Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sänkningssats

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    574

    Sänkningssats

    Hej!

    Tänkte få ner min bil till marken lite. Vad för fjädrar/dämpare ska man köpa egentligen?

    Jag har inte riktigt koll på detta så lite hjälp vore kanon!

    Enligt farsan så behövdes nya fjäderben också. Stämmer det?

    Ska inte sänka mer än 30mm och får gärna har lite komfort kvar också. Det är typ mina krav.

    Just det! Bilen! Det är en Saab 9-3 00´

    m.v.h
    //Colle
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    Beror lite på hur långt dämparna har rullat om du behöver byta dem. Tycker du att de är svampiga så är det ju lika bra att byta både dämpare och fjädrar om du ändå ska byta då det är samma arbete att byta allt som enbart fjädrar. Sen så kommer ju fjädrarna att hålla längre med fräscha dämpare.

    Finns lite olika varianter att välja mellan, själv kör jag med Eibach (30mm) men det finns även H&R mfl. Jag använder originaldämpare med helt ok komfort och drastiskt förbättrad väghållning. Dock hade mina dämpare endast rullat 5k mil mestadels landsväg så de är ju "nästintill" nya
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 572

    sf

    Om du vill ha hyffsad komfort mm ska du nog välja H&R fjädrar och gula Koni ställbara stötdämpare.

    Köper du ställbara så kan du ställa in hur du vill åka närsomhelst.

    Jag kör på ställbara koni och det är suveränt.
    Bana = Hårda
    Landsväg = Mjuka.

    Kolla på www.speedparts.se de har bra grejor och bra priser.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 197
    kör med gula koni och H/R sänkfjädrar.
    har ställt mina på det mjukaste nu = grymt stötigt
    skall du sänka bilen så kan du räkna med att allt vad komfort heter försvinner.
    tyckte det var helt okej i början fast nu när jag har fått börja pendla ett par mil till jobbet så tycker jag det är helt kass och ångrar att jag sänkt bilen.
    Sunshine

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    574
    Tack för schyssta svar!

    Bilen har snart rullat 11200 mil med dem befintliga dämparna.
    Så några mil till borde dem ju orka tycker man.
    Men likabra att byta ut dem när man ändå ska byta fjädrar.

    Hur funkar det med ställbara? Är det bara en ratt man skruvar på?

    Ett annat problem som jag kom på idag är att när jag ska köra in i vårt
    garage så är den lägsta punkten på bilen (kjolen) bara ca 5 cm(!) ifrån asfalten.

    Kanske funkar ändå.
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Tack för schyssta svar!

    Bilen har snart rullat 11200 mil med dem befintliga dämparna.
    Så några mil till borde dem ju orka tycker man.
    Men likabra att byta ut dem när man ändå ska byta fjädrar.

    Hur funkar det med ställbara? Är det bara en ratt man skruvar på?

    Ett annat problem som jag kom på idag är att när jag ska köra in i vårt
    garage så är den lägsta punkten på bilen (kjolen) bara ca 5 cm(!) ifrån asfalten.

    Kanske funkar ändå.
    och sänkningssats sänker ca 40mm men om du aldrig bytt fjädrar o dämpare så kan du räkna med dom sjunkit ner en hel del.!
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 460
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av TurboColle
    Tack för schyssta svar!

    Bilen har snart rullat 11200 mil med dem befintliga dämparna.
    Så några mil till borde dem ju orka tycker man.
    Men likabra att byta ut dem när man ändå ska byta fjädrar.
    Jag bytte båda och då hade dämparna gått 15000+ och fjädrarna ca 10000,
    (de var bytta innan köp).

    Hur funkar det med ställbara? Är det bara en ratt man skruvar på?

    Ett annat problem som jag kom på idag är att när jag ska köra in i vårt
    garage så är den lägsta punkten på bilen (kjolen) bara ca 5 cm(!) ifrån asfalten.

    Kanske funkar ändå.
    Dämparna tar slut fortare om man bara byter fjädrar.

    Ställbarhet. Jag har precis bytt på min 9-5á och de jag köpte var ställbara
    så tillvida att innan montering kunde man ställa dom i tre lägen.
    Tror att det är det vanligaste men det är väl en prisfråga om man vill ha
    det så eller en knapp innefrån att trycka på...

    Min bil blev nog något högre, mätte inget men inbillar mig det i alla fall.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Sänkningssats ng9-3ss
    Av gnodan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-06, 10:28
  2. Sänkningssats
    Av saaben2698 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 10:52
  3. Sänkningssats 1,9 Tid -08??
    Av Kalle72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 16:44
  4. GM sänkningssats
    Av Magnus72 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 21:57
  5. Sänkningssats 9-3
    Av hugge01 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •