Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9-3 T5.5 Ladd

  1. #1

    Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Hej har en Saab 9-3 -99 M1 med T5.5 som jag har bytt box på samt satt dit MV
    Bilen har laddat som max 1.5 bar stabilt ladd.

    För ett tag sen la bränslepumpen av och efter bytet av den har bilen börjat dra en hel del soppa vet ej varför det är helt vanlig 3 bars standard pump som sitter i och har testat med 3 pumpar med samma resultat.
    Så i går nollade jag boxen tog bort minuspolen på batteriet över 30 minuter samtidigt som jag lyfte upp tankgivaren ur tanken som missvisar 1/4 soppa dvs full tank visar 3/4 tank på mätaren fick ner armaturen i skålen igen och visade nu + 1/4 igen på med locket vrider på tändningen ser bra ut i startar bilen och det blir - 1/4 igen ?
    Kan det vara igensatt kålfilter så när avluftnings ventilen öppnar så suger motorn ihop tanken ? där av flyttas armaturen ? Är detta vanligt på 9-3 ?

    När jag väl var klar körde jag iväg för att tanka och tryckte på tänkte inte på det men bilen rycker till och dör för 1 secund och undrar varför så jag trampar igen och kollar på Turbo mätaren som stabilt sticker upp till 1.65 Bar och samma sak händer dvs Map sensorn bryter för över ladd Bilen laddar fortare och det känns men varför ?
    Har bytt vakum slang till BTR samt slangarna till MV så finns inga vakum läckor !
    Detta började efter jag bröt strömmen till boxen innan de laddade den max 1.5 Bar

    Turbo är Original turbo T25 Original Spridare boxen är SQR moddad.

  2. #2

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Hittade att om man nollar boxen så måste man göra en adaption

    ADAPTION av Trionic
    Motorn måste nu ”adapteras” med den nya programvaran. Varmkör bilen och kör fyra
    accelerationer på fyrans växel från 2000 till 4500 rpm med fullgas. Styrenheten har nu lärt sig
    de yttre förhållandena (adapterats). För optimal prestanda och lägsta förbrukning
    rekommenderas blyfri 98 oktan

    Men jag kan inte ge full gas från ca 3000 rpm utan att map sensorn klipper

    Kör med vakom mätare samt OBD2 LM adapter via Bluetooth och orginal ska map sensorn klippa vid 1.54 men drar över 1.6+ ca 1.65 bar

    Det jag inte förstår är att innan minuspolen var av var laddet maximum 1.5 Bar efter strömlösheten till map sensorn dödar ????

  3. #3

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Någon som har ett bdm interface ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Har du original MAP-sensor?

    Isåfall låter det som att du har en dålig programvara med tanke på att laddtrycksspärren är framflyttad från 1,54 bar, vars är max vad original map-sensorn kan hantera.

    Ett steg 3 program bör ladda runt 1,3 bar, vilket redan är stressigt för T25:an.

  5. #5

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Har du original MAP-sensor?

    Isåfall låter det som att du har en dålig programvara med tanke på att laddtrycksspärren är framflyttad från 1,54 bar, vars är max vad original map-sensorn kan hantera.

    Ett steg 3 program bör ladda runt 1,3 bar, vilket redan är stressigt för T25:an.
    Vet ej men förmodat Original map sensor och vet inte vad det var för map sensor som sat på min ng900 turbo Men där hade jag denna boxen samt T28 turbo och ladd på 1.5 bar har liksom aldrig haft problem innan något svajigt ladd eller något Stabilt som fan

    Jag har binfilen nerladdad från boxen men jag vet inte vad jag ska titta på i filen med T5suite för att kolla max boost och mapsensor datan

    Tror det är mer en Steg 3
    Boxen hottad av SQR 3" från turbon enda ut T28 avgashus orginal tryckhus troligen

  6. #6

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Hittade Tryckvakt i T5suite via min fil och den står ställd på 1,55 så det måste va något annat som gör att turbon överladdar Snöar på MV som kanske inte vill efter bytt slang ?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Okej,
    är Tryck_vakt! ställd på 1,55 bar så är det omöjligt att turbon laddar mer, du har helt enkelt bara en dålig laddtrycksmätare.

    Laddtrycksmappen heter "Tryck_mat!", där ser du vad sprutet strävar mot för turbotrycksvärden.

  8. #8

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Okej,
    är Tryck_vakt! ställd på 1,55 bar så är det omöjligt att turbon laddar mer, du har helt enkelt bara en dålig laddtrycksmätare.

    Laddtrycksmappen heter "Tryck_mat!", där ser du vad sprutet strävar mot för turbotrycksvärden.
    Okej men att turbon vill ladda mer en 1.55+++ är jag inte säker på varför
    har inte hittat min andra MV så har inte testat är mer säker på att det är magnetventilen

  9. #9

    Re: Saab 9-3 T5.5 Ladd

    MV funkar och WG öppnar som den ska men över laddar en då !?

Liknande ämnen

  1. Saab NG900 97a 2,0T 0,4 max ladd??
    Av FredrikW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 19:15
  2. org ladd saab 9-3 aero 02
    Av Aero_988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 20:28
  3. Blåryker vid ladd, saab 9-3
    Av brink i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •