Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta styrbox?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976

    Byta styrbox?

    Hej!
    Jag har problem med min ojämna tomgång, har kollat efter dom "valiga" orsakerna till detta, mer info om just det här.

    Var på en saabverkstad och felsökte lite och enligt en erfaren saabmeckare sa han att det var styrenheten. Check engine lampan lyser ibland, dock inte alltid. Tomgången pendlar mellan 1500-2000 varv, och när den är riktigt varm mellan 2000 och 2500 varv. Nu kör jag UTAN tomgångsmotor, då går den oftast jämt, men kör man hårt börjar den pendla då me. Tar ja bort batteripolen går den jämt igen, dock hög (detta gäller utan tomgångsmotor).

    När han koppla in tech 2an hade han problem att få kontakt med motorn. Han menade på att det var styrboxen som felade, och sa att han hade haft inne ett antal andra 9000 med samma problem.
    Fråga ett blir då om detta kan stämma`? (personen i fråga vet i och för sig vad han snackar om, men han verkarde lite flummig).

    Om det nu skulle vara styrenheten, så är ju frågan vad hur man kommer övern en sådan, vad den kostar osv.
    Som jag förstår innehåller den ett antal olika chip, och det kanske är läge för trimning. Mao. styr ett ev. trimchip tomgången eller måste man byta hela styrenheten? Köper man chip får man väll bara just chipet, eller är det styrboxen?
    Bilen är ju en 9000 talladega -90 och jag vet inte vad det är för skillnader på den och en vanlig 2.0T motormässigt, är det samma styrbox?
    Är ju lite jobbigt om jag måste ha en speciell styrbox, men det ända som isf skulle skillja dom åt borde väll vara det chip man byter ut vid trimning?

    Kollade på min box och hittade dessa nr: 119488 & 0280000586 .

    Om man ev. då får tag i en ny ( läs beg.) styrbox, är det då bara att plugga i? Eller måste man hålla på och fixa som med nyare saabar?

    Tack på förhand!
    Mvh Jacob
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Du har ju en Talladega som är trimmad från fabrik. Om du har en röd DI/APC box under förarsätet så kolla siffrorna och ta kontakt med din lokala Saab handlare. Jag har själv köpt en röd box till min 9000 M90 och den kostade runt 2000 kr tror jag.
    Annars är nog skroten ett hett tips, det kan finnas en del att få tag på där.
    Det finns slutsteg inne i boxen som skall styra magnetventilen, dessa kan gå sönder vet jag. Vet dock inte om detta påverkar tomgången.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Hmm, okej
    Men hur är det med styrboxen som är vid framrutan med ABS-styrenheten. Vad styr den? den borde väll inte skillja sig från talladegan och överiga?
    Kan den styra tomgången?, eller vilken box är det man connectar med tech 2an. Ringde SP och dom sa att tech2an och en 9000 från 90 var ungefär som att koppla in en stock i motorn....
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trondheim-NORGE
    Inlägg
    64

    Re: Byta styrbox?

    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter

    När han koppla in tech 2an hade han problem att få kontakt med motorn.
    Dette er ikke uvanlig med Tech2. Kjør innom et verksted som har en ISAT istedet , den får lettere kontakt med de gamle systemene.
    Jeg tror mange har byttet styrdon uten at det har vært nødvendig, det er i allefall erfaringen jeg har her i norge...

    For ikke lange siden så var en venn hos meg med en 95 CSE med ABS-feil. Han har Tech2 selv men fikk ikke kontakt med styrdonet. Vi koblet til min Isat og fikk lest feilkodene og slettet dem, når vi etterpå koblet til Tech2'en så fikk han kontakt...
    -97 9000 2.3T A50 234r Utengen/Hirsch
    -04 9-5 Aero
    -07 9-5SC A60

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Det är ganska vanligt att stereon stör ut kommunikationen med techan, ryck ur stereon innan ni kopplar in techan så brukar det i 8/10 fall funka. Det gäller bara ifall ni har 3:e parts stereo, inte original.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    201
    Styrboxen vid ABS enheten styr ju som sagt bränslet så visst den kan också strula men det är ovanligt.
    Men försök att få tag på ngn med en ISAT istället, Tech2 är gjord för nyare bilar och har begränsad funktion till de gamla.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    hmm, okej
    Men kan jag byta den styrboxen utan att gifta in den osv?
    Och tror ni att det förhuvvudtaget kan vara den, den går ju som den ska förövrigt. De är just på tomgången.
    Ska byta alla kopplingar till insuget, dom verkar dåliga laddade av en också .
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    526
    min bil betedde sig likadant, och då vart det lmm som var dålig.
    en idé kanske?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trondheim-NORGE
    Inlägg
    64
    Sjekk også den store runde kontakten som sitter ved styrdonet til insprut... ofte dårlig kontakt i den. Ta den fra hverandre og gjør den ren..
    -97 9000 2.3T A50 234r Utengen/Hirsch
    -04 9-5 Aero
    -07 9-5SC A60

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av zemzem
    min bil betedde sig likadant, och då vart det lmm som var dålig.
    en idé kanske?
    hmm, gick din okej vid gaspådrag? det gör min. Kopplar ja ur den helt går motorn alldeles för fett. (lmm är luft massemätare vad jag förstår?)

    en LMM är väll rätt dyyyra? ingen som bor i GBG och har en till min som man kan testa? Man vill ju inte köpa en i onördan....
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Autofil
    Sjekk også den store runde kontakten som sitter ved styrdonet til insprut... ofte dårlig kontakt i den. Ta den fra hverandre og gjør den ren..
    vi felsökte inte där, utan vid den kontakten vid passagerarsätet.


    Vilken styrenhet styr tomgångsmotorn, någon som vet????
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    526
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Citat Ursprungligen postat av zemzem
    min bil betedde sig likadant, och då vart det lmm som var dålig.
    en idé kanske?
    hmm, gick din okej vid gaspådrag? det gör min. Kopplar ja ur den helt går motorn alldeles för fett. (lmm är luft massemätare vad jag förstår?)

    en LMM är väll rätt dyyyra? ingen som bor i GBG och har en till min som man kan testa? Man vill ju inte köpa en i onördan....
    Vad har du för 3 sista siffror på din lmm? Har du 013 så kan du testa
    med min?
    Tror jag hade 013 Det är lätt o testa i alla fall....

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    976
    okej, tack ska kolla så fort ja slutat...
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

Liknande ämnen

  1. Byta styrbox
    Av lejongrotta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 11:25
  2. Byta styrbox på 9-5. 2,3-box i en 2,0?
    Av sweLind92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 00:01
  3. [LÖST] Byta styrbox på og9-3 2,0t T5
    Av Katamso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 21:04
  4. Byta styrbox?
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 22:17
  5. Byta styrbox
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •