Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 73

Ämne: Löst (Äntligen!): Intressant kallstartsproblem... ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888

    Löst (Äntligen!): Intressant kallstartsproblem... ?

    Hej på er alla experter!

    Här ska ni få ett problem att bita i:

    Min bil (enl nedan+lite smått till) har skaffat sig en liten ovana. När jag startar bilen kall har den problem med tomgången. Så länge jag håller bilen över ~2000 rpm märks nästan inget fel. Om jag släpper gasen och låter den gå mot tomgång dalar den ner till ~700-800 rpm, börja host/hacka och sedan verkar det som att den slår igen wastegaten (ser ~0 bar på laddtrycksmätaren) och drar upp den i runt 2000 rpm. Sedan ser jag vacuum igen och den dalar sakta tillbaka neråt tills den når ~700-800 rpm igen, klappar igen wastegaten, varvar upp igen osv. Ibland lyckas den heller inte rädda situationen utan dör helt. Om jag gasar till verkar det som om den vill dö (hackar) innan den reagerar.

    Så snart kylvätsketempen når ~50 grader försvinner problemet helt eller delvis. När motorn är driftsvarm beter den sig nästan helt normalt. Tycker att den verkar aningen slö, men kan inte säga om det är nåt "fel".

    När den går på tomgång och man gasar till, så tvekar den dock fortfarande ungefär en sekund innan nåt händer. Den hackar och frustar lite, lite innan den varvar upp).

    Loggat förloppet med OBDII-logger och kan inte direkt säga att jag ser nåt fel. Både inloppstemp, inloppstryck, kylvätsketemp, varvtal och short erm fuel trim verkar ur min synvinkel som rimliga värden som egentligen bara beskriver vad som händer. Inget värde verkar med mina (iofs otränade) ögon konstigt/orimligt på något vis sånär som på en detalj. Det enda som jag reagerat på är att OBDII-loggaren säger att det är ~0.5 bars undertryck när min superbilliga mest-bara-för-att-det är-snyggt laddtrycksmätare visar ~.25 bars undertryck. Vid fullt ladd kan det diffa 5-10% mellan de båda. Det kan lika gärna vara mätaren som felar, men om det hjälper...

    Det som redan är kollat/gjort:
    * Testat med annan DI-kassett
    * Testat med andra (likadana) tändstift, NGK BCPR7ES-11
    * Sprayat med startgas från LMM till insug
    * Rengjort LMM

    I magtrakten infinner sig en känsla om att det kan handla om luft/bränsle-blandningsproblem vid vaccum, men vet inte hur jag ska testa det närmare...

    Håller på att bli nipprig ang detta... Alla tips mottages tacksamt!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    De jag kan komma på är tempgivaren till kallstarten som är problemet.
    Kollat upp den?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    De jag kan komma på är tempgivaren till kallstarten som är problemet.
    Kollat upp den?
    Tempgivaren till kallstarten? Menar du givaren som sitter på tryckröret vid AVn?

    Om det är den som anger inloppstemp så ger den fullkomligt rimliga värden. Annars... Finns det någon annan?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Nej inte den.
    Ska sitta en på insuget som mäter motortempen.
    Är till för insprutnings systemet.
    strular den så kan de få dessa problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Nej inte den.
    Ska sitta en på insuget som mäter motortempen.
    Är till för insprutnings systemet.
    strular den så kan de få dessa problem.
    Aha! Någon som helst aning om var på insuget den kan sitta? *hoppas*

    [EDIT]Såg att jag läst fel... Hoppas inte det är den givare som anger kylvätsketemp till styrdonet heller, för den verkar väldans sund om man kollar loggarna... [/EDIT]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Ingen som kan komma med tips?

    Andra förslag på lösning på problemet eller på hur man hittar nämnda tempgivare? Please?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 596
    Fredrik måste mena tempgivaren i kylsystemet, den mäter motortemperaturen, finns det en insugsgivare mäter den tempen på inloppsluften, INTE motortempen. Spontant tycker jag det låter som ett långskott, men hur pass svårstartad är motorn när den är kall?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Fredrik måste mena tempgivaren i kylsystemet, den mäter motortemperaturen, finns det en insugsgivare mäter den tempen på inloppsluften, INTE motortempen. Spontant tycker jag det låter som ett långskott, men hur pass svårstartad är motorn när den är kall?
    Hej!

    Jag ser ju tempen i kylvätskan genom min OBDII-loggare och den ser helt och fullt normal ut. Jag ser även inloppstempen, vilken också ser normal ut. Kan det finnas fler än en givare för något av detta?

    Ang. svårstartad. Nej, inte just alls faktiskt. Går väl kanske nåt extra varv, men inte är det jobbigt, inte.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Vad säger ODB-loggen om lambdasondens värden ?
    Kolla även förvärmningen.

    Kan det finnas några läckage i avgaset mellan topp och lambdasond, som t.ex. grenrörspackning eller turbopackning?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Vad säger ODB-loggen om lambdasondens värden ?
    Kolla även förvärmningen.

    Kan det finnas några läckage i avgaset mellan topp och lambdasond, som t.ex. grenrörspackning eller turbopackning?
    Läckage från topp fram till lambdasonden ser jag som osannolikt, då jag bytt grenrörspackningen. Skadar ju iofs inte att dubbelkolla...

    Har inte kollat lambdasondernas värden. Hur menar du att man kan se något genom detta? Och hur kan man kolla förvärmningen?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Tänkte att problemen möjligen skulle kunna komma av att lambdasonden ger motorstyret knepiga indata.
    Om t.ex förvärmningen av lambdan inte fungerar som den ska borde det kunna resultera i att lambdaregleringen inte fungerar som det är tänkt.

    Ett ev fel på lambdan borde dock resultera i CE

    Ang läckage kring turbo/grenrör är det inte helt ovanligt att ev små otätheter som sprickor etc "tätas" när det blir varmt/hett.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Tänkte att problemen möjligen skulle kunna komma av att lambdasonden ger motorstyret knepiga indata.
    Om t.ex förvärmningen av lambdan inte fungerar som den ska borde det kunna resultera i att lambdaregleringen inte fungerar som det är tänkt.

    Ett ev fel på lambdan borde dock resultera i CE

    Ang läckage kring turbo/grenrör är det inte helt ovanligt att ev små otätheter som sprickor etc "tätas" när det blir varmt/hett.
    Tanken har slagit mig att nåt kan ha hänt med en av lambasonderna. Nu verkar den ju gå hyfsat bra när den är varm, men det där med förvärmningen hade jag inte tänkt på. Någon CE har jag inte sett, men det innebär ju inte att det inte kan vara fel för det... right?

    Jag ska som sagt dubbelkolla efter avgasläck. Kan man testa lambdasonden på nåt sätt? Finns det någon säkring man kan kolla till den förvärmningen? Kan/bör man göra ren lambdasonderna?

    Många frågor nu...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Förvärmningskretsen i sonden går att ohm-mäta.

    Med t.ex en Tech2 kan man kolla förvärmningens strömförbrukning i realtid.

    Om jag inte minns helt galet sätter T5 felkod på förvärmningen om strömvärdet går utanför de gränser som finns. Felkoden tänder inte CE däremot.

    Gissar att det är på liknande sätt i T7. Har jag fel lär väl någon rätta mig

    Har du provat med std programvara ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Förvärmningskretsen i sonden går att ohm-mäta.

    Med t.ex en Tech2 kan man kolla förvärmningens strömförbrukning i realtid.

    Om jag inte minns helt galet sätter T5 felkod på förvärmningen om strömvärdet går utanför de gränser som finns. Felkoden tänder inte CE däremot.

    Gissar att det är på liknande sätt i T7. Har jag fel lär väl någon rätta mig

    Har du provat med std programvara ?
    Har inte haft möjlighet till detta ännu, men det har fungerat tidigare utan problem. Jag gjorde en sån där sak som man aldrig ska göra på bilar och bytte en hel massa grejor på en gång.... *suck*

    Jag får möjlighet att testa originalprogramvara om några veckor, men jag har en stark känsla av att det inte kommer hjälpa ett dugg...

    Ska kolla med en kompis om jag kan få låna hans lambdasonder över natten, så vet vi om det ät där det sitter. Hade ingen lust att köpa två nya "utifall att".

    Kan man förresten inte bara byta plats på sonderna? Är det samma typ på båda sidor om katten?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Tycker det låter som om spjället går förbi sin ändpunkt. Alltså spjället öppnas lite åt fel hål när den egentligen ska var stängd och då blir det lite knas. Detta har skett minst 2 ggr på min bil och det är bara att justera på spjällhuset. OBS jag har T5 och har inte elektriskt styrt gasspjäll men jag antar att det kan va samma problem ändå.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Tycker det låter som om spjället går förbi sin ändpunkt. Alltså spjället öppnas lite åt fel hål när den egentligen ska var stängd och då blir det lite knas. Detta har skett minst 2 ggr på min bil och det är bara att justera på spjällhuset. OBS jag har T5 och har inte elektriskt styrt gasspjäll men jag antar att det kan va samma problem ändå.

    Mvh Martin
    Låter ju också som en trolig kandidat. Nu kan jag inte riktigt se vad som kan ha orsakat detta i mina tidigare förändringar, men väl värt att kolla upp.
    Ingen som har mer info på hur/om man kan justera detta på en "T7-bil"?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Tycker det låter som om spjället går förbi sin ändpunkt. Alltså spjället öppnas lite åt fel hål när den egentligen ska var stängd och då blir det lite knas. Detta har skett minst 2 ggr på min bil och det är bara att justera på spjällhuset. OBS jag har T5 och har inte elektriskt styrt gasspjäll men jag antar att det kan va samma problem ändå.

    Mvh Martin
    Låter ju också som en trolig kandidat. Nu kan jag inte riktigt se vad som kan ha orsakat detta i mina tidigare förändringar, men väl värt att kolla upp.
    Ingen som har mer info på hur/om man kan justera detta på en "T7-bil"?
    I mitt fall så uppkom det vid något tillfäll då det troligen blev en krafig laddtryckspeak som rubbade inställningen något lite, i mit fall hela 2 millimeter. detta gav sig bara till känna när bilen var kall och märktes inget av när den blev varm. När man gav lite gas vill den först dö sedan när spjället gåt över stängningspunkten så drog bilen iväg som vanligt.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    I mitt fall så uppkom det vid något tillfäll då det troligen blev en krafig laddtryckspeak som rubbade inställningen något lite, i mit fall hela 2 millimeter. detta gav sig bara till känna när bilen var kall och märktes inget av när den blev varm. När man gav lite gas vill den först dö sedan när spjället gåt över stängningspunkten så drog bilen iväg som vanligt.

    Mvh Martin
    Ja, omöjligt är det då inte..

    Är det bökigt att justera spjället, tro? Är det bökigt att byta hela spjällhuset om man har ett att prova med?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    I mitt fall så uppkom det vid något tillfäll då det troligen blev en krafig laddtryckspeak som rubbade inställningen något lite, i mit fall hela 2 millimeter. detta gav sig bara till känna när bilen var kall och märktes inget av när den blev varm. När man gav lite gas vill den först dö sedan när spjället gåt över stängningspunkten så drog bilen iväg som vanligt.

    Mvh Martin
    Ja, omöjligt är det då inte..

    Är det bökigt att justera spjället, tro? Är det bökigt att byta hela spjällhuset om man har ett att prova med?
    Det borde väl sitta en lite justerskruv som man skruvar på för att reglera ändläget på. borde var mycket enkelt. kika runt lite vid spjället efter du monterat av spjällkröken så borde du kunna se hur det funkar. Måsta vara tusen gånger så jobbigt att byta spjället :-)

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Det borde väl sitta en lite justerskruv som man skruvar på för att reglera ändläget på. borde var mycket enkelt. kika runt lite vid spjället efter du monterat av spjällkröken så borde du kunna se hur det funkar. Måsta vara tusen gånger så jobbigt att byta spjället :-)

    Mvh Martin
    Jorå, nog borde det vara enklare, men när man inte vet hur det ska se ut kan det ibland vara enklare att byta till ett som man vet fungerar...

    Ska kolla! Tack för tipset!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-3 -00 varvar ej över 5k bilen bluddrar
    Av DeFlo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 22:52
  2. [LÖST] Äntligen, problemet löst! OG9-5
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 18:10
  3. Nåt att bita i... Intressant fel med ryck på 9-5 - LÖST !
    Av Robban_95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •