Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Start problem efter spridarbyte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Start problem efter spridarbyte

    Har fått start problem nu när det har blivigt lite kallare ute. Har inte haft prob med det innan när jag hade org spridare. byte till 630 cc spridare och bilen har svårt att starta med e85. den tuggar o tuggar sen drar den igång. dör vid gas på drag (när man står stilla). efter ett tag funkar det hyffsat. Man kör iväg så hoppar man fram om man kör lugnt. Efter ca 2 min körning funkar den som det ska. funkar klockrent på 95/98 bensin. någon som vet vad detta kan vara för fel? bilen är en 93:08 Biopower med maptun steg 1+

    Mvh // Rickard
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  2. #2

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Ja programvaran är ju inte anpassad för större spridare så det är inte så konstigt


    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    jag har bytt programvaran efter jag satte in de nya spridarna.
    Citat Ursprungligen postat av whiteroses
    Ja programvaran är ju inte anpassad för större spridare så det är inte så konstigt


    Mvh
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  4. #4

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Ah jag läste bara maptun steg 1 och för steg 1 så byter man inte spridare? exakt vilken programvara har du?


    mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Kolla med tunern så det verkligen står steg 1+ i displayen när du programmerar. Jag hade samma symptom när jag fått steg 1 i tunern, tog ett tag innan detta upptäcktes...
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    ahh okej.. Ska kolla en gång till för att vara säker att det är rätt. tack för svar.
    Citat Ursprungligen postat av therm
    Kolla med tunern så det verkligen står steg 1+ i displayen när du programmerar. Jag hade samma symptom när jag fått steg 1 i tunern, tog ett tag innan detta upptäcktes...
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    har kollat så rätt program va inne och det var det. hade samma problem igen nu imorse.. =( funkat klockrent i 2/3 dagar på 95 oktan. nu tanka jag e85 och fick samma problem...
    Citat Ursprungligen postat av therm
    Kolla med tunern så det verkligen står steg 1+ i displayen när du programmerar. Jag hade samma symptom när jag fått steg 1 i tunern, tog ett tag innan detta upptäcktes...
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Jag har samma problem. Har provat et program från okänt trimfirma samt Maptun Steg1+.
    Samma fel. Det bara är vel så
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Har Maptun gått igenom motorn innan det trimmades? Den ska inte vara svårstartad. Problemen tyder på att den inte klarar adaptera korrekt när du tankar E85. Kan vara dålig luftmassamätare, dålig lambda, luftläckage, en eller flera spridare kan vara kass, bränsletrycket kan vara fel eller så är det helt enkelt dåligt programmerat. Troligast är dock att felet ligger i bilen.

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Kan även vara kallstartsmapparna för E85 som är off, hade själv detta problem när ja körde på en annan firmas biopower program.
    Efter byte av program så försvann kallstarts problemen helt.

    Hade det vart någon hårdvara i bilen så skulle du märka av problemen även på bensin.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    blien är ju en BioPower så den ska klara e85. fick samma problem i vintras. men då var det 20- ute. Sen slutade det. men nu efter bytet till de nya spridare så kom problemet igen och är hela tiden med e85 i tanken. dock är detta problem "bara" på morgonen. men får nog börja kolla efter trasiga slangar mm.
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Har Maptun gått igenom motorn innan det trimmades? Den ska inte vara svårstartad. Problemen tyder på att den inte klarar adaptera korrekt när du tankar E85. Kan vara dålig luftmassamätare, dålig lambda, luftläckage, en eller flera spridare kan vara kass, bränsletrycket kan vara fel eller så är det helt enkelt dåligt programmerat. Troligast är dock att felet ligger i bilen.
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    haha risken är att men får leva med det
    Citat Ursprungligen postat av little_e
    Jag har samma problem. Har provat et program från okänt trimfirma samt Maptun Steg1+.
    Samma fel. Det bara är vel så
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    okej.. så jag kanske ska prata med maptun om att jag fått detta fel? så kanske dom går igenom trim steget och kollar om det är nåt knas.
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Kan även vara kallstartsmapparna för E85 som är off, hade själv detta problem när ja körde på en annan firmas biopower program.
    Efter byte av program så försvann kallstarts problemen helt.

    Hade det vart någon hårdvara i bilen så skulle du märka av problemen även på bensin.

    Mvh
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Start problem efter spridarbyte

    Citat Ursprungligen postat av fiisken
    haha risken är att men får leva med det
    Är det fel på bilen så är det riktigt slarvigt att bara strunta i det. I detta fallet är det uppenbarligen fel. Man ska inte behöva leva med det. Hoppas du menade det på ett ironiskt sätt...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    HABO
    Inlägg
    38

    Re: Start problem efter spridarbyte

    klart jag menade det ironiskt. jag tänker inte leva med detta felet.. vill ha en felfri bil.
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Citat Ursprungligen postat av fiisken
    haha risken är att men får leva med det
    Är det fel på bilen så är det riktigt slarvigt att bara strunta i det. I detta fallet är det uppenbarligen fel. Man ska inte behöva leva med det. Hoppas du menade det på ett ironiskt sätt...
    Kör Saab 9-3 SC 08:a

Liknande ämnen

  1. start problem efter renovering!
    Av bennsaj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 08:25
  2. TCS-problem eller? Bara dör efter två s vid start?
    Av Martin900SET i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •