Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp!! Ram- och vevlager

  1. #1

    Hjälp!! Ram- och vevlager

    Hejsan jag har tillbringat dagen i garaget för att byta ram och vevlager i min Saab 9-5 -98.. Problemet jag fick var att gasvajern hängde sig och jag fick springa runt och stänga av bilen men verkar som att jag tog för lång tid på mig eftersom nu när jag startade bilen så knackade den fruktansvärt mycket.. Kan det vara så att jag förstört lagren och skadat veven?

    Hade gärna lagt in ett ljudklipp men vågar inte starta bilen alls nu..

    Vet vad som gäller om lagren och veven är skadad, men ville bara höra ifall någon vet hur länge bilen ska stå på tomgång innan man ens rör gasen........

    Med vänlig hälsning, en jävligt förbannad Saab ägare..
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    har du bytt lager alltså och den låter lika illa för det? eller vad?

    Låter det likadant så lär det väl vara nåt annat som är trasigt?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Hjälp!! Ram- och vevlager

    Lagrena skär rätt fort utan oljetryck

    Man smörjer alltid in lager innan montering sen ska bilen köras på endast startmotorn tills oljetrycket har byggts upp.

    Jag hoppas TS har mätt lagerspelen när han bytte lagrena så allt där var kontrollerat innan han monterade ihop motorn

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Har du bara oljat in lagren ordentligt innan du monterade dem dröjer det ganska lång tid innan dom skär.

    Min fru körde vår gamla BMW uppåt 10 km utan olja i motorn innan ett vevlager skar. Alla andra lager var "OK".

    Har du inte oljat in dem innan montaget är risken stor att dom skär "direkt".

    Per L

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Det är säkert bara tryckare som är tomma!
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  6. #6

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    Det är säkert bara tryckare som är tomma!
    Jag har rivit ner tråget och kollade på ett vev och ett ramlager och såg inga som helst fel.
    Så det är bara att ta bort toppen och köra på startmotorn så tryckarna får olja igen? Eller är det något speciellt man ska tänka på?
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  7. #7

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Koppla bara ur tändkassetten och kör på startmotorn tills du ser att oljelampan i insturmentpanelen är släckt. Då har du oljetryck

  8. #8

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Citat Ursprungligen postat av Castiel
    Koppla bara ur tändkassetten och kör på startmotorn tills du ser att oljelampan i insturmentpanelen är släckt. Då har du oljetryck
    Varför koppla ur tändkassetten?
    Gasen i botten och motorn får inget bränsle.
    Signaturlös

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    För att få oljetryck i motorn efter att den varit isärplockad plockar jag bort tändstiften och kör med startmotorn tills oljetrycket kommer. Har man bytt lager skall dom förstås vara väl inoljade när man sätter dit dom. Helst körs startmotorn inte längre än säg 15 sek åt gången för att sedan få vänta ett "bra tag" innan man kör igen.

    Sedan startar man motorn och då kan ventiltryckarna knacka väldigt mycket och högt om motorn stått "öppnad" länge så att oljan hunnit rinna ner i oljetråget. Man låter den gå på tomgång och knacket skall bli tystare och tystare med tiden. Det kan ta 5 minuter innan det blir helt tyst.

    Vid lagerbyte brukar jag alltid kolla upp lagerspelet med Plastiguage
    https://www.google.se/search?qlastiga ... 04&bih=734
    http://www.plastigaugeusa.com/how.html
    Plastiguage brukar jag köpa på Mekonomen. Dom har det inte hemma men tar hem det till "nästa dag"

    Per L

  10. #10

    Re: Hjälp!! Ram- och vevlager

    Tack så hemskt för alla bra svar, har inte skruvat så mycket motor men detta gjorde att man blev mer öppen för att trimma bilen lite extra..

    Det va i självaverket inte ram- och vevlager som var dåliga, alltså inte dom som knackade vid gaspåtag osv, utan det är någon utav lyftarna som är dåliga.. Nu vet jag iaf att jag har fräscha lager som kan hålla ett tag till iaf. Har bara kört 100 mil med bilen sen jag köpte den då den hade turboras och började då med att strippa ner min dåvarande saab på turbo osv då det är Aeuro turbon.

    Har tänkt lägga upp hela projektet med saaben då den har börjat närma sig 300 häst och det blir dags att byta kolvar och stakarna m.m. blir dock till att köpa Tech2an innan jag tar det beslutet.. (inte billigt, men bra att ha om man skruvar mycket)
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vevlagerras 9000 -98 B234
    Av Fredrik.j i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •