Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hålbild på olika topplockspackningar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134

    Hålbild på olika topplockspackningar

    Tjena

    Undrar om någon VET om det skiljer på hålbilden för kylkanalerna på ståltopplockpackningen för 9-5 mm och den i papp för 9000 mm.

    Anledningen till frågan är att efter ombyggnad av motorn 9000 2,3 kortmotor så kokar motorn väldigt lätt och har svårt att hålla rätt temp, dessutom så är kylslangarna som ballonger. Jag har då naturligtvis använt mig av stålpackningen för att tåla det lite högre laddet hehe.

    Det är inte vattenpump, termostat eller stopp någon annan stanns utan det som finns kvar att kolla är topplockspackninen, den är inte gången.

    Fick tipps av någon att han hade för sig att det skilde, men man vill ju veta innan man plockar ner allt, då det naturligtvis inte är lika lättmekat som orginalmotorn var en gång i tiden.

    Det är inte vattenpump, termostat eller stopp någon annan stanns utan det som finns kvar att kolla är topplockspackninen, och den är inte gången.

    Tacksam för alla svar, men vill bara ha svar från någon som vet och inte tror en massa.

    Mvh Rickard 1965

    Nu har livet börjat enligt min signatur he he
    Vid 2 Bar börjar livet!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 858
    Hej.

    Nu ska vi lugna oss ett hekto.

    #1 har du montera 9k motor i en 9-5:a? och använt 9-5 packnignen?

    #2 ja hålbilden skiljer och tjockleken.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579

    e

    Kör du en T5 motor med stålpackningen kommer kolvarna att slå i toppen om du har en T7 topp.

    Hålen för vattenkanalerna är inte samma på plåtpackningen.
    Hinner inte med allt.....

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 179
    Medlem#
    8758

    Re: e

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Kör du en T5 motor med stålpackningen kommer kolvarna att slå i toppen om du har en T7 topp.

    Hålen för vattenkanalerna är inte samma på plåtpackningen.
    Det finns en gammal tråd om detta där detta utreddes i detalj, men jag kan inte hitta den just nu. Jag har för mig att den inte gick i för den kombination som diskuterades (T5-motor och topp med T7 topplockspackning), och att kylningen inte påverkades så förfärligt mycket, men att däremot gjorde den ökade kompressionen att det blev andra problem.

    Kontentant var kör lungt tills du bytt tillbaka till rätt packning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    En av trådarna gällande detta är min:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=80641

    Kontentan av den är att det går hyfsat bra att köra med B2x4-packning på en B2x5, men INTE tvärtom!!!

    Ang hålbilden så kan du kika på dessa (stora) bilder:
    Båda bredvid varandra
    Hål ett
    Hål två
    Problemet är att B2x5-pacningen är ~1mm hög, medan B2x4-dito är ~3mm hög. Om du varvar för mycket kommer kolvarna att ta i ventilerna och du får ett rejält ras!

    Mitt tips är att byta till rätt packning så snart du bara kan. Helst inte alls köra med bilen förrän det är bytt. Jag är dock bara "lekman" i sammanhanget, men jag skulle aldrig kört en meter med din bil som den står just nu... Sorry...

    [EDIT] För att förtydliga hålbilden, se bild här. Skapad med MS Paint på ~5 min. men jag hoppas det räcker... Den vänstra är B2x5, höger är B2x4 [/EDIT]
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Hej igen

    Bara lugn alla bilen är en 9000 med 9000 motor.

    Motorblocket och toppen är anpassad för denna stålpackning, den är inte direkt orginal längre.

    Om ni undrar vilken bil det är så kom den på 9 platts i emmaboda och tredje snabbaste saab som kom i mål dvs på tiden 13.18 tror jag det var.
    Skall införskaffa riktiga sulor till nästa race och bara be en bön att växellådan håller för det greppet och ca 700 nm.

    Det jag ville reda ut var om kylkanalerna stämde eller inte men jag ser på de bilder som laggts ut att man får helt enkelt PUST ta bort packningen och modifiera upp 2 st hål som fattas i stålpackningen jamfört med pappackningen.

    Motorn är byggd på trollspeed så jag tror Tommy har koll på det med pckningen tjoclek utan det är jag som slarvat och glömt att kolla detta innan.

    Tack alla för hjälpen, bara införskaffa en ny packning och borra upp kanalerna som fattas, det är tydligen riktigt känsligt enligt de som kan det så jag får nog tyvär vänta med racen till den är bytt.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Motorblocket och toppen är anpassad för denna stålpackning, den är inte direkt orginal längre.
    Phuu... Känns redan bättre!

    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Det jag ville reda ut var om kylkanalerna stämde eller inte men jag ser på de bilder som laggts ut att man får helt enkelt PUST ta bort packningen och modifiera upp 2 st hål som fattas i stålpackningen jamfört med pappackningen.
    Om jag sett rätt är det bara ett hål du behöver (den fjärde kylkanalen runt ettans cylinder).

    Hoppas det löser sig...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Nej var det inte en extra där på stålpackningen.

    Sen var det väl en vid fyrans cylinder och en mellan 2:an och 3:an som fattades.

    Skit i samma köper både pappackningen och stålpackningen och lägger de ovanpå varandra, då kan ju inget gå fel.

    Rocka på alla glada.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Det är inte avsaknad av denna hålet som är problem.
    SAAB har ju ändrat många gånger om och om på flödesväg o man har alldrig hafft dessa problem du beskriver.

    Under vilka förhålande som du har problem med motortempen?
    CD65R

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Nej var det inte en extra där på stålpackningen.

    Sen var det väl en vid fyrans cylinder och en mellan 2:an och 3:an som fattades.
    Helt rätt. Jag gjorde en tankevurpa åch jämföre åt fel håll...

    Citat Ursprungligen postat av Rickard 1965
    Skit i samma köper både pappackningen och stålpackningen och lägger de ovanpå varandra, då kan ju inget gå fel.

    Rocka på alla glada.

    Mvh Rickard 1965
    Okidey! Rock on!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Tempen sticker i höjden under belastning i motorn medans tempen i vattenkylaren ligger på normalt. Slangarna blir dessutom mycket anspännda innan motorn och ligger på normalt efter motorn.
    alltså ett flödesproblem!

    Det kokar även under stadskörning så det är inte kylaren det hänger på och fläkten fungerar ja!

    Snackade ett par korta ord med PA och han påstod at det var rätt viktigt att ta upp dessa två hål.

    Det med att dom ändrat flödesvägar stämmer i och för sig, men då har man ju även ändrat på toppar och packningar. Det jag har nu är en topp som har ett födessystem och en pckning som har ett annat därav problemet.

    Eller finns det fler teorier menar du?

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Och termostaten vet du att den fungerar som den ska?
    Att du har tryck i slangar innan motor och ingen tryck effter, visar ju på att iom det är ju just det som är flödesväg, att någonstand fins ju flödesreducering.
    Sen , vad för slang att kolla trycket i kylsystemet i motor kollar du på?
    Den ända som fins är ju till värme elementen.
    Slangar till kylaren blir ju mjukare om termostaten eller annan flödesreducering fins, för att pumpen skapar undertryck på denna linje.

    Men, säger du at PA vet, så vet han säkert
    CD65R

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    OK!
    Då är det förmodligen pga sen höga tempen slangarna sväller, den jag tyckte var oroväckande var den mellan topp och vattenkylare.

    Ang termotstaten så kör jag med Jörgen ericksson / växellådsjörgens 70graders termostat och den verkat fungera bra men ska för säkerhetsskull ta bort den och prova helt utan och se hur bilen regerar.
    Den gjorde ett mycket bra jobb hela förra sesongen så det måste ju bara vara något annat men visst den kan ha legat och kärvat ihop under vintern!

    Tror ändå att jag ska ta dän topplockpackningen och fixa till kanalerna då det är tydligen känsligt för toppen att täppa igen dem och kan eventuellt leda till riktiga otrevligheter, toppen har ju dock kostat mig en hel del och vill absolut inte riskera den.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Hej alla glada.

    Rev ned bilen igår och tittade på packningen och mycket riktigt så fattade 2st 9mm hål för kylkanalerna vid 3 och 4:ans cylinder, så jag la dit en ny packning med hål! Tusan vad nimt det är med stålpackningen, styv och bra att jobba med och unga packningsrester blir där kvar heller.

    Hann inte riktigt klart i gårkväll men återkommer med resultatet.

    Kan bara inflika att termostaten fungerar som den ska.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Kanske man ödmjukast får föreslå användandet av en termostat vars reglerområde är lite mer modernt ?? Din motor kommer ju inte upp i nå'n vettig arbetstemperatur med den dinosaurien.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Inge problem men jag gillar min dinosarie pga att jag har nog lite dålig kyleffekt och kan därför med denna termostat ha lite sk kylbuffert.

    Vid mappningen så var det inga problem med den låga temperaturen enligt Frank på SQR

    Har du något tipps på en kylare med lite bättre kyleffekt som skulle kunna passa i min 9000. Sitter i dag 1 stor intercooler främst sedan AC-kylet och bak det kommer den stackars vattenkylaren.

    Ska bygga plåtar för att rikta in så mycket luft som möjligt, men det känns ändå som om man skulle behöva en mer effektiv kylare.

    Några bra tipps på var man kan köpa dessa är alltid välkommet.

    Mvh Rickard 1965
    Vid 2 Bar börjar livet!

  17. #17

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromölla / Skåne
    Inlägg
    134
    Hej alla glada.

    Vill bara rapportera efter det att bilen är ihop igen.

    Kylningen fungerar kanonbra igen, konstigt att 2st så små hål på 8mm ska kunna göra så mycket.

    Tackar för all hjälp! Skönt att veta att gänget ställer upp när det väl krisar till sig, ligger mycket kunskap begraven här på forumet!

    Mvh Rickard 1965.

    PS Detta kanske vore något att lägga upp under faq:en, för det kommer säkert bli fler som gör samma operation som mig.
    Vid 2 Bar börjar livet!

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Du gör som du vill....
    (mot bättre vetande)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 135
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du gör som du vill....
    (mot bättre vetande)


    Skulle bytt för längesen, mitt sitter som din oxå.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Hålbild fälgar till NG 9-5?
    Av Tony Johannesson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 22:28
  2. Hålbild viggenvinge vs. original?
    Av Red Devil i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 10:19
  3. Hålbild för orginal gummivinge på baklucka OG900
    Av Mr_Nitro i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 11:21
  4. Hålbild på viggen vingen.
    Av Henke_A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 20:53
  5. Hålbold på olika topplockspackningar
    Av Rickard 1965 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •