Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Uppgraderad IC vs "Kungskobra" OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    18

    Uppgraderad IC vs "Kungskobra" OG9-5

    På en Saab 9-5 aero 00a.

    Vad är mest värt att satsa på för att ge motorn / turbon optimalast kylning? Kungskobran eller en uppgraderad IC?

    Vad av dessa två gör att motorn mår "bäst" ?

    Tanken är att bilen ska som sagt chippas. Men innan det utförs vill jag i största möjliga grad ge motorn bättre förutsättningar för att "må bra" (måhända att detta låter roligt)!

    Vetskapen är att båda två org. På dessa årsmodeller av aeron är en "flaskhals"

    Framför allt vid ökade effekt uttag.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sthlm, Vetlanda, Tåsjö
    Inlägg
    122
    Medlem#
    10589

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Intercooler. Du får ner temperaturökningar på insugsluften ganska mycket., medan kobran bara gör det något lättare för turbon att slicka i sig luften. Det är vad jag skulle gjort.

    2500 på KLRacing.
    Saab 9-5 Vector SportCombi 2.0t BioPower - MY06
    B235 | 19T#6 | Deka 875cc | Ferrita 3" DP -> 2,5" | Fabriksny FM57 med GM torsendiff & stålhylsa | Smidda kolvar | OEM Biopower-pump | KLRacing IC | T5-kammar (förr B234i) | Eget program |
    ~370 hhp/600 Nm
    Fd. Saab/Opel-mekaniker - numera AVL Motorlabb

  3. #3

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    En ic alla dagar i veckan. Så slipper du att effekten dalar när du kör full gas på mer än en växel; )

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    18

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Hur stor skillnad gör det att frontmontera en IC mot att bara sätta dit en uppgraderad version på Org. Plats ?

    Är det någon som har open sid och har gjort några mätningar angående temperaturen med/utan kungskobra ?

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Hej,

    Är inne på min fjärde 9-5 Aero.


    När jag ägde en 9-5 Aero 00 helt orginal så hade den tendens efter några acceleration repor dra ned effekt där luftmassa var typ som max 600 mg/c..

    Så jag skulle föredra en bättre laddlyftkylare förre kobran.

    Vet inte exakt vad kobran gör för skillnad,men upplever min nuvarande bil (9-5 Aero 0 ha betydligt trevligare karaktär,går alltså mjukare mm,om man jämför med mina gamla bilar.

    Så jag skulle tro att kobran sänker ned laddtrycket något för att uppnå samma luftmassa ?

    Förövrigt så har jag lagt enormt mycket tid på en jäkla massa tester mm.
    Den enda nackdel med 9-5 Aero 00-08 är att den bilen är i stort behov av kylning.

    På höga höjder och varma temperatorer begränsar turbo luftmassa,centrum körning,och farter som är under 90 km/h brukar ge nedsänkning av prestanda i 30-43 grader utetemp..

    Ett problem är oxå att den går riktigt bra på motorvägen men så fort man stängt av den och väntat lite ,för att sedan efter 15-20 min sätta sig i bilen och gasa på motorvägen så får turbon en bengränsning.

    Så det är att föredra en fmic alla dagar i veckan..

    Med en sådan hade jag aldrig en turbo bengränsning i uppåt 43 grader fullgasrepor!

    Hade alla dagar i veckan byggt en sådan på min nuvarande bil men tyvärr är det krångligt.

    Jag tror det är den bästa koncept på 9-5 Aero för att bli av med den dåliga kylning som jag anser Saab borde från första början gjort något bättre..

    Mvh
    Aero++
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    18

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Hur byggde du den Frontmonterad?

    Samt vad var det för IC? Tackar Förövrigt för alla svar som inkommit
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 17:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Det var MapTun som byggde det åt mig..
    Kylarjonsson eller nåt kom ic ifrån..

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-04 klockan 17:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Frontmonterad? Dom som byter IC till maptuns eller liknande sätter den på originalplats. Den är ju frontmonterad original? Fast bakom ACn. Men du vill flytta fram den ännu mer? Jag tror dom som kört med en bättre IC alla kan vittna om precis som fördelarna som ni diskuterar här utan att flytta den från originalplats - det är original IC i sig som är en begränsning. Det är mest på og900 man pratar front-monterat, där sitter den nämligen helt tokigt original, bakom kylaren, lyktor mm.

    Satsa på en rejäl bra IC, tex maptuns för originalplats. Dyrt, ja, men den passar enligt utsago fint och kyler mkt bra! Att labba med att flytta den ännu längre fram kommer inte ge något påstår jag. Ingen annan som vill kommentera det där med frontmonterat?

    Kombinera det med ett framrör med bättre flöde och en litet trim på det så får du en trevlig bil utan värmeproblem.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Satsa på en rejäl bra IC, tex maptuns för originalplats. Dyrt, ja, men den passar enligt utsago fint och kyler mkt bra! Att labba med att flytta den ännu längre fram kommer inte ge något påstår jag. Ingen annan som vill kommentera det där med frontmonterat?

    Har du testat MapTuns ic när du skriver att den kyler mkt bra ??

    Har inte sett en enda test på MapTuns ic på en 9-5 Aero men du kanske har faktan eftersom du skriver att den är effektiv ?

    Fmic är alltid bättre än på org plats.

    Här i Sverige spelar det kanske inte så stor roll men åker man på autobahn eller i varmare länder där utetemp ligger kring 40 grader eller mer så kommer du märka klar skillnad med en fmic..
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Okey, jag levde i uppfattningen att en större/bättre IC på originalplats var det som normalt monterades på 9-5 av dom flesta här på forumet och att det blir mkt bättre än original. Men jag måste ha missuppfattat det rejält då.... Nej, jag har inte testat den själv men Maptun själva svär ju det blir mkt bättre varma dagar. Jag tror inte dom ljuger.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Uppgraderad IC Vs "Kungskobra ? (Effekt)

    Det är riktigt oftast sätter man dit en alu ic på original placering och de gör jobbet betydligt bättre än original ic. Dock tvistar de lärde (även olärde) om en ic för 8000 kyler bättre än en för 2500 osv. Summa sumarum så brukar en ic för 2500 göra jobbet tillräckligt bra och de/den grad som en high end ic ger mer kylning är allt som oftast inte motiverad.

    MEN platsen en original el alu ic sitter på en 9-5 är inte optimal ur kylsynpunkt men enklast att modifiera. En frontmatad ic fmic är överlägset en dito på originalplats. Den kyler inte nödvändigt vid mer (grad per sekund) jämfört med en aluic på org plats. Däremot så är alltid inloppstemp MKT lägre i början på en acceleration. Jag o Aero++ har jämfört våra bilar då vi hade likvärdig setup o hk i stort. Aero++ hade fmic o jag aluic på org plats. Ökningen i grader under en acceleration var lika mkt i stort men min start/slut temp låg alltid högre än fmic.


    //Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Montera kungskobra
    Av andreas92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-03, 23:39
  2. Är det här en Kungskobra?
    Av aik i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 16:49
  3. Kungskobra vs eftermarknadskobra
    Av T-REX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •