Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vinterförvaring innomhus

  1. #1
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Vinterförvaring innomhus

    Nu e det dax och vinterförvara min Aero V6:a som tidigare skyddades från kylan av föregående ägare så jag har lite frågor och om detta ..hittade ingen info i faq ..

    Hur mkt soppa i tanken bla ??
    Uppallat chassi= lönt ??
    Andra tips !!

    Bilen kommer stå i frostri isolerad byggnad !!

    Tacksam för hjälp

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Jag brukar ställa av med full tank bensin, men i år tror jag att jag struntar i det. Dels blir det en dyr kostnad med full tank 98, sen kör jag normalt sett på E85 så bensinen blir liksom "i onödan" och ska bara köras upp. Spillde i 25 liter bensin i år.

    Brukar satsa på att starta bilen och köra den varm på tomgång nån gång i månaden. Ytterligare en anledning att ha lite bensin istället för E85, kan bli svårstartat på vintern.

    Palla upp bilen brukar jag inte göra. Inte märkt av att däcken blivit ovala. Se till att fylla luft ordentligt innan bara.

    Brukar även ta bort batterikablarna vid avställning och sen ladda battteriet innan det är dags för påställning igen. Misstänker man att det är dåligt ladd i batteriet kan det vara läge att göra innan avställning också. Ett dåligt laddat batteri kan frysa.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Helst ingen etanol i tanken då detta binder vatten.
    Har du etanol i tanken bör man som talare ovan starta och varmköra några gånger under vintern.

    Fyll på ca 0.5 bar extra och se till att batteriet är laddat.
    Ta av batterikablarna.

    Vill man va lite extra duktig kan man alltid byta olja innan så att bilen får stå med fräsch olja i tråget under vintern.

    Gör du det så gör du mycket mer än de flesta som bara ställer in bilen i garaget och låser.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Jag vinterförvarar bilen i varmgarage och gör följande:
    Tvätta utvändigt
    Städa inuti, har du skinnklädsel så smörj upp den
    Byt olja och filter
    3,5 kg tryck i däcken
    En liten träkloss under torkararmarna så inte gummibladet ligger vikta hela vintern
    Överdrag typ billig textil småperforerad (ovävd textil) ventilerande som dammskydd
    Ladda batteriet varannan månad (räcker inte det då har du annat problem)
    Starta bilen nån gång ibland så pumpar och kompressorer och remmar och annat får röra på sig
    Vänta på första vårturen med nercabbat tak

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Hej

    Jag brukar göra följande innan avställning:

    Ny servad
    Ordentlig rengöring och polering.
    Extra luft i däcken
    Koppla in en Defabatteriladdare - laddar batteriet någon gång i månaden
    Fulltank med BF95
    Ingen handbroms
    Överdrag som skyddar mot damm och andas

    Jag plockar inte av polerna till batteriet och jag startar inte bilen under avställningen.
    Bilen förvaras i en torr och ej uppvärmd/isolerad lada. Hämtar ut bilen tidigast 1 april.

    Vill man vara extra noga så kan man montera uppställningshjul eller palla upp den. Men jag har inte haft problem med deformerade däck.

    Lycka till

    Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Jag gör följande vid avställning:

    * Olja + filter bör vara fräscht
    * Tvätta av bilen
    * Ha gärna full tank
    * Ha en torrboll inne i kupén för att samla eventuell fukt
    * Överdrag bör användas samt att öppna framrutorna pyttelite för att få lite ventilation
    * Koppla bort batteriet
    * Dra ALDRIG handbromsen, gjorde det misstaget en gång och herrejävlar vad den satte sig då...


    När jag tog ut bilen för en ny säsong så tvättade jag av den igen, när man kan ta ut bilen beror helt och hållet på vädret, 2012 så åkte min ut ur förvaringen redan 13e mars men i år så dröjde det till 3e april. Så allt beror helt enkelt på vädret...
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    429

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Jag har iaf lärt mig att men inte ska koppla bort batteriet då elektroniken inte gillar att vara spänningslös längre perioder. Jag har en CTEK-laddare som jag kopplar på vid avställning som sedan underhållsladdar batteriet själv, hur smidigt som helst. I övrigt så ser jag till att bilen är ordentligt tvättad, har fräsch olja i motorn samt 1 torrboll i kupén och en i bagaget.

  8. #8
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Ett år fick sommarbilen stå "vinterförvarad" till augusti Då märkte jag av att däcken stått lite för länge. En normal vinterförvaring har jag inte märkt något.

    Torrboll och öppna rutor Nej stäng rutorna annars suger torrbollen bara upp ännu mer fukt från lokalen.
    Finns någon tråd om att tillverka egen torrboll med torkad kattsand durkslag och en hink.

    Enris brukar jag lägga utanför (hjul och hjulupphängningar) och i bilen. Sägs att gnagare ej gillar det. Vet ej om det stämmer.
    Annars som ovan.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Instämmer med flera inlägg ovan: Ingen handbroms!

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    ska man starta bilen så tror jag man ska se till den blir genomvarm, så inte kondens bildas när man startar men inte hinner ånga bort... jag tror som någon skrev att det är positivt att köra bilen så inte saker kärvar igen...

    å andra sidan har jag några gamla bilar som stått kallt i flera år utan att startas och fortfarande funkar... men de är ju helt utan elektronik... så brukar jag knuffa bilen lite så däcken inte står på samma ställe, snurra motorn för hand litegranna... går ju säkert köra på starten åxå utan att starta den...

    torrboll slutade jag med då jag haft rutorna lite nere på mina gammelbilar som står kallt, då blir den som jag uppfattar det fullt direkt, hellre då skippa sörjan (en kollega råkade välta sin "fulla" torrbill i sin cabbe, mindre kul att städa tydligen). Står bilen i en torr miljö och med 1mm springa i fönstret tror jag det inte är nåt problem utan torrboll - även på en loge. Men i ett fuktigt jordhålegarage ska man nog inte ställa en bil - då stoppar nog inte torrbollen ändå...

    Min cab stod i varmgarage förra vintern och då hade jag rutorna stängda. Inga problem med fukt - bara bilen är torr när man ställer in den...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Håller med om att det är flera bra tips.Det enda jag vill lägga till är när det gäller bensinen så är den färskvara i alla fall blyfri.Men mekonomen har en flaska som heter stabil häller du i av den så klarar sig soppan.Som jag ser det är full tank bäst då är det mindre risk för kondens.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    137

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Det absolut viktigaste förutom att ladda batteriet och höja trycket i däcken, är nog VART bilen står över vintern.

    "Miljön" där bilen står över vintern skulle jag säga är det som påverkar mest.
    Det bör givetvis vara torrt och bra ventilerat.

    Mvh Tobbe

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Det värsta är väl ändå mössen som kan ta sig in och göra skada.
    Ställer alltid upp min bil på pallbockar som i sin tur står i hinkar med hög kant.
    "Camaro 69a SS/RS 350 Manuell matching numbers "
    Och den letar mössen sig in i om man inte gör på detta vis,
    Rutan lite nervevad på bägge sidor (har dock värme i garaget med bra ventilation"
    Dock värre med portarna och väggar då mössfan hittar in lätt i äldre byggnader.

    Till husvagnen har jag ett sett extra plåtfälgar med skitdäck som får lov att torrspricka och bli ovala ,, så tips - skaffa skitdäck på plåtfälgar om ni inte behöver palla upp bilen!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Många bra tips här.
    Personligen blev jag med vinterbil sent i okt så jag hann inte fixa något garage utan ställer upp "the silverbullit" på min uppfart under bar himmel. Det lite som att svära i kyrkan men...

    Vad är forumets tankar ang förvaring ute och plastöverdrag?

    Hitta svaret på min egen fråga genom Sök, bara att hitta är en framgång för mig
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Tvätta bilen, på med lackskydd/vax. Full tank bränsle och byt gärna olja och filter innan avställningen.

    Däckstryck 3,5 bar.

    Koppla in batteriladdare en gång i månaden, eller låt bilen stå inkopplad med laddare hela tiden om laddaren har underhållsladdning.

    Varmkör bilen med 60 dagars intervall. Varmkör tills kylfläkten startar, låt AC'n gå och gör ett par inbromsningar så att bromsarna blir rena.

    Parkera bilen i motsatt riktning så att den inte blir blekt på en sida. Öppna motorhuven och låt den svalna.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  15. #15
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    "Måste" man starta motorn skall man ta ut bilen på en tur. En motor mår *inte* bra av att startas och därefter få värmas upp med tomgångskörning.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Uky->

    Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #17

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Helst palla upp den och hänga upp däcken. Fyll på olja och full tank. Rengör invändigt. Förvara torrt och mörkt - solblekt är inte roligt.

    Det här är vad jag brukar göra, men det finns säkert mer man kan tänka på.

    Lycka till!

  18. #18
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    "Måste" man starta motorn skall man ta ut bilen på en tur. En motor mår *inte* bra av att startas och därefter få värmas upp med tomgångskörning.

    Och resten av bilen mår inte bra av att halka omkring som en tvål i snö och saltslask.
    Bättre än inget resonerar i alla fall jag, då ac-kompressor, värmepaket etc iaf får motioneras.

    Man ja, när det är torrt passar jag på att åka en sväng och bromsa hårt etc så allt får snurra lite.

  19. #19
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Förslag på tips vid vinterförvaring ..

    Tack ALLA för dom jättebra tipsen ..som vanligt 100% support på STCS.. nu känns det mycket tryggare att lämnat bilen ensam ett halvår i mörkret under biltema-täcket

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  20. #20
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Sex år senare.


    Tyre cushions / Däckkuddar / Däckskor / Däckskydd

    Vinterförvarar två bilar i garaget och jag har följt de finfina råden här i tråden. Dock så är det en grej jag har önskat göra ett tag och det det är att skaffa däckkuddar. Jag har alltid höjt trycket i däcken under vintern och då och då rullat den ena bilen lite framåt eller bakåt för att stå på lite olika ytor med däcken. Den andra bilen (automat, ej Saab) har jag lyft ett hjul i taget och roterat eller lossat och återmonterat hjulen på "upp och ner".


    Tre anledningar till att jag nu tillverkat däckkuddar av Biltemas träningsmatta:

    1. Jag vill slippa att knuffa runt eller lyfta bilar i garaget om det inte verkligen behövs.
    2. Den tillplattade ytan behöver bara några kilometers körning på våren för att försvinna, men betonggolven kan torka ut däckgummit under vintern.
    3. Original däckkuddar hade varit trevligt, men Saab verkar aldrig haft några. Till den andra bilen kostar fyra originalkuddar drygt 900 + frakt. Euro alltså...


    Träningsmatta, 149kr på biltema. Fyra matt-delar 61x61x1,2 cm.



    Två av matt-delarna skar jag till så här. Då blev det en tre lager tjock kudde till varje Saab-hjul.



    Kudden på plats under 205 breda däcket.



    Andra bilens tvålagerskudde på plats under framhjulet. Däcken bak har bredden 275 så dessa matt-bitar blev 30,5 x 30,5 cm.



    Hade från början tänkt att göra däckkuddar av sådana där gummiplattor som många lekplatser har som "golv" numera. Tre centimeter tjocka plattor fungerar riktigt bra enligt forumsinlägg på diverse bilforum. Hittade dock inga plattor till rimligt pris så därför blev det nu som det blev när jag sprang på träningsmattan i butiken. Blir att snygga till kuddarna med avfasningar och nästa ihop dom med lite lim vid tillfälle.


    Citat Ursprungligen postat av benny900
    En liten träkloss under torkararmarna så inte gummibladet ligger vikta hela vintern.
    Missat detta tidigare. Ska fixa det på og-cabben direkt!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Vinterförvaring utomhus
    Av gucpm i forum Allmänt
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2023-10-06, 14:50
  2. Feil på ESP efter vinterförvaring OG9-5
    Av baard i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-05-11, 21:45
  3. Kostnad för vinterförvaring
    Av flaset i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 13:12
  4. Starta bilen vid vinterförvaring
    Av Tobbe 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •