Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Guide: Lackering av backspegelfäste på NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49

    Guide: Lackering av backspegelfäste på NG9-3

    Då backspegelfästena på min 9-3 Aero 2005 var ganska matta och grådaskiga i färgen bestämde jag mig för att lackera om dem själv. Jag hittade ingen bra guide så jag passade på att ta ett gäng bilder under arbetets gång för att dela med mig av mina erfarenheter. Jag har ingen som helst erfarenhet av lackering sedan tidigare utan har skaffat mig förkunskaper genom att läsa på här på forumet samt på andra forum på nätet. Jag köpte våtslippapper, primer och bättringsfärg på Biltema. Jag valde att slipa bort all gammal färg, polera upp ytan och sedan grunda med aluminiumprimer för att färgen skulle fästa ordentligt.
    Om jag har gjort några vansinniga misstag (bortsett från att handla på Biltema...) så får mer rutinerade forummedlemmar gärna kommentera kring detta i tråden.

    Material jag införskaffade för jobbet
    • Våtslippapper (120, 240 och 400)
    • Aluminiumprimer (Biltema 36-741
    • Bättringsfärg matt svart (Biltema 36-7420)

    Jag har delat upp arbetet i följande delar
    • Demontering
    • Våtslipning
    • Maskering och grundlackering
    • Lackering

    Demontering

    Steg 1: Dörrhandtagen
    Ta lös kåpan på dörrhandaget med hjälp av demonteringsverktyget. Börja längst bak och jobba dig sedan framåt på undersidan. Man får ta i lite men gör det med måtta.



    Skruva ur de två skruvarna (torx T30) som sitter i handtaget. Se upp så du inte tappar bort skruvarna när du lyfter av dörrsidan senare.



    Steg 2: Dörrsidan
    Dörrsidan sitter fast med ett antal plastklips (2) runt hela dörren utom överkanten som istället ”hänger” uppe vid rutan. Stick in demonteringsverktyget längst upp på ena sidan (1) och bänd utåt så att plastklipsen släpper. Jobba dig sedan ned och runt till hela dörrsidan är lös.



    Nu kan du häkta av dörrsidan (var försiktig med låsreglaget) och ta lös vajern till dörrhandtaget samt de tre kontakter som sitter i dörrsidan.



    Kontakterna sitter på platser enligt bild nedan. Kontakt nummer ett kan vara rätt besvärlig att få loss men med lite tålamod och en lämplig skruvmejsel till att trycka in låsklipsen på sidorna så går det bra.



    Steg 3: Backspegelfästen
    Ta loss täckkåpan med strömställaren till sidobackspeglarna.



    Koppla ur kontakten (dra den rakt ut)



    Skruva ur de tre insexskruvarna som håller fast backspegelfästet i dörren.



    Lyft bort backspegel med fäste från dörren.



    Ta bort skumgummi (1) samt gummilist (2) från backspegelfoten.



    Vik ut den del av spegelglaset som är närmast backspegelfoten så långt det går och titta bakom det så ser du två metallpinnar som låser fast spegelglaset. Dessa ska klämmas ihop och ”lyftas” ur sina fästen. Därefter kan du lossa spegelglaset försiktigt.



    Om du har uppvärmda spegelglas så sitter det två kontakter med tillhörande kablar på glaset. Dom tas lös genom att dra själva kontakterna (1) rakt upp. Observera att kontakterna kan ha ärjat fast och man får vara försiktig så att man inte sliter lös metallblecken (2) på själva spegeln.



    Ta lös spegelkåpan genom att lossa på de fyra skruvarna (markerade med cirklar) och därefter trycka ihop de fyra klips (markerade med rektanglar) som håller fast kåpan i ramen. Ett av klipsen är lite svårt att se och komma åt men det går med lite tålamod och finess.



    Ta loss täckkåpan av plast som täcker kablarna på spegelfotens undersida.



    Våtslipning

    Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börjar våtslipa bort den gamla färgen. Jag tog bort all gammal färg med grovlek 120 och slipade sen med 240 och 400 för att få det slätt och fint. På bilden håller jag på med grovlek 120.



    Rengöring, maskering och primer

    När du känner dig nöjd med finishen är det dags för rengöring, maskering och lackering. Jag tvättade av den slipade ytan med rödsprit men det finns säkert mer fashionabla produkter. Kom ihåg att jag är fullständig nybörjare på detta.
    Efter tvättning och maskering så var det dags att lägga på primern. Jag la på två lager primer och det täckte riktigt bra.





    Lackering

    När primern fått härda enligt bruksanvisningen så var det dags för den matta svarta färgen. Här la jag faktiskt på tre lager. Det är möjligt att det hade räckt med två.



    Före- och efterbilder av den vänstra backspegelfoten





    Monterat på bilen



    Remontering av alla pinaler är helt okomplicerat. Följ demonteringen i omvänd ordning bara.

    Det har nu gått lite mer än två månader sedan jag lackerade fästena och de ser fortfarande ”nylackade” ut. De har gått genom biltvätt med borstar fyra gånger och bilen har i stort sett bara stått parkerad utomhus.
    Hoppas min lilla guide kan komma någon till hjälp.

    8 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458

    Re: Guide: Lackering av backspegelfäste på Saab 9-3 2005

    Lysande guide! Och med bra bilder steg för steg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Guide: Lackering av backspegelfäste på Saab 9-3 2005

    Älskar såna här guider. Välskriven och med tydliga bilder. Bra jobbat!
    Have you ever seen horses pushing?!!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Guide: Lackering av backspegelfäste på Saab 9-3 2005

    Riktigt grymt!
    Gjort för idioter - Passar alla!

    Kul att folk gör ordentliga guider så att även de mest osäkra kan prova sig på!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Turbo X -08

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Tjusigt! Bra guide!

    Måste man ta bort dörrsidan för detta på ng9-3?

    Som ett alternativ till ytskikt så kan man använda svart bodyspray. Då får man en tålig yta vad gäller stenskott m.m. Har gjort så på 9-5 & det blev riktigt bra.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49

    Re: Guide: Lackering av backspegelfäste på Saab 9-3 2005

    Man måste lossa dörrsidan för att kunna ta loss täckkåpan som döljer skruvarna till backspegelfoten. Jag passade på att göra en guide för att ta lös dörrsidan helt då jag ändå höll på.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag ska göra detta på min "nya" saab inom en snar framtid, jag har en fundering bara. Vad är "demonteringsverktyget" för något?

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Det blå plastverktyget som syns på flera bilder. Fungerar i dom flesta fall utmärkt med en smörkniv i plast.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack, jag såg att det var det verktyget han menade men jag syftade på vart man får tag på det. Men fungerar det med en smörkniv i plast så är det ju lugnt
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-23 klockan 22:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Ja det fungerar som sagt ofta lika bra med nåt annat smalt i plast. Men vill du köpa såna som jag använder så finns dom bl.a. på Biltema, sök på demonteringsjärn.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Jag återupptar tråden av nyfikenhet;
    Är backspeglarna fortfarande snygga efter ett år på vägarna?
    Utan Saab

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Bilen såldes för några veckor sedan men fästena var fina bortsett från några mindre stenskott som jag nog får skylla på färgkvaliteten (Biltema...) Inga tendenser till att börja ärga igen vad jag kunde se.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    En APmanual, lysande!

    Dock vad jag minns så bytte jag en backspegel på en 9-3 SC 06 utan att ta bort dörrsidan.
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  14. #14
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Detta är en utmärkt guide som hjälpt mig förstå hur man tar isär dörrsidorna. Men vad gäller valet av färg så skulle jag inte rekommendera användande av aluprimer och mattsvart färg från biltema om man tar sig tiden och besväret att följa den här guiden. Om den nya lacken ska stå emot slitage från vägen och vinterrengöring med stark avfettning så är enkomponentsfärg (1K) otillräcklig. Man måste kosta på sig en dyrare 2K färgburk med mattsvart färg som ger en betydligt hårdare och kemikaliskt motståndskraftigare yta. Som primer kan man nog använda vilken billig 1K aluprimer som helst men jag är osäker på om biltemas är ett bra val eftersom dom vad jag vet har sitt "eget system" åtminstone när det kommer till deras basfärg och klarlack.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Nu är det snart dax att se om jag klarar följa manualen........
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

Liknande ämnen

  1. Demontera backspegelfäste OG9-5 -04
    Av Luttwich i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-05-24, 09:34
  2. Ärgade backspegelfäste!
    Av Sundance Kid i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 22:30
  3. Backspegelfäste 9-5 pris ?
    Av m2949 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 19:02
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 21:35
  5. Dagens projekt - lackering av panelen. (Nu med Guide)
    Av Snobben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 12:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •