Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Hej,
    Då va det dags igen.. Inte här så ofta längre men nu känns det som ja behöver nyttja forumets kompetens.

    Jo, jag hyrde en biltransportkärra (1500 kärra, nertypad till 1300) hos en välkänd reservdelsbutik.
    Efter 70mils körning enkel väg så börjar vi lasta på det som ska på, en riktbänk som alltså inte är så lätt att avgöra vikten på - men där tillverkaren säger vikt på 13-1500kg..
    Hur eller hur, vi lastar på prylarna och noterar Omgående att däcken är väldigt lite luft i samt att ena hjulet lutar inåt i ovankant. Eftersom jag skall åka 70mil hem så vill jag jag ju lufta saken med kärruthyraren innan avfärd. Jag menar på att axeltappen ut ser vriden ut..
    I telefon säger han "Mja, ja har också funderat på det där, ja stod och tittade på det men vi har ju kört 2 ton på den dära så det håller"
    Då skall det även tilläggas att min inställning va att lasta av&åka hem, jag vill ju inte ta sönder något (och även därför ringer jag direkt)
    Efter lite snack fram o tebax så tycker han jag ska köra, den ska ju liksom hålla (även pratat om ca 13-1500kg då)
    7mil senare ser jag att ena hjulet lutar, så vi slår ihop kontroll av släp och en bit mat och noterar då att hjulet är farligt nära släpkärrans stomme.
    Ett nytt samtal rings, han vill jag ska fortsätta 3 mil istället för att ta bärgare, neeeej säger jag då.. Ja vill inte bli stående längs E4 typ.
    Bärgare hämtar och sakerna lämnas av på en inhängnad och jag får åka hem utan släp, dvs 2 dagar resa/mat/boende åt skogen för 3 personer..

    Nu säger dom att de får lösa det, eller ah.. ägaren av släpet ska lösa det (vem då tänker ja) men de visar sig att uthyraren som jag hyrt av inte äger det utan hyr i sin tur..
    Den riktiga ägarn pratar då om samlingstransport för släp, men det visar sig inte gå då kärran är lastad (typ som ja trodde).
    Lösningen blir då att ägarn åker upp och byter axel på plats och skall då ta med sig lasset hem till mig så jag slipper åka igen.. Schysst tänker jag!

    I fredags ringer han, påväg hem (utan last) och säger jag förstört släpet och att jag skall betala hela kalaset (alltså EFTER han bytt axel mm utan att informera mig och gett mig en chans)
    För detta vill han ha cirka 20h arbete+restid + hela kostanden för axeln (de har ju själv sagt den lutat tidigare, plus tung last)

    En nota som hamnar på cirka 20.000+moms

    Vad kan jag göra?
    De har ju sagt jag skall köra vidare, aldrig pratat om att jag ska betala etc.. Byter axel på min bekostnad utan att fråga mig. OM jag skulle betala så hade jag ju hellre bytt axel själv än betala honom 20h.
    Jag/vi 3 som åkte fick ju som sagt återvända hem utan prylar vilket kostar oss också, plus att ja nu måste ta mig upp dit igen och hämta sakerna.

    Input?

    Sorry om ja skriver jobbigt.. :P
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Ring till "reservdelsbutiken"och säg precis vad som hänt.
    Därefter säger du att det inte är aktuellt att betala denna kostnad och säger att de får chansen att lösa det snyggt innan du vänder dig till konsumentverket eller liknande instans.

    Du kan inte ansvara för något som var defekt redan innan du hyrde släpet.

    Speciellt inte eftersom du noterade och ringde upp butiken.

    Du ska inte betala en krona, någon kompensation hade jag inte hoppats på dock.
    Men man vet aldrig, säger du till konsumentverket att du hyrt kärran för detta ändamål och du fick en kärra som inte var i det skick den annonserades för bör du ha rätt till ersättning.

    Troligen vägrade butiken betala fakturan och då vände han sig till dig.
    Men det är butiken som hyrde den till dig, och de är de då som ska se till att det är i brukligt skick.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Utan speciellt juridisk expertis antar jag att vad som står i hyresavtalet säkert är väldigt avgörande... läs / lägg ut det...

    Om du kontrollmäter din last, och finner att den är under de 1500kg som släpet ska klara, borde i rimlighetens namn du inte behöva stå för något, snarare tvärt om... du borde ersättas för dina extra kostnader (men troligen är inte ersättningen för faktiska kostnader utan nån slags schablon).

    Om din last väger MER än du uppgivit låter det värre för din del... då har du ju gjort fel... och troligen riskerar du mer än bara självrisken... det regleras säkert i avtalet!?!
    men väger den mindre än de två ton han muntligt säger han lastat varefter också axeltappen gett sig, ja, då har han ju muntligt sagt att de "misshandlat" kärran tidigare och det dessutom varit en skada tidigare... Då kan du rimligen inte behöva stå för hela skadan...

    Eftersom kärran befanns trasig redan när du lastade på (och han dessutom noterat det innan utlämnande av kärran) så borde du (om inte begränsat i hyresavtalet) kunna avkräva honom 70 mil*2 i rimlig milersättning, plus rimlig restidskostnad samt givetvis hyreskostnaden av kärran - dvs om du gjort som du velat och inte använt kärran. Rimligen motsvarar detta ett antal tusen. Om han står på sig map ersättning för rep så ska ju detta givetvis dras av. Eftersom kärran som sagt inte var i mint condition innan så kan du heller knappast stå för den "förbättrande delen" av reparationen. Axeln var redan dålig och säkert var kärran rätt gammal.

    Jag tycker helt klart han verkar vara ute på djupt vatten... Var jag i samma sits skulle jag kräva att få ersättning för de mil jag åkt och rimlig "timkostnad" för ödslad tid. Fick du riktbänken hemtransporterad, ja, då är det väl rimligt att du betalar något för detta. Jag skulle som utgångspunkt aldrig betala mer än självrisken för kärran och säga att med tanke på att den redan var trasig skulle jag knappt betala det. Bärgning skulle jag aldrig acceptera att betala. Men igen, i avtalet kan ju stå vadsomhelst. Och tyvärr är du nog bunden till det, om det inte är helt orimligt (för då gäller säkert nån konsumentlag "över" det eftersom man inte kan avtala bort konsumenträtten).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av Kilop
    Men det är butiken som hyrde den till dig, och de är de då som ska se till att det är i brukligt skick.
    detta är helt rätt, du ska bara göra upp med den du har avtal med, inte med någon annan... dvs den du hyrt kärran av...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Trevligt med lite input kring detta, en annan sitter ju och lipar över att man på något snett vis kommer få betala dyrt, när man som jag påpekat fel och brister redan innan.

    En intressant sak är att jag aldrig skrivit på något hyreskontrakt, endast skrivit på "babs´en" när ja drog kortet då ja inte hade koden tillgänglig.

    Så vad gäller vi avsaknad av hyreskontrakt?

    Hur ser man på detta att de bytt axel och först därefter vill lägga kostnaden på mig?
    Jag ser det ju som att jag skulle fått en chans att lösa problemet själv isåfall..

    Såhär i efterhand när jag pratat med butiken som ja hyrt det så säger dom att de hade fel, de va inte den kärran som de lastat 2 Ton på (men det va ju det han sa till mig..) och det kan ju knappast bli mitt fel att han sagt så, det är ju ändå hans utlåtande.

    Sen påstår dom även att kärrors hjul kan luta inåt vid last, att det liksom va det som han menade när han kikat på det tidigare.. Men i min värld kan det väl inte bli så??
    Intressanta i de hela är ju också att det tunga - riktbänken - låg på höger sida och där är hjulet spikrakt, men på vänster sida lutar det inåt..

    Han hävdar även att han med hjälp av en koll på däcken (14" C däck vill ja minnas) kan se att den är tungt lastar, alltså TUNGT.. Vi pumpade i cirka 4-4.5 bar..
    Min åsikt där är ju att det på en enkelaxlad kärra även borde trycka ner däcken endel med 1500kg last..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Och ang vikten på kärran så tycker han ja ska väga den, även att tillverkaren har skrivit ut en vikt på deras datablad på 950-1300kg beroende på modell (sen då lite extraprylar)

    Jag kommer ju nu att få anlita en åkare eller dylikt, ja hinner/kan inte åka upp igen..
    Om jag då ska få sakerna vägda så måste jag isåfall lasta av hemma med lyfthjälp, hyra släp att lasta på igen, väga.. lyfta hit o dit..
    De vill inte godkänna vikten som tillverkaren har angivit...!?

    Se så fint de lutar;
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Jag skulle inte åkt vidare med den hjulvinkeln

    Ang vikten
    Se till att åka förbi en fodonsvåg och väg ekipaget när du drar hem godset
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    utan hyresavtal... och att du påpekat hjulvinkeln innan... - jag skulle inte betala en krona...

    nu är det väl en förhandlingsgrej och kanske fel väg, men för det första kan ju bara den som hyrde ut släpet kräva dig på pengar, så kräver ursprungsägaren dig på pengar, hänvisa till den du hyrt av... för det andra, kan du svälja din arbetsinsats och miltal, säg nej till att betala nåt, be att få milersättning och hyran åter...

    vägrar de detta, så vägrar du att betala nån reparation... då är det ju frågan vem som isåfall tar saken vidare till tingsrätt... kolla att du har en försäkring som täcker juridiskt ombud. sen får du väl fundera på om du tycker det är värt att bråka för dina kostnader eller ej... du lär väl lagt ett par tusen på soppa och hyra? Tiden är nog svårt tyvärr att få betalt för...

    och står inte längre din riktbänk på släpet, hur ska då någon kunna visa vad den väger?

    Frågan är om inte släputhyraren testar en fuling... Och hoppas att du ska betala hans kassa släp... Det enda man skulle kunna säga är att du inte såg hjulvinkeln redan när du hämtade kärran...

    När jag hyrt bilar i jobbet så är jag besvärlig kund och påpekar småskador så det noteras när jag hämtar ut bilen, bara för att slippa få betala dem efteråt. Hellre vara lite omständlig då och sen ha sitt på det torra... som ett tips för framtiden...

    Nå, lycka till, återkoppla gärna hur det gick!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Googlar du på riktbänkar så står ofta vikten på dom, sen har du ju embalaget till det.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Googlar du på riktbänkar så står ofta vikten på dom, sen har du ju embalaget till det.
    Jo, men den som hyrde ut kärran vet väl inte vad det var... det är ju lika muntligt som att hjulet stod snett innan...

    synd du inte tog bilden innan du lastat på bänken, då hade du ju vart "hemma"... iom du kunnat visa att den var defekt innan du begav dig av med lastat släp...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Inget avtal så kan du vänta på en faktura som du bestrider. Sen kan du ju vänta och se hur fordran formuleras till kronofogden.
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Skönt att man kan få lite stöd bakom sig i detta fallet, känns som allt går utför annars.
    Precis som att de kräver ersättning så kan ju även jag, absolut..

    Ang släpets defekt så va det ju tyvärr svårt att se på en olastad kärra, man liksom ville ju komma iväg.. Så det e ju inget man letar efter - tyvärr.

    Jag tänkte försöka få hem prylarna, sen får jag väl väga sakerna var för sig eller något. Tillverkaren anger ju som sagt 950-1300 för bänken så med lite emballage etc så kan det ju knappast väga 2.5 Ton som de påstod vid senaste samtalet.
    Dock vill dom ju inte godkänna vikten som tillverkaren angivet, för de kan ju bara inte stämma.. haha!

    Mina kostnader hittils;
    Hyra av släp 1000:-
    Ta ledigt från jobb x 3
    Bränsle 140mil
    Hotellboende x 3

    Sen kan man ju spetsa med en massa mat, restid etc..
    De hävdar ju att de bytte axel utan att blinka då de inte ville åka hem tomma, men ptja.. då kan ja väl också räkna så!

    På ytan känns detta ärende ganska enkelt, men dom e sega.. speciellt när det är flera olika personer att tala med fram och tillbaka.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Inget avtal så kan du vänta på en faktura som du bestrider. Sen kan du ju vänta och se hur fordran formuleras till kronofogden.
    Nja, kronofogden kan man bara vända sig till när man skickat faktura till någon som sedan inte svarar. Så länge motparten svarar på kommunikationen (t.ex. genom att bestrida en faktura) är domstol det enda sättet att gå vidare för att kräva in pengar.

    Så det är viktigt att du hela tiden svarar sakligt på alla krav, brev och telefonsamtal från släpägaren, då kan du inte hamna hos kronofogden. Under tiden - ifall ni mot förmodan skulle hamna i domstol - så gäller det att du dokumenterar allt du gör. Spar alla mail, brev, bestridda fakturor o.s.v. och skriv upp de telefonsamtal du haft (när ägde samtalet rum och vad sades). Spar framförallt samtalsloggen från din mobiltelefon så att du kan bevisa att du flera gånger under färden ringde uthyraren för att påtala att släpet inte verkar må bra och trots det blev uppmanad att köra vidare.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Hej, jag tror du inte kan sitta helt säker ändå, kärran är ju nertypad, alltså du får bara lasta 790 kg (om jag ser rätt på etiketten på skärmen). Då har du ju åkt med överlast (du vet ju inte vad som är gjort i samband med nertypningen, kanske byttes axeln till en 1300 kg:s).
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av ullet
    Hej, jag tror du inte kan sitta helt säker ändå, kärran är ju nertypad, alltså du får bara lasta 790 kg (om jag ser rätt på etiketten på skärmen). Då har du ju åkt med överlast (du vet ju inte vad som är gjort i samband med nertypningen, kanske byttes axeln till en 1300 kg:s).
    om den är nedtypad så gäller väl det vikten man lagligt får lasta, den tekniska maxlasten behöver ju inte alls vara samma sak, och det vore mycket märkligt att ändra den... har du regnr på släpet kan du ju ta reda på lite fakta om det där...

    Men oavsett, du verkar ju frågat vad man kunde lasta när du hyrde det, du har per telefon fått "OK" (som jag tolkar det) att det går att lasta upp till 2 ton utan att det tar skada (om det sen var fel spelar väl mindre roll eftersom de ju sagt det till dig).

    Väger riktbänken upp till 1500 + embalage är du väl rökt även om kärran klarar 1500. Den springande punkten är väl vad de sagt att kärran tål samt att den var defekt redan när de lämnade ut den, samt att de uppmanat dig att fortsätta köra...

    Näe, säkert är det nog inte att du får rätt, men att du ska stå för HELA skadan, när släpet var gammalt och sannolikt skadat redan innan, DET låter orimligt (även om ett avtal uppenbarligen kan utformas så).
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Ansvar för skador
    En viktig del av avtalet reglerar vem som ansvarar för skador på det som hyrs. Utgångspunkten är att uthyraren, som äger saken, är ansvarig för uppkomna fel och vid olyckshändelser, även när den hyrda varan står hemma hos dig. Du kan bara bli ansvarig om skadan beror på att du själv har varit oaktsam.

    Gäller om inget annat avtal är skrivet antar jag.

    Oaktsam kan man ju inte säga att du varit när du ringt dem och de sagt åt dig att köra.
    Dessutom kan det vara en befintlig skada?

    Källa: Konsumentverket.
    Saab 9-3 Turbo X -08

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    254

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Har du inte skrivit på något avtal, så gäller ju i princip ingenting. Det kan möjligen bli en tvist mellan partnern som hyrde ut släpet direkt till dig. Men då ord lär stå mot ord, lär knappast någonting hända.
    Måste bara fråga, kände du personen som i fråga hyrde ut släpet till dig? Hur ovarsam är han egentligen? Låter helsjukt att han bara hyr ut grejer rakt upp och ner, utan att försäkra sig själv det minsta.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Nja, kronofogden kan man bara vända sig till när man skickat faktura till någon som sedan inte svarar. Så länge motparten svarar på kommunikationen (t.ex. genom att bestrida en faktura) är domstol det enda sättet att gå vidare för att kräva in pengar.
    Man kan begära betalningsföreläggande genom kronofogden i alla fall. Många får ju panik av ett brev från fogden och tror att man får en betalningsanmärkning direkt.

    Nu är det ju omvänt här i ts fal men anser man att någon är skyldig pengar är betalningsföreläggande en bra service.
    Fredrik J

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Tvist/Hyrd släpkärra trasig vid lastning

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Av bilden framgår att maxlasten är 790kg och totalvikten 1300kg
    Även om nu vagnen är nertypad från 1500kg så är ju maxlasten ändå bara 990kg Måste vara en riktigt tung vagn..

    Hursom kan jag nog tycka det är lite väl optimistiskt att lasta 1300kg på en sån vagn. Om dessutom lasten väger 1500kg så är det ju riktigt illa, det blir trots allt 50% överlast.
    Polisen hade nog inte blivit speciellt imponerade av ekipaget

    Uthyraren har helt klart gjort en tabbe som hyrt ut en tveksam vagn men det ligger nog rätt mycket ansvar på den som hyr också att inte överbelasta vagnen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Släpkärra
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 22:20
  2. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 22:56
  3. Tvist med SBP ang utebliven tid..
    Av Weggen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 19:43
  4. EL fel efter kört med släpkärra
    Av xoox i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •