Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: säkring xenon 9-5 -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    3

    säkring xenon 9-5 -06

    Hej

    Undrar om nån här kan hjälpa mig. Googlat men har inte hittat något..
    Jag undrar vad det är för säkring som sköter nivåsensorerna till xenonljuset? Sitter i motorutrymmet(nr 4??), men vad är det för typ av säkring?

    Vidare; var kan man köpa denna säkring, förutom SAAB-original? Har en bit till närmsta aukt. verkstad.

    Problemet jag har är alltså att nivåregleringen till halvljuset inte fungerar. Gula lampan lyser i kupen.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: säkring xenon 9-5 -06

    Är du säker på att det är säkringen som det är fel på? Om säkringen har gått så har du ju troligtvis kortslutning någonstans. Om säkringen är hel så skulle jag chansa på att du har en trasig givare. Om ljuset går ned i nödläge har du fel på bakre givaren. När du slår på tändningen och ljuset ställer in sig.. Går det ner 1-2 hack från övre läget så har du fel på den främre givaren.

    Men för att besvara din fråga så köper du säkringen vart som helst egentligen. Det är mini-flatstiftsäkring (tror de kallas så?). 7,5A för kännedom.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    3

    Re: säkring xenon 9-5 -06

    Jag har varit i bilen och kollat nu och det var en brunnen säkring. Båda nivågivarna är bytta nyligen så vi får se vad som händer när säkringen byts ut...

    miniflatstift 7,5A - check!

    Tack för respons Mvh Patrik

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Re: säkring xenon 9-5 -06

    Om du har möjlighet så kontrollera kablaget till den främre givaren för det hände mig en gång att drivremmen nästan kapade av den kabeln. Jag hade nyligen bytt den och råkat dra kabeln lite fel så remmen drog i den. Sen försökte jag få tag på en ny kabel men det gick inte för den var restad så det slutade med att jag fick skarva ihop den själv. Har fungerat i över ett år nu dock!

    Men eftersom att du har en brunnen säkring så är det helt klart kortis någonstans. Kan också vara värt att kontrollera kabeln till den bakre givaren.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    3

    Re: säkring xenon 9-5 -06

    Säkringen är bytt nu och det har iaf funkat ett dygn Den kan ha brunnit av när de gamla givarna satt kvar, så det var nog fel på en av dem..

    Tack för respons Mvh Patrik

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Xenon D1S = BiXenon eller Xenon? OG9-5
    Av Kincop i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 22:06
  2. [LÖST] Säkring 19 går sönder (bränslepumpssäkring) OG9-5 B308 -99
    Av fejjn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •