Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny eftermarknadsstereo lagrar ej stationer och klocka OG9-5

  1. #1

    Ny eftermarknadsstereo lagrar ej stationer och klocka OG9-5

    Jag har precis köpt en sony xav-64bt till min saab 9-5 -99. Problemet jag har är att den startar upp som vanligt och jag lägger in alla radio stationer och ställer klockan. Men sen nästa gång jag startar bilen så är allt borta. Varför? Sen vill jag att det ska gå och lyssna på stereon med nyckeln i men motorn inte är på(precis som orginal). Går det att fixa?
    Jag testade att byta plats på röd och gul kabel men ingen förändring.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Radions gula ska vara kopplad till en kabel från bilen som ständigt har spänning. Fungerar inte minneshållningen så får du mäta bilens kablar för att se att du tagit rätt där. Det är vad jag kan läsa ut från radions installationspapper.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Testade byta gul och röd kabel igen och nu fungerar minnet på stereon. Men det andra problemet kvarstår. Ska jag ta bort röd kabel helt och bara koppla gul direkt till en säkring(dice/twice läste jag på ett annat ställe)?

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Utan röd går inte men gul och röd ihop så kommer inte stereon att reagera alls på nyckeln utan du får stänga av den manuellt varje gång.

    I originalkablaget så tror jag inte stereon styrs av de kablarna utan funktionen att känna av nyckeln sitter som en funktion i stereon.

    Om det stämmer så får du nog i så fall leta någon annan säkring som reagerar som du vill. (Kolla med multimeter?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Okej. Men finns det ingen annan som har stört sig på det och fixat det? Hur har ni gjort då? Sen undrar jag hur ni med dubbel din har gjort med ram. För jag måste köpa en ram som täcker den lilla springan som blir. Men stereon kommer så långt in! Blir ett litet glapp där som inte ser så fint ut. Hur har ni löst det?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Jag har stört mig på det och testat koppla den till dice säkring och det funkar.

    En liten detalj som gör det omöjligt är dock att vänster framlampa går inte stänga av när den varit igång enda sättet är att lyfta batteriet.

    Här är tråden viewtopic.php?f=6&t=287266

    Hittar du någon lösning så dela gärna med dig.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Alltså. På originalstereon så är väl stereon på så länge du har nyckeln i låset.

    Normal funkis med en eftermarknadsstereo är väl att stereon är på vid tändningsläge "1" på nyckeln men slocknar om du vrider till "Off" (eller lock, eller vad den nu heter). Inte att du måste ha motorn igång som du skriver i första inlägget.

    Kombinerar man att stereon är på i läget "1" på nyckeln och dra ur säkringen "Daytime running lights" så att lyset är helt släckt i läget "0" så tror jag inte man upplever det som ett stort problem att vrida av lyset när man vill ha stereon på utan motorn och lyse igång. (Har aldrig känts som en börda för mig i ng900,an i alla fall).

    Angående ramen så finns det ju modellanpassade ramar för 9-5,an. Är väl kanske en sån du skulle haft?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor Xisess avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borlänge, Sweden
    Inlägg
    70
    Medlem#
    8866

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Jag gjorde så att jag tog en strömtjuv från en kabel i reläcentralen (någon från översta raden) i bilen och drog den till "tändning på" kabeln på stereon. Bara att mäta vilken det är i reläcentralen. Tror den heter DICE/TWICE eller liknande

  9. #9

    Re: Ny stereo lagrar ej stationer och klocka

    Jag gjorde så som ni sa och det funkar perfekt. Nu är det precis som orginal. Tack

Liknande ämnen

  1. Original radio "glömmer" inställda stationer
    Av Tompsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 18:31
  2. Problem med klocka i NG 900
    Av Anders[fin] i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 23:57
  3. Bilstereon tappar stationer...
    Av i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •