Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad NG9-3

    Tjena. Undrar lite om tips och råd.
    Det är så att varje gång jag kopplar in motorvärmarkabel så riskerar jag att larmet gå igång. Alltså det går inte igång direkt utan jag kopplar till (med timer) och sen går larmet under natten. En natt var jag uppe och stängde av larmet och drog ur motorvärmarkabeln vid 5 när det drog igång. Enligt grannen så hade bilen då larmat 3gånger innan så jag tror inte att det är bara när motorvärmaren får ström som larmet går. På samma sätt om jag låser bilen och sätter i motorvärmarkabeln med ström i så händer inget.
    Kan det va så att bilens el tror att motorvärmare/cupévärmare är inkräktare och därför slår ifrån?
    Går det att koppla ur larmet på något vis utan att besöka verkstad eller kan man rycka någon säkring för att slippa detta?
    Eller har ni några andra tips på hur man ska handskas med problemet?
    Har redan väckt grannarna 3nätter nu och känner att det får räcka men det är ju segt att skrapa rutor och sitta och huttra i bilen i 20minuter när man ändå har cupévärmare.
    Tacksam för snabba tips, jobbar imorgon igen och skulle gärna vilja ha varm bil.

    PS: 9-3 sc -08
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Kupésensorn till larmet är känslig på 9-3:orna och den vill gärna lösa ut av kupévärmaren. Prova att bara aktivera skalskyddslarm och inte kupésensorn när du lämnar bilen på kvällen. Det görs i SID:en. Fungerar det utan att larma, så har du iallafall fått svar på varför. Det tråkiga är att man inte kan ställa in känsligheten för kupésensorn. Och att deaktivera den varenda gång du skall lämna bilen med motorvärmare ansluten, vill man ju verkligen inte göra. Då kommer man ju helt säkert att glömma det då och då med följden att man väckar grannarna lika förbaskat.

    Återstår fuskvarianten då. Att tejpa för sensoröppningarna till kupésensorn i takkonsolen. Nackdelen är ju naturligtvis att du förlorar den funktionen då. Kanske skulle det gå att laborera fram en delvis övertejpning som minskar känsligheten utan att ta bort funktionen helt. Men det kräver nog en hel del testande isåfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Glömde säga att jag testat att aktivera "endast dörrarna" på larminställningar. Dock är jag inte helt säker på att jag gjorde det precis innan jag testade.
    Är det alltså så att inställningen inte sparas?
    Vart sitter sensorn i kupén?
    Tejpar gladerligen igen den om det är det som är felet. Går ut nu och ändrar i siden och kopplar till motorvärmaren så får jag se den närmsta tiden om det går nått larm.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    Glömde säga att jag testat att aktivera "endast dörrarna" på larminställningar. Dock är jag inte helt säker på att jag gjorde det precis innan jag testade.
    Är det alltså så att inställningen inte sparas?
    Vart sitter sensorn i kupén?
    Tejpar gladerligen igen den om det är det som är felet. Går ut nu och ändrar i siden och kopplar till motorvärmaren så får jag se den närmsta tiden om det går nått larm.
    Såg nu att det va så att man va tvungen att ändra varje gång till "endast dörrar" på stöldlarmet. Seegt. Men undrar fortfarande vart sensorn inne i kupén sitter så kan jag testa att sätta en tejp där.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Precis, som jag skrev i förra inlägget att man måste göra det varje gång. Annars hade det inte varit något stort problem. "Gallerna" uppe i takkonsolen vid innerbackspegeln. Där sitter fyra galler. Dom två bakre som är riktade mot föraren resp. främre passageraren, är för lamets kupésensorer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Tack å bock ! Återkommer om larmet går trots tejp. Testa ju att stänga av fullt stöldlarm och nu efter typ 1½h så har larmet inte gått igång än.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    1.5h med kupévärmaren igång? Isåfall bordet det ha löst problemet. Då har du iaf en diagnos på problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Annars kan du ju skippa kupévärmaren! När du sen startar bilen tar det ju inte mer än 1-2min innan varmluft kommer från kupéutblåsen.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Nu har jag både tejpat sensorerna och ska försöka inaktivera stöldlarmet i kupén när jag kommer ihåg. Såg nu att om jag slår av bilen (ett hack) med nyckeln så får jag direkt upp menyn för stöldlarm och då är det bara två knapptryck för att ändra, så det va rätt nice. Hoppas att detta var felet och att jag nu slipper väcka mig själv och grannarna med billarmet. Tusen tack för hjälpen!

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Annars kan du ju skippa kupévärmaren! När du sen startar bilen tar det ju inte mer än 1-2min innan varmluft kommer från kupéutblåsen.
    Bra poäng, tack för tipset. Är absolut en variant. Tråkigt att man isf ändå måste skrapa rutan och frysa om händerna då ratten är minus 15 men bilen blir ju varm betydligt snabbare. Om jag inte får fason på det andra och det är för dyrt att fixa så testar jag detta.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Annars kan du ju skippa kupévärmaren! När du sen startar bilen tar det ju inte mer än 1-2min innan varmluft kommer från kupéutblåsen.
    Bra poäng, tack för tipset. Är absolut en variant. Tråkigt att man isf ändå måste skrapa rutan och frysa om händerna då ratten är minus 15 men bilen blir ju varm betydligt snabbare. Om jag inte får fason på det andra och det är för dyrt att fixa så testar jag detta.
    Hehe, min flickvän har nyligen skaffat sig en 9-5 -06 som saknar kupéuttag. Fan tänkte vi när vi upptäckte det men när hon på morgonen skulle åka till jobbet så gick hon in i bilen och startade den. Kopplade ur motorvärmarkabeln och skulle börja skrapa rutorna. Till hennes förvåning hade det mesta tinat från rutan så det var bara att köra iväg! Saab har ett jäkla bra värmepaket verkar det ju som med tanke på hur fort rutorna blir upptinade. Dock hade det bara varit -3 grader så det är ju inte så mycket. Är nog värre med -10 eller -20. Sen är det väl lite jobbigt att stolarna är kalla (speciellt om man har läder). Men det är ju någonting du skulle kunna göra, starta upp bilen och låta den stå i 1-2min och sen sätta dig i den. Eftersom att Saab varit så snälla och satt nyckelpositionen i mitten behöver man ju faktiskt inte sätta sig i bilen för att starta den!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Jag har samma problem, börjar bli riktigt trött på att komma ihåg den där knappen varenda gång...

    Jag vill inte heller ha en massa tejp-bitar i taket i bilen!
    Går det att öpnna upp tak"panelen" och komma åt för att sätta tejp på insidan?
    Jag skulle vilja koppla bort kupesensorn helt egentligen, alternativt tejpa över den rejält på insidan, att alla dörrar/baklucka är larmade räcker för mig eftersom effekten av ett billarm avtar rejält om det bara falsklarmat 1-2 gånger...

    /S
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower 2011 (automat,vector,pilot & j*vligt nice!)

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Larmet går när motorvärmarkabel är tillkopplad!

    Om du sätter ofärgad tejp så är det inga problem. Visst, vet du om att den är där och tittar närmare, så syns den naturligtvis. Men det är inte så att du reagerar på att det sitter något ovanligt där bara man sätter sig. Och knappt ens om du tittar ditåt. Gör man sedan en fin liten rund tejpbit, 2mm större än själva gallret, så är det ingen som tänker på att det sitter något där som inte borde sitta där.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Motorvärmarkabel bytes Calix mot en Defa
    Av Eazy i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-06, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •