifall du skulle vilja köra på det igen sen.
    Jag gick ifrån hemmabio för några år sen för att bara köra stereo och har inte tittat tillbaks efter det, satsade på riktigt bra grejer så mitt ljudideal är uppfyllt och trivs som fisken i vattnet, ingen mer hemmabio för mig.
    Lite bilder på min anläggning: http://www.minhembio.com/mostling/

    "Lite" annan prisklass än vad jag tänkt kanske!

    Jag har ledsnat på "hemmabio" med. Tycker inte surround förhöjer upplevelsen nämnvärt. Var ballt för 10 år sen när det va nytt. Nu vill jag bara ha ett bra rent ljud. Ska vara bra för musik och man ska även höra rösterna i film utan att behöva skruva upp volymen. Eventuellt sträcka mig till att komplettera detta med en subwoofer, om jag inte trycket blir tillräckligt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Hehe, ramlade över en bra deal som var för bra för att låta bli.

    Kör du med golvhögtalare så tror jag att du klarar dig utan sub, men som sagt och och lyssna och om möjligt låna hem grejerna så att du kan höra dom där du ska använda dom.

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333

    Sv: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Yamaha och Denon gör fina stärkare till bra pris.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Jag kan rekommendera Harman/ Kardon avr-265 Eller avr-365.
    Jag har själv avr-365 och Yamaha ns 555 riktigt bra ljud.

    Jag körde hela Yamahas 5.0 system och räcker bra för musik kanske saknas lite i explosioner på filmen men tror inte minna grannar skulle uppskatta en sub.

    HK förstärkaren är mycket strömstark så går att kombinera med många olika högtalare
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  10. #10

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    En jag kände som tävlade i billjud sa att Logitechs dyrare system (3000+ ) slår det mesta i ljudväg.
    Här är ett som verkar vara trådlöst... Z906
    http://www.logitech.com/sv-se/product/8642?crid=47

    Själv har jag ett billigare Logitech (ca 400 kr), men det duger åt mig

  11. #11
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av granturismo
    En jag kände som tävlade i billjud sa att Logitechs dyrare system (3000+ ) slår det mesta i ljudväg.
    Här är ett som verkar vara trådlöst... Z906
    http://www.logitech.com/sv-se/product/8642?crid=47

    Själv har jag ett billigare Logitech (ca 400 kr), men det duger åt mig
    Jag har ett Logitech Z5500, minns inte va det kostade men kanske 2500:-.

    Det är jättebra ljud och helnöjd med det. Men det är bara bra när alla högtalare används, och jag är så less på allt kablage ett 5.1 system medför. Därav vill ja ha 2st högtalare istället.

    Jag tror dessutom ljudet blir mycket bättre med 2 golvisar och en riktig stärkare jämfört med mitt Logitech.

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Vad är mest bang for the buck? Golvisarna jag länkat till eller ska man satsa på kombinationen 2st sateliter/stativare och en subbas istället? Tänker t ex denna kombo:
    http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... nish/3372/
    http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha- ... nish/2801/

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Har genom åren hunnit med att testa Denon, HK, NAD och Yamaha. Min åsikt är följande:

    Denon:
    Otroligt bra positionering vid bioljud. Stor ljudbild. Låter underhållande för just bio.
    Mycket strömklen. Verkligen inget för kraftiga högtalare. Mina Infinity Beta saknade helt bastryck med Denonförstärkaren. Spelade högt, men tunt.
    Massor med inställningsmöjligheter, men alldeles för svårt att hitta i menyerna (har förhoppningsvis blivit bättre på senare modeller)

    NAD:
    Dåligt positionering för bioljudet. Varje högtalare "hördes" var de stod vid bio. Ljudbilden var liten och orealistisk. Klar besvikelse att kolla film med. Ork fanns det, men till vilken nytta när det lät instängt?
    Inte så många inställningar att gå vilse i, men i gengäld inte så lätt att finjustera.
    NAD ska vara strömstarka, men även med denna fattades mycket av basen. Extra påtagligt när man spelade i stereoläge. Lät som man av misstag hade satt ett högpassfilter på fronthögtalarna. Blir aldrig någon NAD för mig igen.

    HK:
    Äntligen driv! Plötsligt fanns basen i systemet utan att jag behövde ha subben igång. Svulstigt bioljud. Bättre ljudbild än NAD, men inte så bra som Denon. Dock kompenseras det genom att ha bättre ork när det är intensiva scener än vad Denonstärkaren klarade.
    Lyssna musik i stereo var riktigt kul. Äntligen var det tryck i grejorna.

    Yamaha:
    Nu föll ALLA bitarna på plats. Minst lika bra bioljud som Denon. Enormt luftig och fin ljudbild. Lätt att ställa in och hitta funktionerna. Sjukt bra driv. Fattas ingen effekt någonstans. Gäller både i stereo och bio. Utan tvekan bästa bioförstärkare jag ägt!
    Jämförelsen haltar väl något eftersom Yamahan var ett par tusen dyrare än övriga, men NAD och HK är ändå kända för att vara strömstarka och vara lämna mer effekt än de på pappret skyltar med. Ändå utskåpar Yamahan dessa fullständigt.

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Tackar för all input. Förstärkaren är jag tämligen säker på att det blir. Förmodligen ansedd som "budget" av Hifi-proffsen, men duger fint åt mig till att börja med.

    Dom paket det står mellan nu är dessa:

    2.1 paket med samma stärkare fast 2st golvisar + en subwoofer:
    http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... ossy/5798/

    Eller 2st kraftigare golvisar och samma stärkare:
    http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -oak/5796/

    Vad tror ni är bäst att satsa på? Dom större M65 högtalarna har ju fått ruskigt bra kritik. Inget illa med dom mindre F-6 heller. Designen på F-6orna lockar och att dom är lite mindre och smidigare.

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Tackar för all input. Förstärkaren är jag tämligen säker på att det blir. Förmodligen ansedd som "budget" av Hifi-proffsen, men duger fint åt mig till att börja med.

    Dom paket det står mellan nu är dessa:

    2.1 paket med samma stärkare fast 2st golvisar + en subwoofer:
    http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... ossy/5798/

    Eller 2st kraftigare golvisar och samma stärkare:
    http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -oak/5796/

    Vad tror ni är bäst att satsa på? Dom större M65 högtalarna har ju fått ruskigt bra kritik. Inget illa med dom mindre F-6 heller. Designen på F-6orna lockar och att dom är lite mindre och smidigare.
    Tror inte du kan få bättre ljud än den Yamahan levererar till det priset.

    Paketet med sub är perfekt om du vill komplettera med fler högtalare för att ha till hembio sen. Som ren musikanläggning är nog de större högtalarna bättre.

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Tror inte du kan få bättre ljud än den Yamahan levererar till det priset.

    Paketet med sub är perfekt om du vill komplettera med fler högtalare för att ha till hembio sen. Som ren musikanläggning är nog de större högtalarna bättre.
    Nej stärkaren verkar klockren!

    Jag kommer nog inte bygga ut till 5.1. Rätt litet rum i lägenhet, och jag ser inte så mycket film att jag tycker det blir värt det. Tycker även det blir lite "stökigt" intryck med så mkt högtalare på liten yta.

    Det jag vill åt mest är en bra kompromiss med bra ljud för musik, TV-tittande och film. Värderar även ett "cleant" och städat utseende. Verkar som att F-6orna är lite mindre och snyggare, men å andra sidan har man en subbas att göra av någonstans istället.

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Tror inte du kan få bättre ljud än den Yamahan levererar till det priset.

    Paketet med sub är perfekt om du vill komplettera med fler högtalare för att ha till hembio sen. Som ren musikanläggning är nog de större högtalarna bättre.
    Nej stärkaren verkar klockren!

    Jag kommer nog inte bygga ut till 5.1. Rätt litet rum i lägenhet, och jag ser inte så mycket film att jag tycker det blir värt det. Tycker även det blir lite "stökigt" intryck med så mkt högtalare på liten yta.

    Det jag vill åt mest är en bra kompromiss med bra ljud för musik, TV-tittande och film. Värderar även ett "cleant" och städat utseende. Verkar som att F-6orna är lite mindre och snyggare, men å andra sidan har man en subbas att göra av någonstans istället.
    Ska du kolla film ska du ha en sub. Stora frontar kompenserar inte tillräckligt tyvärr.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Köpråd: Nytt ljud till lyan. Högtalar+förstärkar-kit

    Hej,

    Jag är mycket nöjd med min Marantz NR1403 som jag köpte i somras;
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1292936

    Nu använder jag visserligen denna till 5.1 via ett HKTS60-paket men stärkaren har pre-out för frontkanalerna så vill man komplettera med slutsteg för lite mer tryck går det bra.

    Tvärtom TS har jag upptäckt tjusning med "bioljud" nyligen i och med inköp av ovanstående stärkare och högtalare. Bra tryck även vid musik. Sedan har jag iofs också haft möjlighet att förlägga högtalarkablage i tak och väggar...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Nytt ljud i min 9-3
    Av CaptHowdy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 01:44
  2. nytt ljud!!
    Av krillew i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 15:51
  3. Högtalar förslag till 9-5
    Av Snoball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-01, 14:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •