Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Vilka vinterdäck kör ni på?

  1. #61

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jimb3n
    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Varför vill man köra på kontinentaldäck och inte nordiska?

    Läs senaste Vi Bilägare om Nokian (lite axplock nedan).

    Betyg: R2 / WRD3
    Broms is: 3 / 1
    Start is: 4 / 1
    Körning is: 5 / 1
    Broms snö: 5 / 3
    Start snö: 4 / 2
    Körning snö: 5 / 2
    Buller: 5 / 3
    Varför jag köpte WR D3 är följande.
    Bor i Örebro län. och det är oerhört sällan det är annat än slask och vatten på vägen här snö är det bara några få dagar IS finns det inget dubbfritt däck som funkar bra på och behovet för dubbfritt är stort för mig då jag är i Oslo och även sthlm ibland.
    Nokia WR D3 Broms IS: 8 SNÖ: 20 VÅTT: 7 TORRT: 8
    Michelin Nordiskt x-ice dubbfritt Broms IS: 14 SNÖ 18 VÅTT 3 TORRT 6
    Ref http://www.teknikensvarld.se/2011/09/15 ... test-2011/
    Bara en punkt som Nordiska däcket är bättre på.

    Så att påstå att ett nordiskt däck är bättre bara för att det heter nordiskt är fel.
    Kan även säga att minna erfarenheter av Micheline X-ice dubbfritt är att det är ett dåligt däck på alla underlag! slingrig på torr väg, dåligt i väta, halkiga i snö och is är det bara dubb som funkar. Bytte dom för 2v till fördel för Nokian trotts att det sämsta däcket hade 6 mm kvar (gått 2 vintrar) då jag inte kom upp för en liten backe förra vintern hos min bror han körde upp där utan problem på snö med sina WR A3 trotts bredare däck och med högre lufttryck än mig mönsterdjup på däcken var vid det tillfälle ungefär samma. Ifs han har en 9-5 Aero auto Jag 9-3 Aero auto

    Med vänlig hälsning Jimmy
    Tycker din jämförelse haltar lite, olika däckfabrikat och ett två år gammal test.
    Vi Bilägare har Nokian R2 och WRD3.

    Lite mer från testet (utöver det jag skrev tidigare):

    Betyg: R2 / WRD3
    Snöslask: 4 / 5
    Broms väta: 4 / 5
    Körning väta: 4 / 5
    Broms torr: 4 / 5
    Körning torr: 4/ 5
    Rullmotstånd: 5 / 3
    Bränsleförbr: 5 / 3
    Totalpoäng: 61 / 44[

    Som man ser är WRD3 uruselt på snö/is, medan R2 är marginellt sämre på blött/torrt väglag. R2 rullar dessutom lättare och drar mindre bränsle.

    Sen är det ju upp till var och en, själv vill jag att däcket presterar bäst när marginalerna är som minst (på is/snö), även om det sker på bekostnad av prestanda när marginalerna är som störst. Jag anser att ett nordisk däck är bättre, inte för att det heter nordiskt, utan för att det är anpassat för nordiskt klimat.



    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Jag var först väldigt övertygad om att Nokian WR D3 skulle göra jobbet som vinterdäck på min bil men jag har nu faktiskt ändrat min beställning. Jag står fortfarande fast vid valet att köra dubbfritt och det blir Nokian Hakka R2 225/45-17". Hoppas de blir bra!
    Enl. min uppfattning var det ett mycket klokt beslut (dock onödigt breda).
    Signaturlös

  2. #62
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Bredden är priset jag får betala för att köra på 17-tummare i vinter!
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  3. #63
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    I vinter ska det bli intressant hur en uppsättning äldre dubbdäck klarar sig! Jag kommer nämligen köra på en uppsättning Kleber Kapnor 4 som är närmare 10 år gamla.... 90% av alla dubben kvar och känns bra i gummit. Har nu kört in däcken så att de mjuknat upp lite till iaf...

    Efter förra vinters kamikaze-däck (dubbfria Vredestein) så hoppas jag ändå att dessa presterar bra mycket bättre! Nu kanske man till och med kan köra ut från parkeringen utan att behöva glida baklänges i backen?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Kör femte säsongen på dubbfria Conticontact 5. Håller bra men nu är dom slut.
    Testvinnare eller god två i flera tester.
    Skitdåligt grepp jämfört med budget dubbdäcken jag har på den andra bilen.
    Aldrig mer dubbfritt. Livsfarligt om det uppstår en farlig situation.
    Det spelar ju ingen roll om det är slask och plusgrader hela vintern om det är is EN morgon.

    Lite nyfiken på Hakka 8.
    Fredrik J

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av jimb3n

    Varför jag köpte WR D3 är följande.
    Bor i Örebro län. och det är oerhört sällan det är annat än slask och vatten på vägen här snö är det bara några få dagar IS finns det inget dubbfritt däck som funkar bra på och behovet för dubbfritt är stort för mig då jag är i Oslo och även sthlm ibland.
    Nokia WR D3 Broms IS: 8 SNÖ: 20 VÅTT: 7 TORRT: 8
    Michelin Nordiskt x-ice dubbfritt Broms IS: 14 SNÖ 18 VÅTT 3 TORRT 6
    Ref http://www.teknikensvarld.se/2011/09/15 ... test-2011/
    Bara en punkt som Nordiska däcket är bättre på.

    Så att påstå att ett nordiskt däck är bättre bara för att det heter nordiskt är fel.
    Kan även säga att minna erfarenheter av Micheline X-ice dubbfritt är att det är ett dåligt däck på alla underlag! slingrig på torr väg, dåligt i väta, halkiga i snö och is är det bara dubb som funkar. Bytte dom för 2v till fördel för Nokian trotts att det sämsta däcket hade 6 mm kvar (gått 2 vintrar) då jag inte kom upp för en liten backe förra vintern hos min bror han körde upp där utan problem på snö med sina WR A3 trotts bredare däck och med högre lufttryck än mig mönsterdjup på däcken var vid det tillfälle ungefär samma. Ifs han har en 9-5 Aero auto Jag 9-3 Aero auto

    Med vänlig hälsning Jimmy
    Tycker din jämförelse haltar lite, olika däckfabrikat och ett två år gammal test.
    Vi Bilägare har Nokian R2 och WRD3.

    Lite mer från testet (utöver det jag skrev tidigare):

    Betyg: R2 / WRD3
    Snöslask: 4 / 5
    Broms väta: 4 / 5
    Körning väta: 4 / 5
    Broms torr: 4 / 5
    Körning torr: 4/ 5
    Rullmotstånd: 5 / 3
    Bränsleförbr: 5 / 3
    Totalpoäng: 61 / 44[

    Som man ser är WRD3 uruselt på snö/is, medan R2 är marginellt sämre på blött/torrt väglag. R2 rullar dessutom lättare och drar mindre bränsle.

    Sen är det ju upp till var och en, själv vill jag att däcket presterar bäst när marginalerna är som minst (på is/snö), även om det sker på bekostnad av prestanda när marginalerna är som störst. Jag anser att ett nordisk däck är bättre, inte för att det heter nordiskt, utan för att det är anpassat för nordiskt klimat.

    Är helt med på att R2an är ett bättre däck på snö och is än WRD3. Men att säga att man skall ha ett nordiskt däck bara för att det är nordiskt och det är bara oseriösa däckfirmor som säljer central europeiska däck är ju inte helt rätt då det finns massor av "nordiska" däck som presterar betydligt sämre än WRD3 som tex Michelin dubbfria. Var jellybear som uttrycker sig lite fel kan jag tycka.


    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Jag var först väldigt övertygad om att Nokian WR D3 skulle göra jobbet som vinterdäck på min bil men jag har nu faktiskt ändrat min beställning. Jag står fortfarande fast vid valet att köra dubbfritt och det blir Nokian Hakka R2 225/45-17". Hoppas de blir bra!
    Enl. min uppfattning var det ett mycket klokt beslut (dock onödigt breda).
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  6. #66
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    jimb3n: du glömde nog skriva något va?
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  7. #67
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jimb3n
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Tycker din jämförelse haltar lite, olika däckfabrikat och ett två år gammal test.
    Vi Bilägare har Nokian R2 och WRD3.

    Lite mer från testet (utöver det jag skrev tidigare):

    Betyg: R2 / WRD3
    Snöslask: 4 / 5
    Broms väta: 4 / 5
    Körning väta: 4 / 5
    Broms torr: 4 / 5
    Körning torr: 4/ 5
    Rullmotstånd: 5 / 3
    Bränsleförbr: 5 / 3
    Totalpoäng: 61 / 44[

    Som man ser är WRD3 uruselt på snö/is, medan R2 är marginellt sämre på blött/torrt väglag. R2 rullar dessutom lättare och drar mindre bränsle.

    Sen är det ju upp till var och en, själv vill jag att däcket presterar bäst när marginalerna är som minst (på is/snö), även om det sker på bekostnad av prestanda när marginalerna är som störst. Jag anser att ett nordisk däck är bättre, inte för att det heter nordiskt, utan för att det är anpassat för nordiskt klimat.






    Enl. min uppfattning var det ett mycket klokt beslut (dock onödigt breda).
    Skrev på telefon blev cp..

    Är helt med på att R2an är ett bättre däck på snö och is än WRD3. Men att säga att man skall ha ett nordiskt däck bara för att det är nordiskt och det är bara oseriösa däckfirmor som säljer central europeiska däck är ju inte helt rätt då det finns massor av "nordiska" däck som presterar betydligt sämre än WRD3 som tex Michelin dubbfria. Var jellybear som uttrycker sig lite fel kan jag tycka.
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  8. #68
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Tror inte det är något problem med att köra på centraleuropeiska vinterdäck så länge man väljer man bland de bästa, t.ex. Nokian WR A3/D3. Det är trots allt inte däcken man kör med utan med hjärnan. Det handlar om att det lite lugnt när det behövs. Vissa id*oter invaggas i en falsk trygghet bara för att de har antispinn/antisladd och bra vinterdäck och blåser på som om det vore sommarväglag.

    Jag har vintertid kört BMW 325i (bakhjulsdriven) utan antispinn/antisladd med 235:or sommardäck utan problem. De riktigt dåliga dagarna fick bilen förstås stå. Men visst hjälper det att ha vinterdäck på bilen och jag är glad att det är lagstadgat! Min första och enda avåkning var vintern -95 i en sväng i en nedförsbacke i ca 50 km/h. Hade jag haft vinterdäck hade det inte hänt men hade jag kört saktare hade det inte heller hänt.

    Jag har fått uppfattningen att däckhandlare promotar centraleuropeiska vinterdäck ganska hårt. Förmodligen för att de kan köpa dem billigt nere i Europa och tjänar mer på dem. Jag blev erbjuden Nokian WR G2 225/45-17 för 1200:-/st monterat på bilen vilket är ett bra pris.
    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    246

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Kör på GoodYear UltraGrip Ice+ 185/65/15.
    Gudomligt däck! 2010 testvinnare (dubbfritt).
    Vann några test 2011 också!

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    69

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Henri
    Tror inte det är något problem med att köra på centraleuropeiska vinterdäck så länge man väljer man bland de bästa, t.ex. Nokian WR A3/D3. Det är trots allt inte däcken man kör med utan med hjärnan. Det handlar om att det lite lugnt när det behövs. Vissa id*oter invaggas i en falsk trygghet bara för att de har antispinn/antisladd och bra vinterdäck och blåser på som om det vore sommarväglag.

    Jag har vintertid kört BMW 325i (bakhjulsdriven) utan antispinn/antisladd med 235:or sommardäck utan problem. De riktigt dåliga dagarna fick bilen förstås stå. Men visst hjälper det att ha vinterdäck på bilen och jag är glad att det är lagstadgat! Min första och enda avåkning var vintern -95 i en sväng i en nedförsbacke i ca 50 km/h. Hade jag haft vinterdäck hade det inte hänt men hade jag kört saktare hade det inte heller hänt.

    Jag har fått uppfattningen att däckhandlare promotar centraleuropeiska vinterdäck ganska hårt. Förmodligen för att de kan köpa dem billigt nere i Europa och tjänar mer på dem. Jag blev erbjuden Nokian WR G2 225/45-17 för 1200:-/st monterat på bilen vilket är ett bra pris.
    precis anpassa hastighet efter rådande omständigheter och väglag är viktigast! det är många här i södra sverige som behöver lära sig de.
    Saab 9-3 Aero 2.8t 2007 http://www.garaget.org/Jimb3n

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jimb3n
    precis anpassa hastighet efter rådande omständigheter och väglag är viktigast! det är många här i södra sverige som behöver lära sig de.
    Vilken snusförnuftig inställning. Och inte behöver man använda bilbälte heller om man bara anpassar hastigheten...

    Jag har kört bil i 25år och måste ju lagt någonstans runt 60-70' mil. Jag kan känna att jag behöver de extra marginaler som dubbdäcken ger och är fullständigt övertygad om att livet blir farligare med däck med sämre grepp även om man kör långsammare.
    Fredrik J

  12. #72
    Sugmotor Henris avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    76

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Så, nu har jag fått vinterhjul på bilen. Fälgarna är nylackerade hos Fälgfixarna i Helsingborg (mycket fin lackering) och jag vaxade dem innan Hakka R2 monterades. Undrar om hjulen blir lika funktionella som snygga....det är i princip noll fälgskyddskant på däcken

    Av ren slump parkerade jag framför en likadan bil som min, fast med andra fälgar, och jag är tämligen nöjd

    SAAB 9-3 SC 2.0t BioPower Vector -08
    SAAB 9-3 2.0T SE -01 (såld och förmodligen död)
    26" herrcykel från 60-talet

  13. #73

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jimb3n
    Skrev på telefon blev cp..

    Är helt med på att R2an är ett bättre däck på snö och is än WRD3. Men att säga att man skall ha ett nordiskt däck bara för att det är nordiskt och det är bara oseriösa däckfirmor som säljer central europeiska däck är ju inte helt rätt då det finns massor av "nordiska" däck som presterar betydligt sämre än WRD3 som tex Michelin dubbfria. Var jellybear som uttrycker sig lite fel kan jag tycka.
    Ja, godisnallen hade inte helt rätt, WRD3 finns på hyllan hos t.ex. Däckia.
    När det gäller Michelin XI3 hamnar det ungefär mitt emellan Nokias två dubbfria däck, alltså bättre än WRD3, i Vi Bilägares test. Jag hävdar fortfarande att ett nordiskt däck är bättre, i nordiskt klimat.
    Signaturlös

  14. #74
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Min pappa köpte nya odubbade Michelin X-ice 3 nu efter att ha kört med dubbade X-ice North några år. Han har kört odubbat innan det men jag tycker det ska bli intressant att se hur han upplever de här däcken, enligt TV´s senaste däcktest är de ganska mediokra för att vara ett nordiskt odubbat vinterdäck. Jag kan tänka mig att de bästa odubbade däcken är ganska okej, men vi får väl se hur dessa fungerar för honom.
    Får väl se hur jag gör nästa vinter då det troligen är lagom att byta mina Michelin X-Ice North 2, det bästa dubbdäcket enligt TV i år blev ju Continental ContiIceContact, som lustigt nog mamma kör på och det verkar funka riktigt bra. Får se om det blir sådana nästa vinter.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kör femte säsongen på dubbfria Conticontact 5. Håller bra men nu är dom slut.
    Testvinnare eller god två i flera tester.
    Skitdåligt grepp jämfört med budget dubbdäcken jag har på den andra bilen.
    Aldrig mer dubbfritt. Livsfarligt om det uppstår en farlig situation.
    Det spelar ju ingen roll om det är slask och plusgrader hela vintern om det är is EN morgon.

    Lite nyfiken på Hakka 8.

    Ingen speciell kritik mot dig fredrik, Men kan ju också såklart bero på vart i landet man bor men jag har bott 3 år i åre alla 3 vintrar hade jag dubbfria däck minns ej vilket märke det var men de satt på en ford focus från -00.

    Hade absolut inga problem alls körde som en dåre ändå ;D

    Enda gången jag fick problem var en gång i en brant nedförsbacke där det var rätt isigt så höll jag på att glida rakt ut i en polis bil men det var i princip första veckan den första vintern innan jag riktigt kommit in i hur man skulle köra. Så tror frågan om dubb eller ej handlar mycket om ens kompetens som förare/vart man bor/bil. I den ordningen av vad som påverkar mest.

    Enda problemet jag hade var när det snöat mycket men de hade inget med däcken att göra utan snarare att det blev så pass djupt att bilen grundade eller va man ska säga på snön.
    *9-3 SC vector -07 (Som från fabrik men har lite planer!)

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jake456
    Enda gången jag fick problem var en gång i en brant nedförsbacke där det var rätt isigt så höll jag på att glida rakt ut i en polis bil men det var i princip första veckan den första vintern innan jag riktigt kommit in i hur man skulle köra.
    Man kan i regel bara köra ihjäl sig en gång.
    Spelar ingen roll hur många gånger man klarat av situationer innan. När man kommer glidande i backen ut i trafiken står alla på noll...
    Fredrik J

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jake456
    Enda gången jag fick problem var en gång i en brant nedförsbacke där det var rätt isigt så höll jag på att glida rakt ut i en polis bil men det var i princip första veckan den första vintern innan jag riktigt kommit in i hur man skulle köra. Så tror frågan om dubb eller ej handlar mycket om ens kompetens som förare/vart man bor/bil. I den ordningen av vad som påverkar mest.
    Nu finns det ju andra trafikanter också, och ibland gör de saker som är svåra att förutse. Som att hoppa fram från en skymd position och/eller strunta i trafikregler. Och då handlar det bara om hur snabbt man kan stanna. Så jag köper inte ditt resonemang att du kan lösa säkerhetsproblemet genom att köra kompetentare, för att behålla marginalerna blir du tvungen att köra långsammare, med resultat att trafikanterna runt omkring tenderar att bli otåliga och börjar ta risker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #78
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Nu finns det ju andra trafikanter också, och ibland gör de saker som är svåra att förutse. Som att hoppa fram från en skymd position och/eller strunta i trafikregler. Och då handlar det bara om hur snabbt man kan stanna. Så jag köper inte ditt resonemang att du kan lösa säkerhetsproblemet genom att köra kompetentare, för att behålla marginalerna blir du tvungen att köra långsammare, med resultat att trafikanterna runt omkring tenderar att bli otåliga och börjar ta risker.
    Jag har då aldrig haft det problemet och det handlar visst om kompetens även med de absolut bästa dubbdäcken med så mycket dubb att de inte ens är lagliga på vanlig väg kommer du inte hinna stanna om någon hoppar något kommer ut i vägen oväntat. Men kompetens och övning ger färdighet.

    T.ex så körde jag på en speciell bana med proffs och deras bilar (de med de dubbdäcken som inte används på vanlig väg) och på så sätt lärde mig att bli en bättre förare att enbart säga att "ja jag har de dyraste dubbdäcken och därför kan jag köra som jag vill"

    Det är idioti självklart så är det viktigt med rätt däck också men vilka däck man väljer anser jag fortfarande ligger mycket i vilken förare det är och även vilken bil det är. Inte att man börjar med att köpa de dyraste däcken bara för att de ska vara bäst.

    Sen som jag sa spelar ju också in vart man bor, i jämtland saltades väldigt få vägar iallafall där jag körde mest och då får man en mycket bättre vinterväg med mindre is yta och mycket mer kompakt snö vilket man får utmärkt grepp på med friktionsdäck.
    *9-3 SC vector -07 (Som från fabrik men har lite planer!)

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av jake456
    Sen som jag sa spelar ju också in vart man bor, i jämtland saltades väldigt få vägar iallafall där jag körde mest och då får man en mycket bättre vinterväg med mindre is yta och mycket mer kompakt snö vilket man får utmärkt grepp på med friktionsdäck.
    Kör man aldrig någonsin på is så funkar mina friktionsdäck hyfsat. Skulle det vara is där man vill stanna så uppstår problem jag inte får med dubbdäck.
    Kan man inte ställa bilen den dagen föret inte passar däcken så behöver man dubb om man inte vill ta en risk.
    Inte ens i jämtland går det från vinter till vår utan tö och is...
    Fredrik J

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    43

    Re: Vilka vinterdäck kör ni på?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Inte ens i jämtland går det från vinter till vår utan tö och is...
    Självklart inte men jag menar bara att självklart ska man ju ha de man är bekväm med men även i Sundsvall där jag bodde i ytterligare 2 år där det var is så var det inget problem, men jag kan hålla med om att slask och skit är jobbigt men det är jobbigt för alla oavsett däck.

    Men jag uppskattar din inputt Fredrik och som sagt jag säger inte att du har fel, ville bara dela med mig av min erfarenhet och hur jag ser på det.

    Men nu tillbaka till vad tråden handlade om och nu har jag faktiskt dubbdäck på min saab. Och tänke nog fortsätta ha det då min sambo inte haft körkort så länge och hon skulle inte känna sig säker med dubbfria pga att hon tog körkort i våras.

    De vinter däcken som jag har nu är ett gäng Pirelli winter carving 205/55 R 16 tror jag va dimensionerna 16" var de iallafall Då jag köpte bilen i våras vet jag ej om dessa är någe bra än.
    *9-3 SC vector -07 (Som från fabrik men har lite planer!)

Liknande ämnen

  1. Vilka vinterdäck får jag ha?
    Av turbofever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 22:19
  2. Köpa vinterdäck vilka?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 18:01
  3. Vilka dubbfria vinterdäck?
    Av 93t i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 12:26
  4. Vilka vinterdäck ska man välja nu då?
    Av FinnUbbe i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 23:00
  5. Vilka vinterdäck rekommenderar ni?
    Av Ronta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •