Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: SID + Infotainmetfönster dött. NG9-3 -03

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5

    SID + Infotainmetfönster dött. NG9-3 -03

    Hejsan!

    Skulle denna morgon starta min Saab 9-3 SS -03 (Infotainment Premium 150 (SS2) och sticka iväg till en polare, då jag märkte att bilens elektroniska rattlås inte gick ur, samt att alla lampor och dylikt på instrumentpanelen inte lös korrekt/mycket svagt lysande.

    Jag insåg att min innerbelysning hade varit igång ett par dagar, och batteriet var helt urladdat. Därefter kopplade jag på batteriladdaren, och laddade batteriet ett tag. Sedan hämtade jag startkablar och ett externt bilbatteri för att starta bilen så att jag skulle kunna köra in den i garaget för vidare laddning. Jag körde först en liten runda, och märkte då att Saab Information Display (SID), samt huvudfönstret för infotainmentsystemet inte alls startade. Jag provade även att blinka, men inget ljud kom från högtalarna när jag blinkade.



    Jag undrar vad problemet är, och ifall någon har en lösning på detta? Kan det vara en "spärr" för SID och huvudfönstret för infotainmentsystemet vid för lågt batteri för att ytterligare ström inte skall dras från batteriet?
    MVH Johan
    Saab 9-3 SS 2.0t Aero Maptun Stage 1 (2010)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5

    Re: Saab 9-3 SS -03 SID + Infotainmetfönster dött.

    PROBLEM LÖST

    Gick ut i garaget för att kolla så att säkringarna var hela, öppnade därför upp elcentralen i instrumentpanelens gavel och drog ut säkring 'NR 14 Amp 20 (Radio, sound system I; manöverpanel, Infotainment System)' vilken visade sig vara hel. Därefter drog jag ut säkring 'NR 3 Amp 10 (Handsfree; CD-växlare i instrumentpanel; SID)' vilken också visade sig vara hel, när jag sedan satte in säkringen igen gick CD-växlaren igång, och började växla mellan alla de sex CD-platserna, och när detta var klart startade jag SID och Infotainmentfönstret via knapptryck på volymkontrollern, och vips gick både SID och Infotainmentfönstret igång.

    Jag tvivlar starkt på att lösningen har något med att jag drog ut, och sedan satte in säkringarna igen, utan jag tror snarare att det var som jag misstänkte, en så kallad "spärr" vid för lite ström i batteriet som gör att SID och Infotainmentfönstret inte gick igång.

    Hur som helst, tänkte bara uppdatera för andra forummedlemmar som kanske får samma problem som jag, så oro slipper uppstå för dem.
    MVH Johan
    Saab 9-3 SS 2.0t Aero Maptun Stage 1 (2010)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Saab 9-3 SS -03 SID + Infotainmetfönster dött.

    Citat Ursprungligen postat av McSwag365
    Jag tvivlar starkt på att lösningen har något med att jag drog ut, och sedan satte in säkringarna igen, utan jag tror snarare att det var som jag misstänkte, en så kallad "spärr" vid för lite ström i batteriet som gör att SID och Infotainmentfönstret inte gick igång.
    Jag tror tvärtom att det har med säkringarna att göra.
    Jag hade samma problem med min förra bil, en likadan bil som du har, vid 3-4 tillfällen.
    Varje gång löste det sig genom att jag ryckte säkringen och satte tillbaks den. Jag hade då ett bra batteri, så jag tror inte det har med batteriet att göra, även om ett dåligt batteri ger en mängd skumma problem.

Liknande ämnen

  1. Slutsteg som dött!?
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 17:21
  2. Elsystemet e dött
    Av Midis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 19:05
  3. Dött larm!
    Av MattA i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 02:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •