Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta bakre subframebussning OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Byta bakre subframebussning OG9-5

    Hallå!

    Jag tror jag behöver byta subframebussning, den bakre. Går det att göra utan att ta ner hela subframe? Det verkar dyrt och krångligt.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 991
    Medlem#
    6220

    Re: Byta subframebussning, bakre?

    Visst är det möjligt, med hjälp av bilens vikt och domkraft så byter man dom.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419
    Kan man hänga ner bara bak så man får i nya bussningar tex Powerflex? Såg på PF´s instruktion att dom hängde ner ena sidan i taget, går det att göra?
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    357
    Medlem#
    3421
    Jag skruvade ur bakre+mittre skruvarna helt och de främre nästan helt,så den hängde i främre skruvarna.
    Då gick det att få i de bakre bussningarna.Jag fasade av PF-bussningarna lite i överkant med en vass kniv så de gled i lättare.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419
    Tog du bort något annat från subframe? Motorfäste eller slangar och dylikt?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    357
    Medlem#
    3421
    Nu är de ett tag sedan jag bytte dessa, så jag är inte säker på om det behövdes lossa ngt.motorfäste.
    Men nån slang är jag ganska säker på att man inte behövde lossa,det är bara några cm.som behövs för att klämma dit bussningarna.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Du måste lossa på tre stycken bultar (10 hylsa med ett gäng förlägnare på) som det bakre motorfästet sitter med i subframen. Sen måste du lossa två bultar till styrväxeln (tror det va 14 nyckel men man måste hålla emot under då de är genomgående). I Övrigt är det ett servorör som måste lossas på två ställen längs höger sida av subframen framtill. Bortsett från det så är det bara att lossa lite försiktigt så kommer den ner, går fint att ta en sida i taget. När du ska upp igen så får du tänka på att kylarepakets svarta plaststyrningar ovantill (och/eller eventuellt undertill) hamnar rätt i sina styrningar. Det är bara att slå ett öga på det när du har det nere så ser du vad som är "fel".
    Angående powerflex så upplever jag funktionen svår att ta på när det gäller subframe, men vibrationerna går ej att missa även om det inte är direkt märkvärdiga. Jag hade själv satt dit solida i gummi som det är 98-00 om jag skulle göra om det...

Liknande ämnen

  1. Byta bakre rutlist OG9-5 SC -06
    Av -StronG- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 05:32
  2. Byta bakre ljuddämpare på 93 Aero?
    Av Roofless i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •