Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9000 aero hackar kraftigt

  1. #1

    9000 aero hackar kraftigt

    Tjenare.

    Kom över en ståtlig 9000 aero 98a för någon månad sedan som jag igår chippade för att få lite mer krut.

    Lite svårt att förklara problemet, men när jag accelererar så hackar den något fruktansvärt en gång, för att sedan gå normalt igen. oftast vid lite över 3000 varv. Precis som att hela motorn stängs av i ca en kvarts sekund. Innan jag chippade den så hände det nån enstaka gång, oftast när jag växlade ned till 3ans växel vid snabb omkörning. Nu efter chippet, 2,3 och 4 ans växel.

    Men när jag låtit bilen stå en stund så är det inga hack alls, men efter 5-10 min börjar det.

    Är inte så kunnig så tänkte höra med er på detta forum, om ni kanske kan klura ut vad detta kan vara för problem.

    Det ja vet om, och skall byta snart är, termostat och bakre lambasond. Kan lamban vara boven? Gjorde felsökning nyligen och lamban går lite som den vill. Men tycker inte den skall kunna ställa till med sådana väldiga hack.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    9000 aero hackar kraftigt

    Vad för chip?

    Tillverkades Aero -98? Skulle tro du har en A50 så har du Aerosnurra eller t25 o vad är chippet anpassat för?

  3. #3

    Re: 9000 aero hackar kraftigt

    [quote="mickius"]Vad för chip?

    Tillverkades Aero -98? Skulle tro du har en A50 så har du Aerosnurra eller t25 o vad är chippet anpassat för?[/quote


    Han som gjorde det anpassade det efter min bil, han gick via regnr. Runt 260 hk skulle ja få. Ja det stämmer nog, en a 50 med 225 hks motorn har jag. Som sagt, är lite efter när det gäller bilar. Men som sagt, hacket har ju även funnits förr

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    9000 aero hackar kraftigt

    Har du laddtrycksmätare för de låter seriöst som du slår i laddtrycksvakten. Dvs du laddar över 1,54bar o då stänger den av ett ögonblick "nästan så man slår i huvudet i ratten"

    Nästan så jag vågar sätta peng på att bilen peakar iväg.

    Brukar oftast bero på kass Wastegate, hål i slang/pysventil eller liknande

  5. #5

    Re: 9000 aero hackar kraftigt

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Har du laddtrycksmätare för de låter seriöst som du slår i laddtrycksvakten. Dvs du laddar över 1,54bar o då stänger den av ett ögonblick "nästan så man slår i huvudet i ratten"

    Nästan så jag vågar sätta peng på att bilen peakar iväg pga kass Wastegate, hål i slang/pysventil eller liknande

    Ringde en bekant nyss som har verkstad. Han trodde stenhårt på att det var laddtrycks vakten som du sa där. Men har ingen laddtrycksmätare, skall snart åka iväg till honom. Han ville åka med, han kunde direkt avgörao m det var detta som strular.

    tändstift har jag inte bytt, får göra det med. Men 1,54 bar låter ju lite väl mkt väl?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    9000 aero hackar kraftigt

    Jo så mycke ska din absolut inte ladda! Så det bör åtgärdas omgående och köra med lugn högerfot tills du löst problemet

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 960
    Medlem#
    Dolt

    Re: 9000 aero hackar kraftigt

    Citat Ursprungligen postat av Bigangry
    Men som sagt, hacket har ju även funnits förr
    Hackade det innan så kan det vara även vara bränslepumpen som börjar ge sig. Kan upplevas som tappad kraft, små eller större hack.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8

    Re: 9000 aero hackar kraftigt

    Citat Ursprungligen postat av mickius
    Jo så mycke ska din absolut inte ladda! Så det bör åtgärdas omgående och köra med lugn högerfot tills du löst problemet

    men har svårt att tro den laddar så mkt. en äldre herre har haft bilen sedan 2000 så den är väldigt välservad och lugnt gången-

    Bränslepupmen får ja kika på

Liknande ämnen

  1. Kraften försvinner vid kraftigt gaspådrag 9-5 Aero
    Av Edde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 17:22
  2. Saab 9000 Kraftigt oljeläckage
    Av Nasse_jkpg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 21:55
  3. 9000 aero hackar/hoppar
    Av JEK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •