Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Aux problem med Samsung telefon.

  1. #1

    Aux problem med Samsung telefon.

    Jag kan inte spela upp musik genom min nya Samsung s4 i bilen. Jag kör genom aux-ingången.
    Det funkar med dom senaste Iphone och Sony Ericsson..

    Är det nån som har haft samma problem ??

    Jag har en Saab 9-3 årsmodell 08.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Aux problem med Samsung telefon.

    Och du har förstås också testat telefonen med någon annan typ av linjeingång? T.ex till stereon hemma eller i någon annan bil. Bara så att telefonens utgång verkligen fungerar, menar jag.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3

    Re: Aux problem med Samsung telefon.

    Ja det har jag gjort. Då funkar telefonen klockrent.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Aux problem med Samsung telefon.

    Skumt. Du kanske spelar upp i något annorlunda format? Detta borde inte strypas av stereon, utan istället mobilen. Men vem vet, någon inställning på mobilen, borde det ju dock vara.

  5. #5

    Re: Aux problem med Samsung telefon.

    Saabs nya stereos verkar kinkiga om man har dåliga AUX-kablar. Köpte mig en suprakabel och sen dess har det funkat kanon.

    /H

  6. #6
    Det är telefonen s4 som strular. Plugga in mobilen först sen starta bilen/stereon se om de funkar.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Aux problem med Samsung telefon.

    Jag kör med S4 i alla möjliga aux och det funkar perfekt enda jag kan tänka mig är att telefonen sänker volymen varje gång man stoppar in en aux så man måste höja på knappen på sidan.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33
    Är det någon som har mera tips, om hur man får ljud från Samsung S4.
    Min är helt tyst i bilen, trodde först att det var fel på kabeln till aux uttaget så jag köpte en ny.
    Det fungerar dock med andra mobiler men inte med Samsung S4.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Har samma problem men jag köpte en fm sändare istället. Det är inte mobilen i sig de är fel på. Inte heller bilen i sig tror de har med kabeln att göra för om jag sitter med kabeln i aux och sen kör in den i mobilen så ska de komma upp att "hörlurar inkopplade" men de kommer inte upp förens jag drar ur kabeln. Så felet ligger någonstans i kabeln eller möjligtvis i anslutningen där kabeln ska in i mobilen.

  10. #10

    Lightbulb Lösning

    Har en 9-3 SC 08 och fick inte heller något ljud via AUX från den med min nya Samsung S4+ häromdagen. Har kört med samma AUX och kabel på mina föregående HTC och Sony utan några som helst problem så lite fundersam blev jag.

    Identifierade problemet igår och det beror på att en vanlig 3,5mm stereoplugg (som är den vanligaste hane-hane kabel man använder till AUX inkopplingen) är en 3-polig kabel (vänster, höger, jord) medan en headset kabel är en 4-polig kabel (vänster, höger, mic, jord). Tittar man på kontakterna bredvid varandra så ser man skillnaden genom 3 skilda metallsegment på den ena medan det är 4 på den andra. För min del märks skillnaden i telefonen på så sätt att när jag kopplar in en 3-polig kabel händer ingenting, medan om jag kopplar in en 4-polig (t.ex. ett vanligt headset) så kommer det upp en ikon som säger att headset är anslutet. Det är i samband med denna detektering som telefonen som default lägger ut ljudet på 3,5mm utgången vilket den inte gör annars.

    Har även hittat såväl en mjukvaru- som en hårdvarulösning på problemet. Båda fungerar lika bra och ger dessutom bättre ljud och mindre strul än FM-sändar alternativet ovan:
    1. Mjukvarulösning: Ladda ner en App som kan manuellt styra ut ljudet på headsetutgången. Sök på "toggle headset" i google play. Jag tog en som hette Headset Icon. Med denna kan man stoppa i en vanlig stereo (3 polig) kabel mellan telefon och stereo och med ett tryck på nämda headset Icon (som lämpligen läggs bredvid musikspelaren i telefonen) så vips kommer ljudet ut i bilstereon
    2. Hårvarulösning: Köp en 4-polig kabel. Dumpa din befintliga kabel och köp en 4-polig audioanslutning alternativt köp en hörlursförlängning 4-polig och använd med din befintliga kabel.

    Hörlursförlängning 4-polig: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...angning-p39222
    Audioanslutning 4-polig: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...g-4-pol-p95444

    Hoppas det hjälper någon och btw, det är inte bilen det är fel på ;-)
    ------------------
    Saab 9-3 SC 1.8t Biopower -08 Aut

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Unhappy

    Sätter hoppet till hårdvarulösningen, en 4-polig kabel.
    För den där mjukvarulösningen fungerar lika dåligt som de 3-poliga kablar jag testat.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Unhappy

    Nu har jag köpt och testat en 4-polig kabel, och telefonen visar ingen indikation på att ett headset är anslutet.
    Och givetvis får jag inget ljud.

    Kan jag göra något fel?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    i Värmlandsskogen.......
    Inlägg
    33

    Question

    Någon som har några mer bra tips på att lösa problemet?

Liknande ämnen

  1. Problem med Samsung GS2. Drar batteri som f*n.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:49
  2. Problem med inbyggd hf telefon
    Av Olomar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 22:50
  3. Problem med inbyggd telefon 9-3 sc 08.
    Av Freeboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 12:57
  4. problem med inbyggd telefon 9-3ss-04
    Av Airflowniklas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-20, 14:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •