Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

  1. #21

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=160068&titl e=Bluetooth%20OBD2&
    Köpte den du länkade, men p.g.a. tidsbrist och ingen telefon har jag inte haft möjlighet att testa OBD2-enheten förens idag, dock verkar den inte fungera.
    Den lyser rött endast, förutom i början där den går igenom alla dioder som ett test för att de fungerar, sen lyser de rött bara.

    Hjälp
    Ingen manual medföljer..

    Edit : Efter ha läst en jävla massa trådar så verkar det inte gå med iOS-enheter, överraskning!

  2. #22

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citerar mig själv:

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Köp en ELM327 BT, funkar utmärkt med androidapp Torque.
    Äppleskruttar är bara till besvär.
    Signaturlös

  3. #23

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citerar mig själv:

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Köp en ELM327 BT, funkar utmärkt med androidapp Torque.
    Äppleskruttar är bara till besvär.

    Det var snarare att telefonen inte kunde hitta enheten överhuvudtaget, inte att appen i sig sög, man måste jailbreaka telefonen och ha sig för att det ska fungera, MEN!

    Jag hittade en gammal Sony som det fungerade med, fick fram allt jag ville, felkoden P0302, cylinder 2 misfire, fick upp den direkt utan att ha kört bilen ens/motorlampan börja blinka.


    Felet har börjat bli lite värre nu, den misständer på lägre varv oberoende på laddet.
    Vart skall man börja felsökningen?
    Det lättaste och billigaste byta tändstift/byta plats på två av dom och se ifall problemet kvarstår?

    Är det tändspolen man ska felsöka sig vidare till då?

    Och en dum fråga, vilken är cylinder 2? För mig så känns det givet att cylinder 2 är andra ifrån vänster om man kollar framifrån..

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Låter exakt som min när en tändspole var dålig. Eftersom du får felkod på 2'ans cylinder kan du byta plats på två spolar och se om felkoden hoppar över till den plats du bytt till. Då kan vi ju enkelt konstatera att en spole är dålig.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #25

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av realtid
    Låter exakt som min när en tändspole var dålig. Eftersom du får felkod på 2'ans cylinder kan du byta plats på två spolar och se om felkoden hoppar över till den plats du bytt till. Då kan vi ju enkelt konstatera att en spole är dålig.
    Hur sitter tändspolarna fast, är det vanlig kontakt man trycker in och 'klämmer' ut?
    Är cylinder andra ifrån vänster?


    Edit : För övrigt vill jag tacka er alla som hjälper till och svarar på frågor, dag ut och dag in, ni är riktiga vardags hjältar!

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Lossa locket över spolarna med en torx. Sen ser du dom 4 spolarna. Spolarna sitter med en skruv, tror det är en 10mm, sen drar du upp spolen rakt upp.
    Cylindrarna räknas från kamsidan, alltså från vänster när du står framför bilen.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  7. #27

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Misstänker också tändspole, så gör som föregående talare föreslår.
    Signaturlös

  8. #28

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Löste sig efter lite mera våld.

    Bytte tändspolarna, ettan med tvåan, problemet kvarstår, ska testa att byta plats på stiften.

    Edit : För att förtydliga det, misständningarna kvarstod på cylinder två när jag bytte spole med ettan och tvåan enligt Torque.
    Dags för lite sömn nu efter ha legat bakis fram till 1800.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av JesperKåttesson
    Löste sig efter lite mera våld.

    Bytte tändspolarna, ettan med tvåan, problemet kvarstår, ska testa att byta plats på stiften.

    Edit : För att förtydliga det, misständningarna kvarstod på cylinder två när jag bytte spole med ettan och tvåan enligt Torque.
    Dags för lite sömn nu efter ha legat bakis fram till 1800.
    För att vara riktigt säker, så kan du lossa batteriet för att nollställa bilen. Testa sedan igen. Låter verkligen som att det är tändspolen

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Visst är det spännande
    Låter precis som min bil, men jag har inte hunnit längre i felsökningarna. Bytte en tändspole utan skillnad.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #31

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Suck mina vänner..

    Nollade bilen idag och tog en provtur, motorlampan ville aldrig lysa efter ha varit på fullt ladd två-tre gånger så fick fortsätta tills den kom fram, nu är det felkod P0300, alltså random/multiple cylinder misfires.

    Ska börja leta efter läckor och hoppas på det bästa.
    Bilen går fortfarande bra och börjar inte misstända varje gång på fullt ladd, gick fint ett par gånger på fullt ladd, stabil tomgång och inga misständningar på allt under fullt ladd.

    Edit : Letade aldrig efter några läckor, fick tips av en kompis som gillar att pilla och är duktig på det, bytte plats på tändspole ett med två som jag gjorde igår, nu slutar den ha random/multiple misfires, utan misständer endast på cylinder två, ska man dra slutsatsen att det är tändspolen som är kass då?

  12. #32

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Update

    Köpte en tändspole och fick den idag.
    Monterar den direkt efter jobbet, nollar bilen samtidigt som jag gör det, drar ut och kör en bit, bluddrar, DOCK mindre än tidigare.
    Mycket mindre än tidigare, slår på Torque och läser felkoder, ettan cylinder misständer nu.

    Är förvirrad, tidigare så var det bara cylinder 2 som misstände, men när jag bytte plats på tändspole ett och två så gav den utslag på multiple/random misfires, nu när tvåan är bytt så misständer ettan 'bara', är det så simpelt såsom ny tändspole till den också?

    Uppskattar alla svar från er kunniga med era tankar och teorier!

  13. #33
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Jag började också med att byta en tändspole i somras, några dagar senare fick jag byta en till. När det sedan efter några dagar igen kom misständningar så bytte jag återstående två.... Så minst tre var kassa för mig.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  14. #34

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Finns det något miltal angivet när det är dags för byte? Bilen har bara gått 18.000 mil.
    Finns tändspolar till salu som gått 24k mil samt 9k mil, samtliga samma pris, men ändå..

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Kan lova att jag följer detta med spänning. Precis samma beteende på min som gått 24000mil.

    Misstände och tände motorlampa.
    Provade med en spole från kompisens bil. Kom fram till att 1:ans behövde bytas. Bytte 1:ans och två dagar senare upptäcker jag att den fortfarande "jävlas".
    Det intressanta är att rycken/hackandes inte är lika "hårt" nu. Ska göra en chansning och byta alla till "bättre begagnade" och hoppas att det försvinner/ändrar karaktär.

    Innan byte tände den motorlampa. Misständningar på 1:an. Sedan bytet blinkar/tänder den inte motorlampan.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #36

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Kan lova att jag följer detta med spänning. Precis samma beteende på min som gått 24000mil.

    Misstände och tände motorlampa.
    Provade med en spole från kompisens bil. Kom fram till att 1:ans behövde bytas. Bytte 1:ans och två dagar senare upptäcker jag att den fortfarande "jävlas".
    Det intressanta är att rycken/hackandes inte är lika "hårt" nu. Ska göra en chansning och byta alla till "bättre begagnade" och hoppas att det försvinner/ändrar karaktär.

    Innan byte tände den motorlampa. Misständningar på 1:an. Sedan bytet blinkar/tänder den inte motorlampan.....
    Lider med dig verkligen, suger när det fuckar sig, en fördel är dock att man kör jävligt ekonomiskt numera Den dricker 0,9 i stadstrafik istället för 1,2 som jag brukar ligga och slicka på haha.

    Det där med att ryckningen är mildare vart så för mig med efter bytet, kunde varva ur tvåan och trean utan problem utan att det hacka, någon enstaka gång bara.
    Läste felkod och fick reda på att ettan misstände igår, bytte plats på ettan och tvåan, pappa fick dock provköra för jag var på krogen och drack, enligt honom gick den perfekt, han varva ur tvåan, trean och fyran på motorvägen utan det minsta lilla antydan till hackning, han parkerar och går in i en butik i 20 min, efter det börja den hacka igen precis som tidigare


    Har i alla fall beställt en ny spole på 9000 mil, kommer imorgon eller på måndag, ska byta ut den som misständer enligt felkoden i alla fall.

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Ja, vi får se vad som händer när jag fått andra spolar att prova med.
    Men även om jag gillar 9-3:an har jag nu haft mer problem med den på 300mil, än jag haft med någon bil..... Den överraskade mig med att lite spontant tända motorlampan efter 400metet idag. Ingen urgasning, inget laddtryck. Ska bli spännande att få veta vad det är som gett upp nu...... Suck
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #38

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Ja, vi får se vad som händer när jag fått andra spolar att prova med.
    Men även om jag gillar 9-3:an har jag nu haft mer problem med den på 300mil, än jag haft med någon bil..... Den överraskade mig med att lite spontant tända motorlampan efter 400metet idag. Ingen urgasning, inget laddtryck. Ska bli spännande att få veta vad det är som gett upp nu...... Suck
    Tror jag haft min bil 800 mil eller dylikt, hade inte ens såhär mycket problem med min Vento som fick rulla över 1500 tortyrmil med mig, istället för att låta den gå varm på tomgången varva jag ur ettan och tvåan på gatan så det skulle bli varmt inne i kupén snabbt, ständigt ligga på varvstopp och sladda runt på grusplaner och allmänt misshandlanden, varit snäll emot SAABen i jämförelse...

  19. #39

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    En ljuvlig update mina damer och herrar
    Bytte tändspole ett och två, och bilen går som ett skollat ollon, vad för jävla tändspolar köpte jag, effektökning med 100% känns det som, vilken bil, älskar den när den går som bäst!

    Och ett stort tack till er fina medlemmar som svarat, kommit med tips och idéer om vad det kan vara, vardagshjältar på riktigt!

    Bara ett problem kvar, kylarvätskan, ska lämnas in på provtryckning på måndag, vart aldrig av för den börja misstända.

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: SAAB 9-3 Aero SS -03a 'bluddrar' vid fullt ladd.

    O även jag behövde yta två. Men jag hade felen på 1 & 3.
    Precis som du fortsätter nu felsökning av vatten, men det verkar även som den börjat läcka olja senaste 100milen....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. 93 ss -04 hackande vid fullt ladd *bilder*
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 18:16
  2. fullt ladd med GT3071R 0.86 hus?? (med film)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 23:07
  3. när ska man ha fullt ladd ?
    Av Robin92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 21:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •