Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen dör när kopplingen trycks ner

  1. #1

    Bilen dör när kopplingen trycks ner

    Hej!
    Ska göra en lång historia hyfsat kort.
    I sommar la bränslepumpen av, nu hade turbon gjort sitt
    Bytte den. Då kom fler fel, dog ibland då jag släppte gasen, samt gick ojämt på farthållaren. Skickade in bilen och provtryckte systemet, dom hittade en backventil var trasig, bytte den.. Samt hittade dom grenrörspackningen var kass + en pinnbult av. Efter lite knep och knåp fick jag ut den bytte packningen + alla pinnbultar.. Nu funkar farthållaren.. Men bilen dör nästan när jag är ute och kör och kmr till tex en korsning och drar in kopplingen.. Tar ca 2-3 sekunder sen går den perfekt igen..
    Bytte alla packningar vid turbobytet alla skruvar alla brickor, ny backventil ny grenrörspackning ny packning och oring nedanför också, ingen skillnad:/?
    Har kollat slangar och hittade en som var av före jag skicka den på mekonomen men inte heller den gav nånting... Nu börjar jag inte fatta nånting längre...
    Känns ju osannolikt att lambda lr tomgångsmotorn lr lmm lagt av samma sekund man byter turbo,.. Ska kolla vaccumsidan mer men någon som har nått fler tips:/?
    Otroligt tacksam för alla tips.
    För övrigt är det nya tändstift bytte bara för att, tändkasetten är bytt,
    Kan spjällhuset gå i fel läge om någon slang går av? Hur gör man för att nolla de isf? Ska kolla slangarna igen runt tomgångsmotorn och t-korset. Enda jag inte gjort typ

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Följdfel :(


  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Följdfel :(

    hade den varit i limp home hade vel inte farthållaren fungerat.

    men för att vi ska någon slags chans att komma med förslag få måste det nämnas vilken bil det handlar om. och sen om det finns några felkoder, och vad de i så fall är.

  4. #4

    Re: Följdfel :(

    Förlåt 9-5a -98 2.0t
    Tycker inte jag heller. Den höll farten fast pulserade mellan 2-3 km/h konstant men det är fixat då grenrörspackningen var stort lekage på. Är bara det där med tomgångsgrejen kvar. Har hört att lambda kan ta stryk vid grenrörslekage men tkr inte det stämmer på problemet men :/
    Ska som sagt kolla slangarna nu i helgen och prova nolla spjällhuset.. Fungerar de inte må jag väl läsa av felkoder... Fattar fortfarande inte hur tryckslangen till vänster nedre på spjällhuset + backventil kan vara trasigt och man inte märker 1 enda förbättring då man fixar båda.. Det är för mig obeskrivligt men men. Är bara kämpa på vill inte lämna in bilen på felsökning då jag kostat på den mer än den är värd:> får klia vidare i huvudet och testa lite. Annars blir de koppla in felsökare..
    Mer tips?

  5. #5
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Re: Följdfel :(

    dubbelkolla så allt sitter monterat korrekt?

  6. #6

    Re: Följdfel :(

    Kan inte tänka mig att något är monterat fel:/ dragit åt allt enligt en guide med rätt moment samt provtryckt systemet med rök utan fel. Förutom provtryckningen på trycksidan, backventilen då..
    Enda stället jag misstänkte var ykorset eller vad klämman kallas där oringen sitter men det har jag öppnat och satt dit igen utan resultat.
    Kan tillägga att oljeröret byttes ut också samt rengjorde alla kopplingar och slangar..
    Tror inte det är spjällhuset men om det skulle stå i limp home och man återställer det, hur nollar man koden då? Räcker de med att rycka batteriet, hur länge isf?
    Måste fasen vara nån tryckslang men tkr ju de borde hittat vid provtryckningen isf.. Blir galen

  7. #7

    Re: Följdfel :(

    En fråga måste man om man har otur justera wg armen? Det kan inte vara det?

  8. #8

    Re: Följdfel :(

    Har nu kommit på ett möjligt fel, då bilen trycktes sa dom att bilen gick snål på soppa,
    Trodde det hade att göra med lekagen å allt, att lambda blev helt vild.
    Iom jag bytte bränslepumpen denna sommar så började jag just fundera om det kan vara bränslefiltret som är boven, kollade i boken där står det att det ska bytas på bokstaven F som bara visas till 11.000 mil. Och bilen är servad till 25000 nu och finns inget F från 11 till boken ut??? Alltså kan det inte varit bytt sen dess. Anar nu att om förra bränslepumpen var i sitt sista skede sen har det börja bli tätt så den fick kämpa sönder de sista sen byter man bränslepump och turbo kort efter så den krämar på "som den ska" sen är det tätt, då blir de ju bränsleförlust därav då jag släpper gasen svårt att hålla rätt mängd soppa... Kan ha löst detta nu. Och är det så enkelt fel är det ju helt sjukt!!! Men låter de vara osagt, men då jag kollade i boken så var det som jag såg ljuset direkt! Hoppas på de bästa återkommer med svar efter helgen!

Liknande ämnen

  1. ladd trycks fel ng 900 97
    Av THEDEVIL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 14:18
  2. Bilen högg till och kopplingen slutade fungera.. *löst!*
    Av Philip82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 00:25
  3. Ojud från koppling låda när kopplingen trycks in.
    Av Johmar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 01:49
  4. grundladd trycks fråga
    Av Lae i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •