Har tänkt uppgradera från Honda xr 250 till något nyare.
Vad ska man och vad ska man inte titta efter?
Vill ha någon 250 4-t för runt 20 000 men är öppen för förslag och idéer :-)
Har tänkt uppgradera från Honda xr 250 till något nyare.
Vad ska man och vad ska man inte titta efter?
Vill ha någon 250 4-t för runt 20 000 men är öppen för förslag och idéer :-)
9-5 2.3 2007
Ja det beror väl på, ska den vara Gatlegal också ?Ursprungligen postat av Lorenz
Annars är det ju bara till o från träning/tävling på väg som gäller.
Har kört KTM sedan 2005 och är kanon nöjd.
Dock där kring 03-09 nånting hade dom problem en kylingen, många som kokade, pga Enduroköring och mycket stillastående med motorn igång.
Sen ventiljustering efter 15timmar oljebyte efter 5timmar.
Men dom nyare är faktiskt klockrena med ELstart.
Har just nu, 450SX 06a
525a 03a
och en EXC 520 02a "enduron"
Men om jag skulle byta märke, blir det Kawasaki...
De är fulländade. "tycker jag som är glad amatör som kört i 26år sen 4års ålder men inte snabb för det " ))
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Yamahas xt660! Extremt stryktålig!
Ja men jobbigt tung... Går inte enduro åka !Ursprungligen postat av 2takt_nicke
Om det är en renodlad enduro hoj TS är ute efter passar den ej.
Haft en och xt600 , funkar en mer än lite mer utforskning av skogsvägar och viss terräng, utan att bli för jobbigt tung.
Men som blandad mc körning - då är den nästan oslagbar för priset.
Men 20tkr blir nog svårt att hitta ett fräscht ex..
Motorn är ju utvecklad sen 80-talet och den knäcker man inte.
Xt600an är bra , men det krävs lite tjockare olja i gaffeln , så blir det bra.
"Bytte precis i en nämligen"
Samma mängd som orginal men lite tjockare .
Slip-on och dyno-jet kit gör underverk.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Det är ren enduro som gäller. Visst kan det va kul att åka grusväg men det är inte målet. Det ska va lätt och smidigt!
Vad gör kawasaki som skiljer mot andra?
Dom som har lurat mig till att vilja uppgradera kör honda 250 -08 och Suzuki 250 -10 och dom tycker att det saknas det där lilla i motorn för att dom ska va nöjda. Är en 450 brutal eller går det åka på halv gas med dom tills man lärt sig? :-)
9-5 2.3 2007
En KTM exc 250 eller Yamaha WR 250 är fina cyklar. har arbetskolegor som kör ktm 450 och en med 525 men det är väldigt mycket problem med motorerna båda är -05. så skall du köpa ktm så tror ja du skall köpa nyare än 07. det är erfarenheten jag har. kör själv en Suzuki rmz-250 cross. kör lite enduro och cross på skoj. men märker att det är fel utväxling när man kör i skogen med en crosshoj. blir mycket kopplingslir när det är trångt och bökigt och toppfaten är låg då crossar då de oftast är 4-5 växlade. provkörde min kompis Husaberg FE250 -14 riktigt go cykel men då får man upp i prisklass..Ursprungligen postat av Lorenz
Måste den vara reggad? annars så finns det ju fina billiga crossar som du kan köpa men då får man bara dreva om för olika banor man skall ut på. har kört endel i Karlskoga på Tolen och Öfalla men Tolen funkar inte min crossutväxling. men priset är ju bättre på crossar.
Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n
Jag tycket en 450 är alldeles för stark och tung att köra även på crossbana. den är tung att lägga ner i kurvor och man blir så jäkla trött fort. men det har ju mycket med vilken körstil du har. Men för mig passar 250 perfekt 74kg och 175 lång och jag slipper bli rädd när jag vrider på fulltUrsprungligen postat av Lorenz
Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n
Håller med , kör fortare med 250 4t än med 450in jag har.Ursprungligen postat av jimb3n
Svårt att hålla jämt tempo tycker jag, men blir dyrt att byta och ingen världsmästare precis så det får duga ändå , fördel 450in på crossbanan är ju bara att ruppa till på gasen lite innan 35m hoppet så e man över ..
250 behöver man lite mer fart innan
Men i skogen , och inte allt för extrema backar går 250 bra ,
Husaberg e ju grymma men dyra
Min åsikt om kawa vs alla andra , tja den kändes trevlig och har bra kraft.
Men hjärtat är tyvärr hos KTM trots alla servicar.
Allt är så individuellt , så pröva dig fram om du har tillgång att låna lite hojar !
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Tycker du ska kika på en gasgas ec 300. Ingen fyrtakt men liknande register, bara starkare. Du hittar en fräsch sådan inom din budget.
Skickat via dumbphone....
Jag lurade lite på en gasgas innan jag köpte min Suzuki men vågade aldrig köpa en då ingen jag känner har någon erfarenhet av dom. Men det är säkert fina cyklar. hur är det med reservdelar osv?Ursprungligen postat av davidof
Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n
Ja det är fina cyklar. Spelar helt klart i samma division som ktm,yamaha,suzuki osv. Hade aldrig problem med att få tag på delar. Om jag inte kommer ihåg helt fel så är det kgk som är generalagent nuförtiden. Mycket av delarna tog jag dock från tyskland ,då det är nästan halva priset där. Renoverade min 300 strax innan jag sålde den. Kolv,kopplingskorg,packningar samt alla lager till motor/låda kostade ca 5000:- från tyskland.
Skickat via dumbphone....
Observera jag skrev XT660 och inte 600..har hänt lite där i mellan. Stabil vattenkyld maskin, hyffsat chassi men för enduro-åka är en wr250/450 oslagbara.Ursprungligen postat av Purex
Läs lite bättre skrev , haft en innan nämnde xt600Ursprungligen postat av 2takt_nicke
Kanske lite otydlig dock!
Gasgas delade rätt mycket med ktm motormässigt vad jag vet för många år sedan.
Även husaberg som spegelvände lite kåpor samt kick.
Men ang 300 2t så är det nog samma som ktm med motorn där oxå.
Kan ha fel men har för mig det, och 2-taktarna håller ju bra.
300an är nog jävligt kul och stark som en oxe.
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Jag åker KTM 450 -05 och har aldrig haft problem med motorn på den. Bara servar och sen kör.
Men som nybörjare på detta med enduroåkning så jag tycka att det är en tung cykel. Man blir trött väldigt fort, kan vara jag som är väldigt otränad också Fördelen är att det alltid finns kraft och den tar inte slut i första taget
Mvh
Magnus
Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
Röd 9-3 Aero -02
Silver 9-5 Aero -09
Hej,
KTM EXC400 är ett trevlig alternativ i skogen och på banan, lättkörd och trevlig. Lagom tung och vettig effekt i en trevlig kombination. Undvik för stor motor(effekt) pga att det blir svårkört i skogen. Samt tänk på tyngden på hojen, den är tung efter 30 m brytande i skogen
En mera effektstark hoj kräver mera av föraren också.
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Hej! Har precis sålt min KTM exc 300 till förmån för en nyare och det kommer garanterat bli en 300 tvåtaktare igen,smidiga som bara den och starka - dessutom behöver det inte bli så dyrt om något skulle hända med motorn.
Mvh
jag har kramat Lill-Babs...
En ktm exc 250 f 2008 är på väg hemåt.
Önska mig lycka till :-)
9-5 2.3 2007
Lycka till!