Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

  1. #1

    SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Hej!

    Har tidigare gjort en tråd om att min SAAB pissade kylarvätska, har löst det problemet, hoppas jag, har inte haft möjlighet att testa för ens ikväll då expansionslocket kom(antog mitt gamla var slut efter massa tips).

    Det jag har gjort är att jag bytt luftfilter, alla tändstift, termostaten samt expansionslocket.
    Har komptestat bilens alla cylindrar och den har runt 12-13 bar på alla cylindrar, testade efter att folk misstänkte att topplockspackningen kunde vara paj och tryckte ut avgaser i kylsystemet därav den började pissa kylarvätska.


    Till problemet, startar upp bilen idag, startade jätte fint och snabbt(snabbare än vanligt), låter den stå på tomgång i typ fem minuter för att lyssna och låta den bli lite varm.
    Gasar iväg och lägger i tvåan och drar på, vid cirka 2700 - 3000 RPM så laddar den fullt på mätaren och då börjar den bluddra, eller typ dö för att sen leva igen, släppte av på gasen och testade en gång till i en två sekunder max, det är som man får kärringstopp och bilen inte vet om den ska rulla på eller stanna när jag laddar fullt.

    Åkte hem igen, pappa åker med och efter ha gjort så två gånger igen på tvåan så börjar motorlampan blinka, stannar direkt och stänger av bilen, startar den igen efter typ 10 sekunder och rullar hem sakta utan att varva eller ladda mycket, motorlampan blinkar ej då.


    • *Kollat ifall tändstiften sitter löst.
      *Kollat så tändspolarna sitter ordentligt.
      *Inga missljud.
      *Laddar jämnt och fint upp till fulladd innan den beter sig konstigt.
      *Stabil tomgång och drar jämnt.

    Något jag dock funderar på är att jag har soppa i tanken som räcker 3-5 mil kanske i normal körning, om det kan ha blivit fuktigt eller dylikt, inte för jag riktigt tror på det då den bara stått en vecka i ett varmgarage, runt 19-20 grader utan större temp. förändringar.


    En polare tror det kan vara mjukvaran då 03orna framförallt hade mycket elfel, men mycket blev botat 04..

    Edit : Tänkte mig på en felkodsläsning imorgon, dock läst att SAABarna kan flippa på grund av sådant

    Edit 2 : För övrigt rätt osäker på årsmodellen, enligt Transportstyrelsen är den en -03a, men enligt vissa hemsidor där man kan fylla i regnumret är den en -04a.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Att den bluddrar vid gaspådrag, låter ju som att soppan inte kommer fram. Kollat så stiften inte är för torra? Egentligen kan det väl vara vad som helst. Min gick lika konstigt när det var glapp i magnetventilen. Så det kan som sagt vara vad som helst. Att läsa ut felkoder, har jag aldrig hört skulle vara ett problem? Kostar ju bara en hundring, och ger dig förmodligen ett mer konkret svar, än vad våra hypoteser kommer vara

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Blinkande motorlampa betyder vanligtvis massor av misständningar.

    Rätt NGK stift? Med en tech 2 tex kan du läsa ut om den missat mycket på en specifik cylinder för att se pm någon tändspole gett sig.

    Åk och tanka och testa igen.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  4. #4

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Att den bluddrar vid gaspådrag, låter ju som att soppan inte kommer fram. Kollat så stiften inte är för torra? Egentligen kan det väl vara vad som helst. Min gick lika konstigt när det var glapp i magnetventilen. Så det kan som sagt vara vad som helst. Att läsa ut felkoder, har jag aldrig hört skulle vara ett problem? Kostar ju bara en hundring, och ger dig förmodligen ett mer konkret svar, än vad våra hypoteser kommer vara
    Känns sådär att det kom helt plötsligt, bilen gick hur bra som helst i lördags(testade ett expansionslock då), då var tändstiften bytta samt termostaten, körde kanske tre mil utan problem öht.
    Inte att det är ett problem, utan att det kan resultera i massa elfel i slutändan, jag vet inte riktigt haha..


    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Blinkande motorlampa betyder vanligtvis massor av misständningar.

    Rätt NGK stift? Med en tech 2 tex kan du läsa ut om den missat mycket på en specifik cylinder för att se pm någon tändspole gett sig.

    Åk och tanka och testa igen.
    Antagligen, känns som det nu när du säger det.

    Beställde via Mekonomen via mitt regnr.
    På förpackningen till tändstiftet står det PFR6T-10G 5542, sen något Laser Platinum Premium i regnbågens färger

    Planerat ett besök på Mekonomen imorgon i alla fall för att läsa felkoderna.

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Jag sätter mina slantar på dåligt med soppa, men det kanske är för att jag just haft otur med den biten på min SS.
    Iom att du har en 03'a så är det ju inget extern soppafilter som annars hade kunnat vara sönder-rostat, och tyvärr så är det ju så att tanken måste ner för att byta pump så det är ingen rolig historia om man inte är helt säker på att det är där problemet ligger.
    Helt klart värt att prova i princip allt annat man kan komma på innan man ger sig på pump-bytet med andra ord, men vis av erfarenhet så tror jag det är där problemet ligger.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Här lutar jag mig tillbaka och väntar in de kloka med sina tips och råd, invänta trådskaparens verifiering, för att sedan gå utomhus byta samma sak på min egna bil.

    Ska försöka hinna felsöka min egna bil lite med.......
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Tack för era svar, och beklagar att du har liknande fel.

    Idag står det på listan att kolla över alla slanganslutningar, googlade lite och tydligen kan vakuumslangen på wastegaten ge liknande symtom, den laddar mer än den ska och då slår fuel-cut:en in och får den att halvdö, hacka etc..

    När jag gjort det ska jag till Mekonomen för att läsa felkoder, beroende på vad för fel de5 är så lämnar jag in bilen till en mek.

  8. #8

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Ringde Mekonomen nyss, 400 kronor för en felkodsläsning på måndag kl 1400.
    ett par dagar dit, så om någon av er har, eller känner någon med felkodsläsare får ni gärna höra av er, jag bor i Södertälje och betalar.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Då kan du ju köpa dig egen felkodsläsare idag? Biltema har en variant med display för runt 400:-, teknikmagasinet har nog också osv.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  10. #10

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Då kan du ju köpa dig egen felkodsläsare idag? Biltema har en variant med display för runt 400:-, teknikmagasinet har nog också osv.
    Är den något att ha? Man får vad man betalar brukar man ju säga, Annars helt klart ett alternativ.

  11. #11

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Köp en ELM327 BT, funkar utmärkt med androidapp Torque.
    Signaturlös

  12. #12

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Köp en ELM327 BT, funkar utmärkt med androidapp Torque.
    Verkar inte finnas i någon fysik butik vad jag ser, vill fixa bilen så snabbt som möjligt, är i stort behov av bilen.
    10 mil per dag till o från jobbet, eller fyra timmat tur o retur på buss och pendel...

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Du kan köpa vilken obd felkodsläsare som helst. De funkar. Behövs ingen dyr utrustning för att läsa motorfelkoder.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  14. #14

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Signaturlös

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Jag köpte bilen för sex veckor sedan och har nog kört 300mil sedan dess med detta fel. Ibland kan det vara knepigt att inte trampa på för mycket, men så länge jag håller mig från det röda fältet på laddtrycksmätaren går bilen utmärkt.
    Eftersom den inte tänder motorlampan ser jag ingen rädsla/fara i att köra tills dess jag hittat felet.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=160068&titl e=Bluetooth%20OBD2&
    Ska ta och köpa den alldeles strax innan gymmet och hoppas den visar något.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Jag köpte bilen för sex veckor sedan och har nog kört 300mil sedan dess med detta fel. Ibland kan det vara knepigt att inte trampa på för mycket, men så länge jag håller mig från det röda fältet på laddtrycksmätaren går bilen utmärkt.
    Eftersom den inte tänder motorlampan ser jag ingen rädsla/fara i att köra tills dess jag hittat felet.....
    Jobbigt, jag är jävligt gasglad kille så att hålla sig ifrån det området brukar vara svårt för mig oavsett..



    En kompis skrev på sms "Kolla vakuumslagen från wastegaten", vilken är det? Har sökt utan resultat, bifoga bild gärna om möjlighet finns.
    "Har den lossnat eller blivit skadad så laddar bilen mer än den ska och fuel-cut:en slår in. Tror däremot inte på det, men värt att kolla."

    Det känns som ett varvstopp, att bilen lägger av och sen på igen om och om igen så länge jag är vid max laddet.


    Har kollat tändstiften som har gått ett par mil, den där "kärnan" som överför/tar emot gnistan ifrån elektroden är kritvit.
    http://img368.imageshack.us/img368/2681/img7629rc0.jpg
    Inte mitt, jag tolkar det som bilen går för snålt då de gamla var oboy-bruna/lite mer svarta.

    Hur vet man om tändspolen är trasig? Efter ha sökt en jävla massa så kan tydligen som strula, vissa som har bytt ena och blivit av med problemet, andra har bytt turbon etc..

    Mycket frågor.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Är stiften kritvita? Då har du ju problemet där, antagligen. Sen vad det beror på är ju en helt annan femma.
    Vad gäller att koppla ur wastgaten, så att säga att du får fullt ladd, borde du ha märkt. Den slår ju av direkt, och tills dess har du en jävla skjuts i bilen

  18. #18

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Är stiften kritvita? Då har du ju problemet där, antagligen. Sen vad det beror på är ju en helt annan femma.
    Vad gäller att koppla ur wastgaten, så att säga att du får fullt ladd, borde du ha märkt. Den slår ju av direkt, och tills dess har du en jävla skjuts i bilen

    Det är som på bilden om jag inte missminner mig, kollade runt halv sex tiden, men minne som en guldfisk.
    Känns knas att det blivit sådär helt plötsligt, vågar man köra? Har köpt den där felkodsläsaren som rekommenderades på Teknimagasinet i alla fall..

    Edit : Hängde inte riktigt med det sista om wastegaten du skrev.
    Skriver mitt i alla fall, den går som den ska, varken bättre eller sämre men slår av på fullt ladd.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av JesperKåttesson
    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Är stiften kritvita? Då har du ju problemet där, antagligen. Sen vad det beror på är ju en helt annan femma.
    Vad gäller att koppla ur wastgaten, så att säga att du får fullt ladd, borde du ha märkt. Den slår ju av direkt, och tills dess har du en jävla skjuts i bilen

    Det är som på bilden om jag inte missminner mig, kollade runt halv sex tiden, men minne som en guldfisk.
    Känns knas att det blivit sådär helt plötsligt, vågar man köra? Har köpt den där felkodsläsaren som rekommenderades på Teknimagasinet i alla fall..

    Edit : Hängde inte riktigt med det sista om wastegaten du skrev.
    Skriver mitt i alla fall, den går som den ska, varken bättre eller sämre men slår av på fullt ladd.

    Bilden du visade är lugnt. Det är om pinnen som ligger böjd ovanför "kärnan" är vit du har problem. Det du syftar på är keramik, och detta kommer vara vitt, tills dess det blir sotigt Råkade missa att du länkat en bild.

    I förebyggande syfte, nämner jag att det jag kommer skriva kanske låter luddigt, just för att jag själv inte är hundra på hur det ser ut på denna turbon. Men i praktiken så fungerar det så enkelt, att kopplar du ur wastegaten från magnetventilen, så kommer du få nonstop tryck, tills dess att den mekaniska delen säger emot, och fram tills dess kommer bilen ladda betydligt mer än innan, detta kommer således innebära, att du även märker en markant effektskillnad. Kopplar du däremot ur magnetventilen, så ska bilen endast gå på grundladdtryck. Nu är förvisso T8 maskineriet ett litet helvete att förstå, och detta är bara hypoteser, grundade på erfarenheter från andra Saabmodeller.

  20. #20

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av nemesis89
    Bilden du visade är lugnt. Det är om pinnen som ligger böjd ovanför "kärnan" är vit du har problem. Det du syftar på är keramik, och detta kommer vara vitt, tills dess det blir sotigt Råkade missa att du länkat en bild.

    I förebyggande syfte, nämner jag att det jag kommer skriva kanske låter luddigt, just för att jag själv inte är hundra på hur det ser ut på denna turbon. Men i praktiken så fungerar det så enkelt, att kopplar du ur wastegaten från magnetventilen, så kommer du få nonstop tryck, tills dess att den mekaniska delen säger emot, och fram tills dess kommer bilen ladda betydligt mer än innan, detta kommer således innebära, att du även märker en markant effektskillnad. Kopplar du däremot ur magnetventilen, så ska bilen endast gå på grundladdtryck. Nu är förvisso T8 maskineriet ett litet helvete att förstå, och detta är bara hypoteser, grundade på erfarenheter från andra Saabmodeller.
    Anledningen att jag var orolig pga att keramiken var vit är för att jag vet att på moppar och motorcyklar med förgasare så ska det vara oboy-brunt där för att den ska få en bra blandning med bränsle och luft, är det vitt så går den snålt och ger sämre prestanda och i sin tur kommer skära/nypa.

    Jag är en 19-årig kille, visst, kåt på fart och effekt, men bilen är tänkt som pendlarbil, åka bekvämnt, snabbt, snyggt och säkert till en vettig peng så bilen kommer få vara original utan att jag pillar i onödan i effekthöjande syfte, utan bil är jag körd.



    Uppskattar ditt svar, och tänkte uppdatera med hur det går, köpte OBD2 BT-enheten på Teknikmagasinet, men min meny-knapp fungerar icke och den krävs för att kunna ansluta mobilen till BT-enheten, imorgon åker jag till Netonet och ska kräva en ny jävla telefon, knappt en månad gammal och paj redan.

    Satt dock i bilen ett tag och försökte få igång allt och snackade skit med syrran, när jag insåg hur skit det gick p.g.a. knappen så drog jag iväg på ettan och tvåan på fullt ladd utan att det hacka sig fram, vetefan, jävla knas det här.

Liknande ämnen

  1. 93 ss -04 hackande vid fullt ladd *bilder*
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 18:16
  2. fullt ladd med GT3071R 0.86 hus?? (med film)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 23:07
  3. när ska man ha fullt ladd ?
    Av Robin92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •