Hej på er alla experter!
Här ska ni få ett problem att bita i:
Min bil (enl nedan+lite smått till) har skaffat sig en liten ovana. När jag startar bilen kall har den problem med tomgången. Så länge jag håller bilen över ~2000 rpm märks nästan inget fel. Om jag släpper gasen och låter den gå mot tomgång dalar den ner till ~700-800 rpm, börja host/hacka och sedan verkar det som att den slår igen wastegaten (ser ~0 bar på laddtrycksmätaren) och drar upp den i runt 2000 rpm. Sedan ser jag vacuum igen och den dalar sakta tillbaka neråt tills den når ~700-800 rpm igen, klappar igen wastegaten, varvar upp igen osv. Ibland lyckas den heller inte rädda situationen utan dör helt. Om jag gasar till verkar det som om den vill dö (hackar) innan den reagerar.
Så snart kylvätsketempen når ~50 grader försvinner problemet helt eller delvis. När motorn är driftsvarm beter den sig nästan helt normalt. Tycker att den verkar aningen slö, men kan inte säga om det är nåt "fel".
När den går på tomgång och man gasar till, så tvekar den dock fortfarande ungefär en sekund innan nåt händer. Den hackar och frustar lite, lite innan den varvar upp).
Loggat förloppet med OBDII-logger och kan inte direkt säga att jag ser nåt fel. Både inloppstemp, inloppstryck, kylvätsketemp, varvtal och short erm fuel trim verkar ur min synvinkel som rimliga värden som egentligen bara beskriver vad som händer. Inget värde verkar med mina (iofs otränade) ögon konstigt/orimligt på något vis sånär som på en detalj. Det enda som jag reagerat på är att OBDII-loggaren säger att det är ~0.5 bars undertryck när min superbilliga mest-bara-för-att-det är-snyggt laddtrycksmätare visar ~.25 bars undertryck. Vid fullt ladd kan det diffa 5-10% mellan de båda. Det kan lika gärna vara mätaren som felar, men om det hjälper...
Det som redan är kollat/gjort:
* Testat med annan DI-kassett
* Testat med andra (likadana) tändstift, NGK BCPR7ES-11
* Sprayat med startgas från LMM till insug
* Rengjort LMM
I magtrakten infinner sig en känsla om att det kan handla om luft/bränsle-blandningsproblem vid vaccum, men vet inte hur jag ska testa det närmare...
Håller på att bli nipprig ang detta... Alla tips mottages tacksamt!