Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stål i rostfri diskbänk

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Stål i rostfri diskbänk

    Det var lite svårt att sätta bra rubrik men jag har renoverat köket och köpte en rostfri diskbänk. Jag har dock fått små små ytliga rostfläckar. Jag har frågat tillverkaren vad det är för stål i och har fått svaret "The worktop material grade is 1.4509 and the bowls are 1.4301."

    Är det någon som kan utläsa något av detta? Är det möjligt att det kan komma ytligt rost på detta? Jag testa med en magnet på bänken och den fäster. Borde den verkligen göra det om det är rostfritt?

    Någon som kan hjälpa till och ge några svar?

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    EN 1.4301 är handelsbenämningen på "vanligt rostfritt stål" (även 1.4307 är vanligt). Översatt till svensk standard heter det SS2333 om jag inte missminner mig.

    EN 1.4509 verkar vara en variant på rostfritt med andra egenskaper. Gissningvis är det lättare att forma/bearbeta (läs: mindre sprött) och används till andra delar på diskbänken. Största orsaken att det används är för att det förmodligen är mycket billigare än 4301 och har troligtvis inte lika bra resistens mot korrosion. Därför man använder 4301 i "bowlen" som ska stå emot vatten och fukt hela tiden.

    Är det på 4509 delen det börjat rosta?
    Jag fick liknande små rostlagringar på min diskbänk under en diskmedelsbehållare där diskmedel och vatten länge legat på diskbänken. Säker på att det inte bara är avlagringar av något annat snarare än själva bänken som rostat?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    Små metallflagor kan ju lägga sig och rosta, och ibland så kan det var metall i annat som gnider av sig på ett glas eller nått (tänk från en gjutjärnspanna) som man sen ställer på diskbänken och som lämnar dessa rostmärken. Prova med lite svinto skall du se att det omedelbart försvinner.
    Det finns både magnetiskt och icke-magnetiskt rostfritt stål.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    Kan väll hoppa in med den lilla kunskap jag har.
    Graderingen vet jag inte något om, men man måste ha 10,5% krom för att de skall klassas som "Stainless". Men på en diskbänk brukar det vara mer 18/10 (18% Krom + 10% Nickel).

    Mer Krom = Mer resistent mot rost.
    Mer Nickel tror jag bara ger den mer resistans mot förvridning p.g.a värme.

    Kolla hur mycket krom plattan ska innehålla.
    Allt under 16% bör vara för lite för att ha i ett kök.
    18/10 Bör vara rimligt
    Saab 9-3 Turbo X -08

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    Tack för era svar.

    Jag har inte haft några andra metallföremål som det kan komma från och jag har i princip flyttat ut från lägenheten. Jag upptäckte detta efter det att jag torkade av bänken (det är där som detta har uppkommit, inte i diskhon) med en väldigt blöt trasa och kom tillbaka efter en vecka. Det var då, som sagt, små små punkter med rost. Jag fick enklelt bort dessa med lite svinto men enligt skötselrådet ska man inte använda svinto på diskbänken. Jag har nu gjort ett test med att låta vatten vara kvar på bänken över natten för att se om det blir mer rost eller inte. Jag tycker inte att bänken borde rosta om det finns vatten på den över natten. Håller ni med?

    Eftersom lägenheten redan är såld så vill jag inte att köparen ska återkomma efter en kort tid och säga att det rost på diskbänken.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    Polera med en fin polish och polermaskin på stället där det börjat rosta, det kan ha blivit någon förorening på plåten som behöver poleras bort.

    Mycket som är rostfritt rostar faktiskt om man inte polerar det efter bearbetning, exempelvis svetsskarvar i rostfria rör bör poleras för att inte börja rosta.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Stål i rostfri diskbänk

    SS2333 stål används förmodligen inte så mycket längre för diskbänkar, detta var ett vanligt material som användes först och främst som industristål. Idag är den förmodligen ersatt med SS2346 och uppåt. Vad gäller legeringshalten med krom och nickel är beroende på val av stål. Det blir helt klart sämre och sämre kvalité på stålet, både inom industrier och i hushåll. Vad detta beror på är förmodligen den eskalerande avsaknaden av både nickel och krom. Ett enkelt knep att kolla stålets kvalité är att kolla hur pass magnetiskt det är. Desto sämre stål, desto mer magnetiskt. Om vi nu förhåller oss till diskbänkar, då användningsområdet är ganska snällt.
    Testa, som nämnt att polera bort rostfläckarna med en vanlig trasa, samt ett vettigt medel. Använd inte slipmaterial i form av vanligt stål, då kommer det bara bli värre med tiden.

Liknande ämnen

  1. Difflock i stål, og900/99
    Av Markus226 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 20:54
  2. Priser på rostfritt stål
    Av Aero_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-02, 11:20
  3. 9-3 aero (stål-mannen)
    Av Filip_H i forum Projekt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 14:10
  4. Stal motorbåt...utan motorer
    Av LM i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 20:26
  5. Medbringare helt i stål!
    Av Roberth i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-03, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •