Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Audi S2.....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Audi S2.....

    Hallå!
    Tänkte starta en liten tråd här om min Audi S2. Mest för att jag tycker detta är det trevligaste forumet jag bläddrat på i alla fall, och naturligtvis att även om denna tråden handlar om en Audi så är det ändå Saab som är närmast mitt hjärta!

    Hur som helst så har det väl hänt endel med bilen sen jag köpte den för cirka 2.5 år sedan. Men som ni säkert vet så blir man ju aldrig nöjd.

    När jag köpte bilen såg den ut som följer och detta var gjort med den:

    3" avgassystem från turbon
    KX400 turbo från turboservice (någon KKK variant som skulle orka med ca 400hk)
    Större IC
    Gröna "R-spridare"
    Ombyggt original insug
    Laddtryck uppställt till ca 1.3bar med hjälp av bortkopplad magnetventil samt en ventilfjäder från volvo S70 i wastegaten :S

    Med denna setup lämnade motorn ca 310hk när den bromsades på elmia.






    Sommaren gick, och bilen gick. Lyckades köra sönder framdiffen på hösten och fick byta den. Hittar inte bilden nu men många här vet nog hur trasiga drev ser ut

    Till vintern som kom köpte jag på mig ett VEMS styrsystem till motorn, med helt ny härva och bredbandslambda. Det var lite meckande för att få allt på plats men till slut satt det där och efter att jag fått lite hjälp med att starta upp den så gick bilen igen till våren. Dock blev det aldrig riktigt bra då denna motorn använder 3st trigger signaler. 2st på svänghjulet och en i tändfördelaren.

    Fälgarna fick sig även lite ny färg, som jag aldrig blev nöjd med heller (ville ha mattsvart men fick inte tag på nån som kunde göra det då)


    Jag körde i alla fall med den sommaren ut det året (2012) för att sedan bestämma mig för vad som skulle hända här näst. Antingen göra sig av med bilen eller satsa ordentligt. Efter att ha hört många härliga audi femmor vråla både på asfaltsbanor och i skogarna så var det solklart: Här ska trimmas!!

    Målet sattes på 700hk och jag började kolla runt lite mer vad som behövs för att nå detta. Många bygger 2.5l motorer av dieselblock ifrån Volvo S/V70 så jag letade reda på en tidig Volvo V70 2.5 diesel och ryckte ur motorn ur den för att bygga 2.5l motor istället för 2.2 som det är från början. Jag sparade motorblock och vevaxel och skrotade eller sålde resten.
    Efter detta fick jag tag på en turbo här på STCS som tydligen ska ha suttit i nån av PAs gamla motorer men endast gått i bänk någon timma eller så.
    Garrett GT4088R:

    Sedan kontaktade jag CP-Service i edsbyn som är erkänt duktiga auditrimmare här i sverige och berättade om vad jag var ute efter. Det var inga problem tyckte dom och block, vev och topp skickades dit för bearbetning. Toppen är från en sugfemma med 20v. Dessa brukar vara körda snällare och har sällan spruckit som turbotopparna har en tendens att göra. Det krävs lite arbete för att få ihop den med resten men väl värt det! Inga skillnader mig veterligen i flöde oså förutom att den har andra kammar.

    Det gick ett par veckor innan jag fick tillbaka sakerna tillsammans med en hel del andra godsaker:

    Blocket blästrades och målades vitt (nej det är inte jättelätt att hålla rent, men det är snyggt ):

    JE kolvar och H-profilstakar med nya lager och ARP bult på insidan och ny vattenpump, oljepump och kamdrev på utsidan:

    Topp med nya ventilfjädrar, retainers och ventilstyrningar samt inslipade ventiler och mirafrästa säten på. Även ställbart kamdrev samt lite annan kringutrustning monterat:
    Gamla motorn får skämmas lite:

    Aluminium svänghjul från Leanders med 4puckad sinterlamell och sachs 707 tryckplatta på plats. Bakom sitter även en VAG 60-2 trigger för att slippa fördelaren bland annat:

    Grenrör från Cp-S på plats. Även ombyggt insug samt spridare, fuelrail och BTR


    Där slutar "projektbilderna" om man säger så. Suget att skruva och få igång bilen var nog större än att ta bilder hehe.
    Märkte nu också att jag inte tagit några ordentliga bilder på motorrummet sen det blev klart men så här är det ungefär:



    Bränslesystemet fick sig en liten uppdatering också:
    2st 044 pumpar, dock kopior, och en catch tank. Har en walbro i tanken också:

    Slutresultat (fick in en brandsläckare där också):



    Inga super bilder men det är det jag har att bjuda på för tillfället.

    Mappades och bänkades på Trollspeed i slutet på sommaren i år och slutade på 716hk och 759nm vid ca 2.4bar laddtryck. Dagen efter körde jag av en drivaxel bak . Som tur var fick jag löst det ganska snart och kunde köra en liten stund innan det är dags att ställa av.


    Det var nog allt jag orkade skriva för ikväll
    Hoppas den inte är för felplaserad här nu och att den kanske kan ge något intresse. Jag har ju faktiskt använt oljekyl från 9000 turbo

    Gokväll!
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  2. #2
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Audi S2.....

    Mkt snygg räcer du har!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Audi S2.....

    700 hästar.... Kom osökt att tänka på min kollegas gamla S2 han hade runt 1998-99. 300 hästar nåt, toksänkt mm. Den gick som fan men bränsletörsten gjorde att han fick sluta pendla (!) med den. Idag ser man mkt sällan dessa tycker jag, är lite som og900Aero, sällsynta fåglar. Verkar vara ett mkt seriöst bygge detta i alla fall!
    MEDLEM 7032.

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Audi S2.....

    Riktigt fint bygge!
    Men va sjukt att man tar ett dieselblock från Volvo! Det var nyheter för mig
    Passar allt på det blocket? Topp, växellåda, motorupphängning etc??

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Audi S2.....

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Riktigt fint bygge!
    Men va sjukt att man tar ett dieselblock från Volvo! Det var nyheter för mig
    Passar allt på det blocket? Topp, växellåda, motorupphängning etc??
    Tack
    Det är så enkelt att i tidiga S/V70 och kanske till och med någon 850 2.5tdi så sitter det VAG motorer. Och ja, de blocken är i stort sett likadana som de andra femmorna förutom att de ska vara lite starkare och sen är de även 16mm högre. Något som jag fick lära mig när huven låg emot insuget hehe. Man får modifiera toppen lite för att få på den, bland annat borra upp bulthålen då dieseln har M12 istället för M10. Men det är inga omöjligheter för att få ihop det annars. Motorfästen och växellåda passar rakt på t.ex.

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Mkt snygg räcer du har!
    Tack så mycket!
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    700 hästar.... Kom osökt att tänka på min kollegas gamla S2 han hade runt 1998-99. 300 hästar nåt, toksänkt mm. Den gick som fan men bränsletörsten gjorde att han fick sluta pendla (!) med den. Idag ser man mkt sällan dessa tycker jag, är lite som og900Aero, sällsynta fåglar. Verkar vara ett mkt seriöst bygge detta i alla fall!
    Ja det är inget jag pendlar med vänersborg-göteborg heller direkt hehe. Men tanken har slagit mig att tanka fullt en dag och köra en gång fram och tillbaka bara för att se vad den drar om jag kör lugnt. Körde ganska friskt en gång till firmans kontor i Kinna. Då hade det nästan gått en halv tank (35l) när jag var framme :P Ska väl tilläggas att detta är en BioPower också då!
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Audi S2.....

    Om man ska åka fort måste man kunna stanna också
    Lite nya bromsar på gång:


    Fram blir det 6kolvs ok från porsche cayenne turbo med 345mm skivor och red stuff belägg.
    Bak blir det främre 4kolvs ok från Audi RS2 med ~300mm skivor och red stuff belägg.

    Eftersom att handbromsen sitter i oken på dessa som på de gamla saabarna kommer det bli hydraulisk handbroms istället
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Audi S2.....

    Denna har man ju sett i Vänersborg några gånger. Hade ingen aning om att den lämnade så mycket effekt Snyggt bygge!

    Avstår ev. framtida rödljuskörningar, haha.
    Saab 9-3 SC -08

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    98

    Re: Audi S2.....

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Denna har man ju sett i Vänersborg några gånger. Hade ingen aning om att den lämnade så mycket effekt Snyggt bygge!

    Avstår ev. framtida rödljuskörningar, haha.
    Hehe nej den effekten hittade just dit ju
    Fått mina nya framskivor nu med. 345x32mm skivor från Mercedes ml55 amg blev det
    SAAB 900 Aero -90 Finbilen
    Audi S2 Coupé -91 Kulbilen
    SAAB 93 TTiD -08 Bruksbilen

Liknande ämnen

  1. Nya Audi A6
    Av turbo4ever i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 20:50
  2. Audi A4:a info
    Av Patrik 319 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 14:06
  3. Audi RS4 fälg på en SS 9-3'a ??
    Av perr i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 15:48
  4. Audi 100 någon?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 02:29
  5. Audi a8 fälgar på en 9-5?
    Av Tobba i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 15:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •