Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andra!?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andra!?

    Hej,

    Jag har en Cadillac BLS 2008, dvs samma bil som en 9-3 från samma år.
    I fredags skulle tjejen ta bilen, men kom hem igen och sa att nyckeln inte fungerade (det gick inte att låsa upp bilen). Märkligt tyckte jag, men jag henne min nyckel istället. Allt frid och fröjd tills jag skulle köra på lördagen, med den nyckel hon normalt har. Det hände inget när jag försökte låsa upp bilen. Jag hämtade "min" nyckel och med den gick det bra att låsa upp bilen. "Hennes" nyckel fungerade fortfarande inte.
    Jag valde nu att försöka starta med nyckeln som INTE fungerat att låsa upp med och när jag satte nyckeln i låset så sa det klick och bilen gick utmärkt att starta. Efter det har båda fjärrkontrollerna fungerat perfekt igen.

    Frågan är vad detta kan berott på?
    Tillfälligt fel i ena nyckeln?
    Eftersom jag kör bilen 99% av tiden så är det "min" nyckel som använts mest. Varje gång bilen låses/låses upp ska väl larmet byta krypteringsnyckel?! Kan det vara så att den andra nyckeln inte varit med under så lång tid att den ahde en så "gammal" kod att larmet inte kände igen den och att den synkades när jag startade bilen med den?

    Funderar mest på om man vågar åka iväg med bilen eller om man riskerar att bli strandsatt?!
    Kanske ska man byta batteri i nyckeln?!

    Vad tror ni? Någon som varit med om något liknande?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andr

    Det händer att en nyckel tappar synk ibland. Detta fixar till sig så fort man sätter den i tändningslåset.

    I värsta fall får man låsa upp bilen manuellt på parkeringen, och sen sätta nyckeln i tändningslåset. Det går alltså att lösa on-the-fly utan att blanda in fler nycklar.

    Kolla att det GÅR att låsa upp manuellt, så du är garderad. Sen hade jag inte brytt mig mer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    6

    Re: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andr

    hade exakt samma fel på min 9-3a, det var helt enkelt dags för batteribyte i nyckeln.

    Jag gissar på att den laddar lite i tändningslåset så den kan orka låsa/låsa upp någon gång efter att man startat bilen med nyckeln.
    9-3 SS 2,0t Vector -04

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andr

    Du kan alltid dra ut nyckeln ur fjärren, låsa upp manuellt (larmet går) och sen "synka" nyckeln i låset. Tror den klarar ca 100 knapptryckningar innan koden "löper ut". Dåliga batterier kan säkert få samma effekt?!? Transponderdelen har jag förstått ska klara sig utan batteri, även om det verkar som det ligger i samma chip som fjärren, så när du sätter i nyckeln får transpondern ström från "antennen" och spolen kring tändlåset.

    Min 9-3 hade en gammal mjukvara i CIM/BCM och detta hände hela tiden, trots bra batterier. Efter SW uppdatering så har det aldrig hamnat ur synk. Men av "slitageskäl" försöker jag att inte ha nycklarna i fickan med massa annat som trycker på knapparna...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andr

    Tackar för svar.

    Jag byter batteri i båda enheterna då. Den ena är bara ett år gammal, men jag vet inte vilken det är så det är lika bra att byta i båda.

    Bra tips att man kan låsa upp med nyckeln och sen starta ändå. Då behöver man inte vara lika orolig att det händer 20 mil hemifrån.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Ena nyckeln stendöd, funkar efter att ha använt den andr

    Näe, går ju bra att ta sig hem, men eftersom larmet går så drog sig min sambo att åka vår cabbe när hon skulle åka till stallet eller nåt annat ställe där larmet skulle störa om det går igång... Generellt är det inte så kul att bilen larmar när man ska in... Men klockan 06.00 eller 23.00 i ett bostadsområde eller utanför nåt ställe som är ljudkänsligt så är det ju ännu mindre kul. Nu funkar dock min bil som sagt helt problemfritt. Vore det en gång av 1000 så, men i mitt fall var det var 10e gång tror jag... Störande. Tidigare ägare verkade enl kvitton bytt fjärr ett antal gånger, kan ju varit för att skalet vart kass också, men troligen pga detta problem. Som som sagt löstes med en SW update. Första årsmodellerna ska man nog uppdatera alla styrenheter man kan och vågar uppdatera... För verkar varit mycket elproblem med dem...

    En annan grej som är lätt att glömma när man pratar larm är att om man åker färja måste man välja bara skalskydd, annars larmar bilen under färjeresan...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Nån som använt sig av insplanet.se ??
    Av MrLila i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 11:30
  2. Funkar inte efter 150km/h
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 09:26
  3. Nån som använt glasfiber?
    Av masse75 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 17:51
  4. Var sitter spjällmotorn? (har använt sök funktionen) ;)
    Av TurboLover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-10, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •