Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Hej!

    Har en 9000 2.3i sugmotor som check enginelampan tändes på nyligen. Märker dock inga avvikelser i motorns gång eller prestanda.

    Den lyser inte direkt vid start utan tänds efter ett tags åkande. Har visserligen endast skett en gång, då jag inte kört bilen så mkt

    Vrider jag tändningsnyckeln på ON får jag efter ett tag 6 korta blinkningar vilket jag förstått är syresensorn, med andra ord lambdasonden.

    Min fråga är då:
    Skall jag byta sonden eller borde jag åka på SAAB och felsöka först?

    En annan fråga är om man kan ta en begagnad? Vad jag läst mig till är Biltemas inte att räkna med då skarvningen av kablarna har ett stort avgörande på hur resultatet kommer att bli. Alternativet kan ju vara att beställa en från t.ex. speddparts och få en BOSCH.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Mest troligt luftläckage någonstans, därav du får 6 blink.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Hej!

    Menar du luftläckage i avgassystemet då? Eller någon Vakuumslang etc?

    /Micke

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Citat Ursprungligen postat av andm
    Hej!

    Menar du luftläckage i avgassystemet då? Eller någon Vakuumslang etc?

    /Micke
    Avgassystemet, oftast är det flexröret som börjar läcka.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    260
    Medlem#
    9053

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Skulle tro att din Syresensor börjar ge sig då 6 blink byter att något är fel på Syresensor
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    114

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Är också inne på lambdasonden då 6 bling betyder det. Men tycker att jag borde ha en konstant check enginelampa om den felar, inte endast genom att ha tändningen på utan att starta, och då i form av blinkningar.

    Men ska ta och hissa upp och kolla röret, har en tidigare lagning just på flexröret, kanske kan vara den som börjar ge sig.

    Var är kontakten till lambdasonden placerad? Tänkte om man skulle kolla över kontakten innan man införskaffar en ny

  7. #7
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    260
    Medlem#
    9053

    Re: SAAB 9000 -94 2.3i check engine 6 blinkningar

    Citat Ursprungligen postat av andm
    Är också inne på lambdasonden då 6 bling betyder det. Men tycker att jag borde ha en konstant check enginelampa om den felar, inte endast genom att ha tändningen på utan att starta, och då i form av blinkningar.

    Men ska ta och hissa upp och kolla röret, har en tidigare lagning just på flexröret, kanske kan vara den som börjar ge sig.

    Var är kontakten till lambdasonden placerad? Tänkte om man skulle kolla över kontakten innan man införskaffar en ny
    På min så blinkade den också men efter ett tag så började den lysa hela tiden kolla så du inte har några sprickor i grenröret den kan också göra så att lampan blinkar Den sitter bakom motorn ner mot avgassystemet man se om jag hittar en bild
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

Liknande ämnen

  1. Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-12-07, 00:31
  2. Tre blinkningar check engine..
    Av johnn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •