Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Hej!

    Ha bytt dämpare och fjädrar varvet runt på min 9000. Dämparna är Bilstein B4 och fjädrar bak köpta från samma ställe som dämparna (partsforsaab i england), men fjädrarna fram köptes från Speedparts (standardfjäder ). Jag har också ett par fjädrar från en 9000 cd med V6 som bara gått 9000 mil. Dessa är hårdare än vad det skall vara till min 2,3 t. När jag jämförde fjädrarna lösa så var de nya från Speedparts 6-7cm högre än de hårdare fjädrarna

    Hur som helst så är de nu monterade och bilen är riktigt hög. När jag mäter från däckets översida vinkelrät avtsånd till skärmkanten så är det 9 cm. På min 9000CC -88 är det cirka 5 cm.

    Är detta normalt?

    Tips?

    /Martin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    88
    Medlem#
    10575

    Re: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Hej!

    Ha bytt dämpare och fjädrar varvet runt på min 9000. Dämparna är Bilstein B4 och fjädrar bak köpta från samma ställe som dämparna (partsforsaab i england), men fjädrarna fram köptes från Speedparts (standardfjäder ). Jag har också ett par fjädrar från en 9000 cd med V6 som bara gått 9000 mil. Dessa är hårdare än vad det skall vara till min 2,3 t. När jag jämförde fjädrarna lösa så var de nya från Speedparts 6-7cm högre än de hårdare fjädrarna

    Hur som helst så är de nu monterade och bilen är riktigt hög. När jag mäter från däckets översida vinkelrät avtsånd till skärmkanten så är det 9 cm. På min 9000CC -88 är det cirka 5 cm.


    Är detta normalt?

    Tips?

    /Martin

    Hej Martin

    När man monterat nya fjädrar kan det ta ett tag innan dom sätter sej vänta ett tag och se man får liksom köra in dom hehe.

    Med vänlig hälsning Lasse

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Låter som du har fått fjädrar till en bil utan turbo... Vilka beställde du?

    Var det en begagnad sportchassi fjäder som du mätt på så är ger ju de lägre bil än bilar med standard "turbo" chassi.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Det är denna fjäder jag köpt:

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 405-1.html

    Den jag jämförde med var en standard för den biltypen (CD med V6, ACC, passagerar airbag mm). Enligt verkstadshandboken finns det fyra olika fjädrar beroende på utrustning/motor mm. Denna skulle vara den näst hårdaste av dessa fyra. Men den var ju så klart ändå begagnad.

    Oavsett så känns bilen löjligt hög nu med de nya fjädrarna, men väghållningen/känslan i bilen är kanon!

    /Martin

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Som info hur detta har gått:

    Fjädrarna är helt klart inte lämpliga för min bil trots att det står så på Speedparts hemsida. Ännu mer osäkert blir det att då t.ex. köpa fjädrar på Mekonomen som bara har en sort till alla 9000 att erbjuda.

    Resultatet för min del har nu blivit, förutom att bilen ser löjligt hög ut, att bägge yttre drivaxeldamaskerna spruckit p.g.a felaktiga axelvinklar. Så nu är det sanering av fett som gäller och byta av damasker.

    Självklart måste fjädrarana bytas igen, så det får bli begagnade av rätt typ (grå/grå).

    /Martin

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Nya fjäderben gav för hög bli. 9000 CS

    Utformningen på fjädern fram på 9000 gör den ganska tacksam och kapa något varv eller så annars, om du inte lyckas lämna tillbaka fjädrarna.

    När fjädrarna är såpass långa så borde du kunna ta 1-1,5 varv lätt utan att de blir "lösa" i tallriken. Mät och kapa lite åt gången för och vara säker på att den kommer sitta fast.

Liknande ämnen

  1. Koni stötdämpare i 9000 fjäderben
    Av PmAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 11:38
  2. Få ut undre bultarna till fjäderben 9000 cse 96:a
    Av saabmastermike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 22:51
  3. Fjäderben 9000 -96 samt centrallås
    Av Wolf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •