Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Passande versioner av SID och ACC paneler i OG9-5 OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Passande versioner av SID och ACC paneler i OG9-5 OG9-3

    Hallå alla!
    Den senaste tiden har jag fördjupat mig lite inom den djungel av SID paneler som finns till våra kära Saabar. Detta för att slippa besvikelsen över att köpa hem något som inte fungerar som tänkt. Den insamlade informationen har sedan sammanställts i excel för att få en bra överblick.
    Denna data har även kompletterats med liknande jämförelse av art nr för ACC paneler från Saab 9-5 och 9-3.
    Det sammanställda resultatet glädjer förhoppningsvis någon då det finns mycket oklarheter på forumet kring vilka som passar/inte passar. I detta inlägg tar jag inte hänsyn till att det liksom med det mesta annat går att få en fungerande SID från "fel" årsmodell installerad med modifikationer.

    Exempel på konsekvenser som kan drabba den som kopplar in en felaktig SID panel:
    Varnar ständigt för låg spolarvätska
    Tutan fungerar inte
    Rattknapparna fungerar inte
    Tutan är igång konstant
    Detta bara för att nämna några problem jag hört om som är kopplat till felaktig SID display.

    Bra att veta innan du fortsätter läsa:
    SID paneler passar INTE mellan modellbeteckningarna 9-5 och 9-3, utformningen av skalet samt kontakten är annorlunda.
    Bild 9-5 SID display:

    Bild 9-3 SID display

    Detsamma gäller för ACC panelerna!

    SID1 är en enklare version av display med färre visningsalternativ
    SID2 är den fullständiga displayen med inbyggd färddator
    Panelerna är grupperade (nyaste versionen/art nr längst ned i listan). Bytt endast till art nr inom din "grupp", förutom om du byter från SID1 -> SID2 eller tvärtom, hoppas ni förstår vad jag menar! Årsmodellen bredvid varje art nr är endast för att illustrera vilken årsmodell just detta art nr satt i.

    Först ut är SID paneler till Saab 9-5 årsmodell 1998-2005
    Bytet mellan SID1 och SID2 inom samma spann av årsmodell ska inte vara något problem! Dock är det absolut vanligast med SID2 i våra 9-5or (vet faktiskt inte ens om/var SID1or sålts till Saab 9-5)


    Som ni ser finns där en del fallgropar att se upp för. Displayerna mellan år 1998-2003 ser identiska ut så det är lätt att få fel! Däremot årsmodell 2004-2005 har fått en ny kontakt vilket gör dem lättare att urskilja.

    Vad som gäller för SID displayer Saab 9-3 årsmodell 1998-2003

    Här är det betydligt enklare uppbyggt, hårdvarumässigt sätt passar alltså alla displayer mellan år 1998-2003.

    Acc paneler Saab 9-5 år 1998-2005

    Verkar vara samma panel mellan år 1998-2005

    Acc paneler Saab 9-3 år 1998-2003

    Verkar som att art nr avlöser varandra men det finns olika versioner av mjukvara som ställer till det. Om detta är programmerbart med tech 2 är i nuläget oklart.

    Detta är vad jag kommit fram till i nuläget. Siffrorna är alltså helt hårdvarubaserade och exempelvis till SID panelerna korrigeras mjukvaran för att passa olika bilar.
    Dock vad jag förstått angående ACC paneler så ska dessa inte ha någon specifik mjukvara utan bör passa rakt av.

    Sid panelerna är inte som radioenheterna att det ska giftas ur/in med tech 2 för att fungera. Däremot görs en "reservdelsprogrammering" där bränsle, kaross, motor, serviceintervall osv specificeras för att få så exakta beräkningar som möjligt på SIDens värden. Detta gör alltså att man smärtfritt kan hämta en SID display från en bil med samma setup som sin egen och den fungerar plug and play. Skiljer bilarna sig delvis åt kan SIDen fortfarande ge hyfsade värden.

    Sådär, nu är klockan alldeles för mycket och jag säkert glömt en del men det är bara att hojta till så ändrar jag!
    Tack för mig!
    Owla
    Senast redigerat av Owla den 2015-01-29 klockan 18:52.
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    414

    Re: Passande versioner av SID och ACC paneler i Saab 9-5, 9-

    Så min "nya" sid jag tog ur en saab 9-3 till min 9-5 kommer alltså ha fel värden programmerade ? och hur mycket påverkar det egentligen man har ju inte så mycket info i sid mer än typ klocka bensin kvar och temperatur typ.

    Antar att det är mer om man vill mäta exakt hur långt man kört osv som det blir skillnad.

    Jag har iaf aldrig märkt någon skillnad på denna mot den jag hade innan mer än att alla pixlar funkar då såklart.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 235

    Re: Passande versioner av SID och ACC paneler i Saab 9-5, 9-

    Mellan 9-3 och 9-5 passar inte sid alls!
    Sen kan jag tillägga att det finns anledningar till att det skiljer nummer på sid/acc: programvaran skiljer. Detta märkte jag när jag bytte acc-panel i min cab, från original 2000 till en 2002: i cab-nere-läget ville den inte veta av att spara ECON, så pumpen gick hela tiden om man inte valde ECON. Småsaker, men ändock. Tyvärr finns det ingen officiell lista över e olika programvaruversionerna i de olika sid/acc, men versionerna står ovanpå om man tittar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Re: Passande versioner av SID och ACC paneler i Saab 9-5, 9-

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Så min "nya" sid jag tog ur en saab 9-3 till min 9-5 kommer alltså ha fel värden programmerade ? och hur mycket påverkar det egentligen man har ju inte så mycket info i sid mer än typ klocka bensin kvar och temperatur typ.

    Antar att det är mer om man vill mäta exakt hur långt man kört osv som det blir skillnad.

    Jag har iaf aldrig märkt någon skillnad på denna mot den jag hade innan mer än att alla pixlar funkar då såklart.
    Hej!
    En display från en Saab 9-3 kommer inte passa i en Saab 9-5. Det är olika kontakt och utformning på frontpanelen.
    Temperatur och klocka kommer fungera som innan. Däremot anger man exempelvis rullomkrets för att den ska räkna rätt på distanser och motoralternativ för att den ska förstå hur mycket bränsle som puttats in.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Mellan 9-3 och 9-5 passar inte sid alls!
    Sen kan jag tillägga att det finns anledningar till att det skiljer nummer på sid/acc: programvaran skiljer. Detta märkte jag när jag bytte acc-panel i min cab, från original 2000 till en 2002: i cab-nere-läget ville den inte veta av att spara ECON, så pumpen gick hela tiden om man inte valde ECON. Småsaker, men ändock. Tyvärr finns det ingen officiell lista över e olika programvaruversionerna i de olika sid/acc, men versionerna står ovanpå om man tittar.
    Hej!
    Angående sid mellan 9-5 och 9-3 passar det inte nej? Har jag råkat vara otydlig med det någonstans i texten? I vilket fall som så har jag nu lagt in ett förtydligande samt bild på de olika displayerna.
    Ja i sidarna skiljer programvaran i form av en reservdelsprogrammering med Tech 2. Angående ACC panelerna funderade även jag kring detta med cabbarna, men svaren jag fått har varit varierande. Det har antytts att ACC panelen ska få denna info från resterande styrsystem via I-bussen men det stämmer alltså inte. Då är frågan om man på ACC paneler kan göra någon typ av reservdelsprogrammering eller man är låst till den mjukvaran? För alla nummer i listan ACC paneler från EPCn är "ersatta" med det senaste numret för den som vill köpa en ny panel.

    MVH
    Owla
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    23
    Jag hittade en till min 9-5 03:a på skroten. Tog hem och satte i den och då började lampan för automatlådan att lysa. Jag provade att byta tillbaka men det hjälpte ej. Nu när jag har läst denna listan kan jag förstå att den inte passar. Den var från en 01:a och manuell. Kan vara det kanske???
    SAAB 9-5 ARC Sport Combi -03

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av MangeP Visa inlägg
    Jag hittade en till min 9-5 03:a på skroten. Tog hem och satte i den och då började lampan för automatlådan att lysa. Jag provade att byta tillbaka men det hjälpte ej. Nu när jag har läst denna listan kan jag förstå att den inte passar. Den var från en 01:a och manuell. Kan vara det kanske???
    Det är i SID information om bilens utrustning lagras (som beskrivits tidigare i denna tråd) så vad händer om en SID med fel utrustningslista (t.ex. fel typ av växellåda) monteras? Kan det ställa till med oreda i kommunikationen mellan motorstyrdon och automatlådans styrdon t.ex.? Det skulle kunna förklara problemet ovan.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det är i SID information om bilens utrustning lagras (som beskrivits tidigare i denna tråd) så vad händer om en SID med fel utrustningslista (t.ex. fel typ av växellåda) monteras? Kan det ställa till med oreda i kommunikationen mellan motorstyrdon och automatlådans styrdon t.ex.? Det skulle kunna förklara problemet ovan.
    Precis! Antar att hans 03a var automat, SID kommer då tala om för bilen att den är manuell (pga programmeringen från förra bilen) och då det inte stämmer blir det konflikt på I-bussen. Låter som en högst rimlig orsak till felkoden. Troligen har du även fått felaktig varning för låg spolarvätskenivå men det är en annan femma!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Varför är inte detta en FAQ?

    I ACC-panelen på 9-5 sitter det 8st utbytbara lampor FYI nu när jag ändå höll på med ett gäng olika ACC-paneler.

    I samma veva så monterade jag dit en sprillans ny ACC-panel och den behövs programmeras om.

    Skall prova att byta flatkabeln i dom gamla så får vi se hur det går.

    Någon som vet vad lamp-sorten heter som sitter i dessa ACC? Hittade det själv Neo Wedge T5.

    Bra jobb med sammanställningen Owla.
    Senast redigerat av RZ den 2014-11-27 klockan 13:37. Anledning: lamp-sorten till ACC, omprogrammeras
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Man kan mycket väl behöva programmera en ACC-panel om den är till fel årsmodell. Det är inte alla årsmodeller som har värmekranen tex, vilket kommer att ge felkod.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    292
    Medlem#
    9591
    bytte härom dagen sid i en av mina bilar,donatorbilen,saab 9-5 -02 automat,monterades i en saab 9-5 manuel -02,fungerar klockrent
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Man kan mycket väl behöva programmera en ACC-panel om den är till fel årsmodell. Det är inte alla tex, vilket kommer att ge felkod.

    Mvh
    Vilka årsmodeller som har värmekranen då?

    Inga felkoder har kommit upp på dom jag hållit på med?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 041
    Medlem#
    2555
    Felkod 18 kom upp efter någon dag.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Northlander
    Guest
    Jag bytte från en -01s som var trasig till en vector -01. Den som satt i min var en sid 1 och den jag satte i (från vectorn) var en sid2. Nu har jag konstant varning om låg spolarvätska. Finns det nåt att göra? Kan det vara låg i någon behållare jag bommat? Finns det fler än en behållare?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Northlander Visa inlägg
    Jag bytte från en -01s som var trasig till en vector -01. Den som satt i min var en sid 1 och den jag satte i (från vectorn) var en sid2. Nu har jag konstant varning om låg spolarvätska. Finns det nåt att göra? Kan det vara låg i någon behållare jag bommat? Finns det fler än en behållare?
    Säker på att det inte var en -02 vector då? Där är givaren inverterad. Spola tills behållaren är tom så slutar den att varna.
    Signaturlös

  15. #15
    Northlander
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Säker på att det inte var en -02 vector då? Där är givaren inverterad. Spola tills behållaren är tom så slutar den att varna.
    Kollade nu och det är förstås en -02 Vector men byggd och inreggad -01... Vad innebär det att den är inverterad? Fungerar det ändå att spola tills den är tom och den nollställs?

  16. #16
    Den larmar när behållaren är fylld men slutar larma när den är tom, och börjar alltså larma när du fyller den igen.
    Signaturlös

  17. #17
    Northlander
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Den larmar när behållaren är fylld men slutar larma när den är tom, och börjar alltså larma när du fyller den igen.
    Finns det något att göra åt detta? Ta behållare och allt från -02an kanske?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Det är högtrycksspolning till strålkastarna på 02-, så pumpen skiljer. Det är enklare att bara hitta en lämlig SID.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 064
    Det borde vara lättare att invertera den elektriska signalen om det bara är det som felar, allt koppla ur den helt för den fyller ingen större funktion.
    Jag fyllar alltid på långt innan det är larm och speciellt när man skall på långresa eller vet att man förbrukat mycket.
    Ni kollar väl oljan ofta? Och slå då en glutt på spolnivån samtidigt!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Northlander
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det borde vara lättare att invertera den elektriska signalen om det bara är det som felar, allt koppla ur den helt för den fyller ingen större funktion.
    Jag fyllar alltid på långt innan det är larm och speciellt när man skall på långresa eller vet att man förbrukat mycket.
    Ni kollar väl oljan ofta? Och slå då en glutt på spolnivån samtidigt!
    Great, tack! Ska jag gå ut och koppla ifrån den bara tror jag.

Liknande ämnen

  1. Versioner på tändkassetter
    Av maaaakn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 14:31
  2. SID Paneler
    Av proggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 13:43
  3. damasker och paneler (billigt)
    Av J.L i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 12:01
  4. alu paneler från dns trading?
    Av RallyAnders i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 05:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •