Hej
Hade samma problem på min gamla 9-5 00 när jag bytte till en nyare sid men jag vände bara givaren som sitter
i spolarbehållaren upp och ner så funkade det sen eftersom det är en liten flottör som sticker in så funkar det sen.
Mvh Christer
Hej
Hade samma problem på min gamla 9-5 00 när jag bytte till en nyare sid men jag vände bara givaren som sitter
i spolarbehållaren upp och ner så funkade det sen eftersom det är en liten flottör som sticker in så funkar det sen.
Mvh Christer
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Hej, någon som lyckats lösa felkod 18 med en Tech2 eller det är helt enkelt en äldre modell av ACCn? Har själv en ACC med pixelfel som jag bytte till en äldre utan pixelfel. Fick dock felkod 18 direkt vilket jag inte får med min befintliga. Är det möjligt att åtgärda och i så fall hur? Vad händer om jag fortsätter använda den trots felkod 18, vilka funktioner slutar fungera och finns det andra risker?
Tack!
//Micke
Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825
Upptäckte en annan variant på detta på bil utan värmeväxlarventil.
Inte för det spelar så stor roll, men... Felkod B2375 eller 18 skulle bort (på en 9-5 2002 2.3t 185hk) tänkte jag.
Efter att ha letat utan att upptäcka värmeväxlarventilen fann jag magnetventilen som skall styra den.
Signalen till magnetventilen från ACC är OK, men utan värmeväxlarventil förstår jag inte varför magnetventilen sitter där.
Det finns mycket riktigt ett val "Heat exchange valve" i reservdelsprogrammeringen i Tech2. Bara att informera ACC att ventilen inte finns, så försvann felkoden. Tack Owla! Så långt allt väl.
MEN - magnetventilen finns och är inkopplad elektriskt till ACC samt med utgående vakumslang till bypassventilen på turbon. Magnetventilen är alltså kopplad till bypassventilen på turbotryckröret istället för bypassventilen för kylvattnet. Skall det vara så? Eller är tidigare ägare skyldig? Kan någon förklara hur detta är tänkt att fungera?
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
skulle gärna vilja se bilderna som lades upp i ts om dom finns kvar. Eller om någon vet någon annanstans dom finns, eller, om någon vet i huvudet hur dom passar. Det gäller 9-3an och sid2 med nummer 5263223.
Tacksam för svar
Någon har byggt bort värmeventilen genom att montera en slangsats för utan ventil. De bilar som leverandes utan ventilen hade inte heller magnetventilen eller vacuumslangarna.
- - - Uppdaterad - - -
Förstår inte frågan riktigt men 5263223 är mycket riktigt för OG9-3. På bilderna i början av tråden ser du skillnaderna på hur de ser ut. OG9-3 SIDar är rundade i ovankant.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Senast redigerat av Moderator den 2021-11-13 klockan 11:54. Anledning: Kompletterat med information
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Bilar med värmeventil har 2st magnetventiler. Den övre, precis under motorhärvans kontaktdon går till avlastningsventilen. Den nedre som sitter direkt på värmeventilen syns dåligt ovanifrån. Är du säker på att den övre är kopplad till ACC? För isf borde du ha en felkod i Trionic.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Aha! Har inte möjlighet att kolla det nu. Hoppas jag kommer ihåg att se på det igen när jag får möjlighet. Får återkomma då...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
12806119 skall man ersätta med enl EPC, så det är ett alternativ.
Beroende på orsaken till bytet finns andra lösningar än att byta hela SID:en.
Är det pixelfel i displayen beror det på att den interna kabeln mellan kretskortet och displayen tappar kontakten. Då är ett smidigt sätt att istället bara byta den dåliga kabeln mot en ny. Främsta fördelarna med den lösningen är att man bara lagar det som är trasigt, samt att ingen programmering i SID:en med Tech2 krävs. Man har ju kvar samma elektronik/data-enhet som innan så alla inställningar är kvar.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
När det gäller OG9-3 så är det enkelt, eftersom samtliga SIDar från alla årsmodeller 98-03 passar. Det enda man kan behöva göra är att reservdelsprogrammera.
Så hittar du en frisk SID med rundade övre hörn är det bara att montera.
Mvh
- - - Uppdaterad - - -
Ang att vända givaren på 9-5 så är den instucken horisontellt i spolarvätskebehållaren. Den ser ut som ett gångjärn med en flottör i toppen. Genom att vända givaren så blir hela funktionen omvänd, och du kommer fortfarande få varning vid låg nivå.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Lyfter denna fråga igen. Har nu bytt ACC panel men får felkod 18. Innebär då att den inte programmerad för bilar med värmekran som min har. Min fråga, är det olämpligt att köra med den, kan det uppstå några problem? Alla funktioner verkar fungera som vanligt.
Tack!
Mvh Micke
B2375
Heat Exchanger Solenoid. Short to B+
Heat Exchanger Solenoid. Open Circuit / Short to Ground
Fault symptoms
Perceived temperature in cabin too high or too low compared to the set temperature.
Conditions
The following conditions apply:
• A short to B+ is indicated when the output for the heat exchanger solenoid is activated and the voltage on pin 24 exceeds 6 V.
• A short to ground is indicated when the output for the circulation pump is not activated and the voltage on pin 24 exceeds 6 V.
• Measured every 440 ms and 5 consecutive measurements are required to set a diagnostic trouble code.
• The diagnostic trouble code is cleared after the ignition has been turned on 20 times and the malfunction conditions have not been fulfilled.
• When the diagnostic trouble code has been set the output is switched off.