Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Demontera original intercooler OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89

    Demontera original intercooler OG9-5

    Tjena!!
    Fundera på att ta ner min ic och rengöra den. Provade att söka men hittade mest en himla massa mått.
    Så alla ni som har plockat ner ic:n kan väl skriva ett ord var eller två hur man går till väga och hur lång tid det kan tänkas ta på ett ungefär (bara en bil i hushållet).

    Tack på förhand // Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Bort med motorskyddet, stötf, lyktor, oljekylare, ac kylare + småsaker som sitter runtomkring.
    Lossa kylar paketet och häng upp det i ngt.
    Lossa ICn och ta ur den neråt.

    Köp nya fästen för olje/ac rören fram då dessa gummi/mutterstycken alltid går sönder vi demont.

    Tidsåtgång beror väl på hur mycket man har skruvat men englad amatör som jag behöver nog 4 - 6 timmar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Rengöra??? Bör man göra det ibland...har aldrig haft en tanke på att göra det, men det kankse man ska göra då :-)
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    OK

    Tack Johan W för det inlägget. Blir en lång dag om man skall ta det efter jobbet alltså.

    bluetaily: Bör rengöra vet jag inte. Med SAAB:s vv har jag fått för mig att det finns en del olja i ic:n. Rätt eller fel någon.
    Kan inte vara till fördel direkt om det ligger olja i ic:n.
    Bara en fix ide jag fått...

    Hare // Palle
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    89
    Ehhh
    Ser att jag inte är så snabb av mig. Gjorde ett turbobyte idag och innan jag skulle köra runt motorn fick jag för mig att ta bort den vänstra slangen till ic för att se hur mycket olja där var. Blev paff när jag fick hoppa undan för att inte få utrinnande olja på mig när slangen släppte från ic.
    Så nu vet jag hur man gör för att demontera ic och det var inte ett dugg svårt ju. Varför har man dragit sig för detta? Det enda jag tog bort var grilllen, sedan arbetade jag underifrån efter att ha tagit bort luftledare, bundit upp den lilla oljekylaren, hängt upp kylaren och kondensatorn var det bara att ta ic rakt ner. Hade det i bakhuvet när jag skulle börja skruva att jag läst detta på forumet och det stämde ju.
    Vilket bra forum vi har.

    Hare alla
    Tillbaka med 9-5 Aero-01!

Liknande ämnen

  1. Byta ut original stereo fast behålla original slutsteg OG9-5
    Av Wonka_FX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 22:30
  2. Hur demontera original baslåda 9-5 kombi 2004?
    Av karl_magnum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 01:10
  3. Demontera Intercooler SS/SC hur göra enklast?
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •