Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Problem med vibrationer Saab 9000*löst*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Problem med vibrationer Saab 9000*löst*

    Har haft min Saab 9000 ute hos en duktig mek som fixat med nya fjäderbenslagringar samt fixat iordning med min ena ställbara koni då dämparn var helt lös.. Trodde att vibrationerna skulle försvinna men icke... tror det kan bero på att det glappar i centringshålet men problemet är att den delen som fälgen ska centrera på är så kort plus att mina fälgar Asa revolotion är avfasade på insidan så fälgen har mer eller mindre inget att centrera på? hoppas någon förstod vad jag menar... ska till däckfirma i veckan och hoppas jag får hjälp.. men tänkte finns många kunniga här inne som kanske här något tips Tacksam för svar

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    Du behöver centreringsringar till fälgarna så blir det säkert bra sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    hade bilen inne på däckfirman idag och det var ej pga centrumringar utan dom tror det beror på att navstyrningen på 9000 är så kort och mina fälgar har en skaplig avfasning.. ska testa med plåtfälgar ikväll om vibrationerna försvinner annars vet jag inte vad som är felet? återkommer efter test

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    Ja det klart om det inte går få fälgens nav och centrera på den centreringen på bilen så kvittar det ju om man har centreringsringar monterade eller ej

  5. #5
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    Hej!

    Jag har också ASA Revolution/Imola på min 9000. Både fälg och nav har 65,1mm navmått. Min fälg har också mycket "avfasning" så den centrerar inte heller bra via navet.

    Om du är noggrann så går det bra att centrera med konan på bultarna. Korsdra i flera omgångar.
    Ett annat alternativ är att fräsa ur centrumhålet på fälgen, och montera centreringsringar med mindre avfasning.

    Jag köpte centreringsringar från 65,1->67,1 och monterade på navet. På något konstigt sätt centrerade då den "för tjocka" navet perfekt i avfasningen på fälgen....

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    har testa nu med sommardäck på plåtfälg samt gjort rent från rost så anläggningsytorna är fina men spelar ingen roll.. märker att vibrationerna avtar när jag får lite varv på motorn så funderar om något motorfäste är lite kass har polyuretan nästan överallt men antar att dom är bra gamla nu så trots bra livslängd har dom kanske gjort sitt.. kom gärna med idéer

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    sätter en slant på att du har en sänkt bil med följd att drivaxlarna får en annan vinkel och tripoderna sliter ut klockan i växellådan respektive klockan som sitter i motorblocket som högra drivaxeln går in i. väldigt vanligt på bilar med sänkningssats som hängt med ett tag.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    du har helt rätt bilen är rättså sänkt med gula koni och sänkfjädrar ska lämna bilen till en duktig mek imorgon och ska framföra dina tips Saaben stort tack dom som hjälper till med tips.. återkommer när och om fel hittas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    fick svar idag det är tydligen tripoden på höger sida som glappar riktigt duktigt i ett visst läge.. hoppas det räcker där så man slipper fixa en beg medbringare oxå.. såg att dom hade billiga tripod på softbildelar.se då dom har slut på speeparts men undrar är det likadana tripod till alla 9000? för på deras sida stod det bara till motorfamilj 2,0L? tacksam för svar ska tillägga min Saab är en 2,3Lt 170hk i grunden har läst ett det skiljer mot aero 2,3 och 2,3 fulltryckare eller har jag läst galet?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    Alla 2,0 oavsett lättryckare eller fulltryckare har den "lilla" medbringaren, även 2,3 lättryckaren har den lilla. Medans Aero och 2,3 fulltryckaren har den "stora" medbringaren. Nu snackar jag om manuella lådor, automatarna är jag osäker på.
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    oki vad bra då vet jag.. är aerons och fulltryckarns medbringare och tripod mera hållbara då eftersom dom är grövre?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000

    Ja dem är hållbarare men ska du använda dem stora behöver du också drivaxlarna som skiljer sig i grövlek.
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905

    Re: Problem med vibrationer Saab 9000*löst*

    Felet på bilen var precis som Saaben skrev medbringarna var slitna dom är bytta så den lilla vibration som finns kvar är pga har bytt fjäderbenslagringar på båda sidor samt en styrled så framvagnsinställning får göras i vår när bilen tas fram igen...

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    En fråga går det att förebygga att detta händer igen då man inte vill åka med nåt höghus i fram?


  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    På ng900/og9-3 så finns/fanns det en sats med brickor för att höja upp motorn lite och på så vis kunna åka lågt men ändå utan att drivaxlarnas vinklar blir helt mongo.

    Har inte hört om nån som höjt upp motorn på 9000 däremot

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 200hk CSE 94a skenande ladd?Problem löst
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 20:32
  2. koppling problem saab 9000 (Löst)
    Av Andersgotland i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 15:05
  3. ABS saab 9000-94 problem löst! samt fråga! (bilder)
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 00:47
  4. ABS-problem Saab 9000 97 [LÖST]
    Av JBjorling i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •