Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99

  1. #1
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99

    9-5 SE 2,0T -99
    Chassinr: YS3EF55C8X3088561

    Bilen har alltid varit lättstartad o startat inom en sekund med startmotorn på men jag har observerat att den har tagit längre o längre tid på startmotorn innan den hoppat igång. Men när den väl startat har den gått som en klocka. Idag fick jag köra säkert 15 sekunder på startmotorn innan den hoppade igång så nu blev jag rejält orolig. Så här kommer min fråga - är det tändkassetten som håller på att ge upp? Bilen har gått drygt 17K mil så det är ingen långmilare. Om det är tändkassetten som håller på att lägga av är jag tämligen säker på att det är originalkassetten som sitter i bilen. Vet ju om att tändkassetten är en svag punkt på gamla 9-5.

    En följdfråga. Jag köpte för något år sedan en beg tändkassett som suttet i en 9-5 2,0T -98 där han hade bytt den för att han tyckte inte bilen gick jämt med den gamla kassetten. Med den nya kassetten tyckte han att bilen gick något bättre. Men tyckte inte det var någon idé att byta tillbaka till den gamla varför han sålde den till mig för en hundring om jag inte minns fel. Här kommer min fråga - kan min motor ta skada av att testa o sätta i denna gamla tändkassett från 1998?

    Avslutningsfrågan. Skruvat.se har inte den tändkassett jag söker (har mailat dom o frågat med negativt svar). Någon som har något förslag på någon annan som säljer bra o billiga originalkassetter? Skroten är jag lite tveksam till att handla ifrån annars finns det ju mängder på landets skrotar för en knapp tusing.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Du kan testa den utan nån fara, bara den är svart.
    Saab 9-5 2005

  3. #3
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Citat Ursprungligen postat av aran
    Du kan testa den utan nån fara, bara den är svart.
    Jajamen, de är svarta båda två.

    Så du tror att det är tändkassetten som håller på att tacka för sig? Verkar ju dessvärre vara det mest troliga.

    Tack för svar.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  4. #4

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Tror inte alls på tändkassetten, och sätt inte dit en som du vet är dålig.
    Misständningar kan skada katalysatorn.

    Kolla så inte bränslefiltret har rostat sönder.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Sv: Är det tändkassetten som är slut?

    Tror inte heller på kassetten. Min är oxå lite seg att starta, men bara ibland.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    Saab 9-5 2005

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Tändkasetten kan du nog utesluta, kolla upp bränslefiltret som tidigare talare tipsade om, läcker det står bränslesystemet och tappar tryck, då tar det längre tid att starta.

    Kolla även backventilen på bränsleledningen till pumparmaturen.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    248

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Tröga att starta brukar vara antingen vevaxelgivaren eller bensinpumpen som håller på att ge sig.
    Om den inte vill starta direkt släpp nyckeln och öppna dörren, slå på tändningen och hör efter att bensinpumpen går igång direkt och inte låter ojämnt,går den jämt och fint så är det vevaxelgivaren.
    Volvo V70 D5 -08
    Toyota Auris -10 1,4 Diesel
    Volvo 940 VOE Rallybil

  8. #8
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Är det tändkassetten som är slut?

    Tack för alla svar.

    Mindre sannolikt är alltså tändkassetten. Får jag fråga med tanke på att det här felet har kommit väldigt smygande under kanske ett halv års tid... om tändkassetten lägger av fungerar det ungefär som när en lampa går... ena dagen fungerar den perfekt o nästa dag är den död? Felet har som sagt kommit väldigt smygande o när den väl startar så går den perfekt.

    Jag trodde som sagt på tändkassetten. Nu har jag fått tre andra bud... bränslefiltret, bensinpumpen eller vevaxelgivaren. Jag får väl ta min lokala verkstad om detta på måndag. Bränslefiltret kan väl knappast kosta så många kronor, bensinpumpen låter ju bra mycket dyrare o vevaxelgivaren låter ju ännu värre.

    När jag försöker starta den så är det inte så att den tänder till lite grann då o då utan den låter stendöd men så plötsligt startar den o går hur bra som helst.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  9. #9
    Grundladd *ölänningen*s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Borgholm, Öland
    Inlägg
    109

    Re: Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99

    Nu har jag ändrat om rubriken till Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99 vilket kanske mer pekar på mitt problem.
    Yamaha TZR 125 2RL -91
    SAAB 9-5 SE 2,0T kombi GALLERI

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Svårstartad 9-5 SE 2,0T -99

    Min beter sig lite som din när soppafiltret börjar bli dåligt, dock kör ja på E85 så det märks av mer.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Svårstartad 9-5 -01a...
    Av Ghost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 15:40
  2. 2,2 TID Svårstartad
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •