Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Handbroms og9-3

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Handbroms og9-3

    Har haft "kul" och försökat få ordning på handbromsen på en og9-3 nu ikväll....

    Problemet är att om jag justerar på justerskruven (som man skall) precis så att skivan går runt och sedan rycker i spaken så händer det ingenting första hacket, sen märker man att det lägger sig på andra hacket och på tredje "nyper" det. MEN det nyper inte tillräckligt för att stoppa mig från att orka dra runt hjulet, det går tungt men det är inga problem.

    Det blir inte heller nån skillnad om man drar 5-6 hack, det går fortfarande lika lätt och dra runt hjulet.

    Provade att justera så att det låg på lite hela tiden, men fortfarande så bet det dåligt.

    Kollade på hävarmarna på baksidan hjulnaven och den rör sig fint och går tillbaka som den ska. Slakade på vajrarna för att se att de inte låg i spänn så att hävarmen aldrig gick tillbaka, men den gick inte och få tillbaka mer än så (ligger ca i "mitten" på urtaget i navet).

    Vajrar, skivor, belägg, backar och monteringssats bytt för ca 2år sen. Har varit underkänd vid varje besiktning på just handbroms (för svag verkan) och sedan varit in på verkstad och släckt tvåorna.... Nu sist så påstod verkstaden att "det går inte och få det bättre än såhär".

    Så vad faaa... är det som gör att det inte nyper till ORDENTLIGT? Har ett minne av att att någon har berättat för mig att det kan vara hävarmen som man krokar på vajern på och/eller mekanismen inne i trumman som ser till och få ut bromsbackarna mot trumman som är utslitet som orsakar det här?

    Spaken känns "bra" och det känns precis som om det nyper till men det gör det inte...

    Tips på hur man får detta bra? Är det slitna backar? Hävarmen som är utsliten? Något annat? Har läst diverse guider och forumtrådar om detta men får ändå inte till det tillräckligt bra för att klara en besiktning.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Handbroms og9-3

    Har exakt samma problem med min handbroms och hur den gick igenom besiktningen det förstår jag inte. Ska byta skivor och se om det blir bättre men börjar o tveka på det när jag läser ditt inlägg. Frågan är om det har nåt med beläggen att göra, köpte du dina på speedparts tro?
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Handbroms og9-3

    Inte min bil, är bara mekaniker.

    Vet inte 100% säkert vartifrån beläggen/backarna kommer, men med största säkerhet kommer alla prylarna från Mekonomen.

    En kompis köpte bromsbackar till handbromsen på Volvo 240 på Biltema, de gick inte spänna pga att de hade helt fel mått.... Börjar nästan fundera på om det kan va samma sak här, eller om de helt enkelt är slitna.

    Men skulle vilja ha lite mer tips/råd från nån som meckat mer med detta, första gången jag gav mig på detta ikväll och jävlar vilken pinsam skitkonstruktion.... Skam att de hade detta såpass många år!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: Handbroms og9-3

    Bort med skivorna och bromsoken, det tar ju inte många minuter. Då borde du se om något ser galet eller slitet ut. Plocka bort och smörj hävarmen och justerskruven.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    64

    Re: Handbroms og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Bort med skivorna och bromsoken, det tar ju inte många minuter. Då borde du se om något ser galet eller slitet ut. Plocka bort och smörj hävarmen och justerskruven.
    I mitt fall fanns det inget iögonfallande och jag smorde upp efter konstens alla regler. Men fortfarande så hade jag nästan lika gärna kunnat använda bananer som handbroms backar.
    9-3 AERO-01
    900 SE Coupé-96
    http://www.garaget.org/CJnilsson

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Handbroms og9-3

    Jag har alltid ansett att de blå original GM-backarna har bitit betydligt bättre än eftermarknadsprylarna.

    Sen kan man förstärka fästet/styrningen också: viewtopic.php?f=4&t=334485

    Fast för mig har inte detta hjälpt nämnvärt.

    Mvh
    Senast redigerat av Hyvens den 2019-03-26 klockan 10:49.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Handbroms og9-3

    Jag hade lös den ena skivan halvvägs, det backarna spjärnade emot skivan och jag ville inte vålda för mycket men det var i alla fall 3-4mm kvar på backarna. Däremot var de inte blå så det är antagligen inte GM.

    Hittade en guide där justerskruven satt "klockan 12" men på denna bil satt den "klockan 6". Bilen som skruven satt klockan 12 på var visserligen en 9-5...

    Kollade på det där fästet också och det flexar lite, men inte 1cm som det pratas om i tråden.

    Jag tycker inte att det är något som verkar och kärva eftersom hävarmen går tillbaka fint.

    Kan denna vara utsliten och ge symtpomen jag har?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 86947.html

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Handbroms og9-3

    Vanligast är att den hävarmen rostar ihop.

    Intressant med rostfritt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Handbroms og9-3

    Om hävarmen har rostat ihop borde det gå tungt och dra i kroken som sticker ut på baksidan navet som man fäster vajern på eller? För den löper fint...

    Däremot kanske den är mekaniskt sliten?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: Handbroms og9-3

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Hittade en guide där justerskruven satt "klockan 12" men på denna bil satt den "klockan 6". Bilen som skruven satt klockan 12 på var visserligen en 9-5...

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 86947.html
    Det stämmer. På og9-5:an sitter den kl 12 och på ng900/og9-3 sitter den kl 6.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Handbroms og9-3

    Är det ingen som har haft samma problem och lyckats lösa det?

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Handbroms og9-3

    Jag har samma problem men har inte lösningen. Min bästa gissning är att byt hävarmarna så får du ordning på handbromsen. Det är så små rörelser det handlar om och allt måste funka perfekt för att det ska nypa till ordentligt.

    Själv förstår jag inte hur min bil, og9-3 -99, gått igenom besiktningen varje år utan anmärkning. Plockade isär handbromsen i bakhjulen för det tog inget alls. Länkarmarna hade rostat ihop och resten var sisådär för det hade ju inte rört sig på länge. Renskrapning och kopparpasta så blev det bättre. Nu har jag justerat och spänt vajern så bilen stannar och står still i utförsbacke men det är inte det där riktiga bettet eller nypet när jag drar i handbromsen.

    Min og9-3 cab, som inte sett en vinter sen den var ny och som knappt ens rullat i regnväder, har det där perfekta suget som drar ner bakvagnen i samma takt som man drar i spaken när bilen rullar och den håller i utan att tveka.

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182

    Re: Handbroms og9-3

    Nu är detta fixat sen ett par veckor tillbaka och besiktat igår med blankt papper, 1,4/1,4 på både färdbroms och handbroms bak!

    Bytte till nya backar och ny monteringssats samt nya returfjädrar till hävarmen, men egentligen var det nog inget fel på backarna utan det var hävarmarna som inte rörde sig speciellt bra, ena sidan var nästan stum och väldigt väldigt lite rörelse på den andra sidan.

    Plockade isär dem och gick över dem med smärgelduk och la på lite fett så de inte ska rosta direkt igen. Justerade sen enligt WIS både vajrarna och backarna så nu nyper det på 4 hack.

    3-6 hack ska det låsa hjulen på enligt WIS, kan va bra och veta om nån vill dela ut ombesiktning pga att spaken tar högt upp...

    Förövrigt så funka det klockrent med BDS "billiga" backar (typ 250kr eller så), det är antagligen nån kina-modell men eftersom det funkar fint så ser jag ingen anledning till och köpa dem på Saab och betala 813kr (!!!!) för original.

    Så ni som har samma problem, börja med och plocka isär och smörj hävarmarna!

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849

    Handbroms og9-3

    Hallå!

    Har varit ute för detta innan, och, vad som gör att man justerar tills man sliter sitt hår utan att få till det är 8 ggr/10 som du beskriver ihoprostad led i hävarm.
    Vad som händer när man rycker i spaken efter att man justerat så mycket man törs för att inte få nedslag för anliggning är att endast 1 utav backarna rör sej, och rörelsen är axiell, inte radiell som den borde vara...

    Bra och informativ tråd f.ö, och + i kanten för inlägget med lösningen, förklaring och slutsats, det är de som gör vårt forum bättre!

    MVH


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    27

    Re: Handbroms og9-3

    Jag hade liknande problem med min 900NG. På den upptäckte jag att fästet för vajerhöljet vid spaken hade släppt, alltså mitt under bilen, inte vid hjulen. Delar av svetsen hade släppt vilket gjorde att fästet gav med sig och stal kraft. Efter att jag svetsade fästet ordentligt gick den igenom besiktningen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Kan någon berätta för mig hur man fixar till handbromsen på 9-3 -03 OG.
    1. Räcker det att justera backarna?
    2. Finns justerskruv under mittkonsolen även om det inte finns nån ”lucka” i den?
    3. Sitter justerskruven till backarna kl 12 el 6?
    4. Hur funkar självjusterande.
    5. Ska man lämna in på verkstad å skita i punkt 1-4?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Justerskruven sitter kl 12. Du ser här hur det ser ut: https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...1_8993941.html
    Det är lite svårt att se in i hålet i bromstrumman när man ska röra piggarna på justerskruven. En pannlampa brukar underlätta.
    Justera först bak. Om inte det räcker så sträcks vajern vid ett ok under bilen ungefär under handbromsspaken.
    Det är vanligt att hävarmarna där bak rostar fast och att vajern är rostig där bak. Till slut brukar vajern gå av.
    Det finns ganska många trådar om handbromsen sedan tidigare.
    Skippa verkstaden och spara pengarna till något bättre.

    Edit: detta gäller og9-3.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2019-03-19 klockan 12:56.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tack för svar. Man blir ju mörkrädd när man läser om alla alt. Har som sagt -03 och mig veterligen vare precis där OG och NG byttes.

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Ja, -03 fanns både og9-3 och ng9-3.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    NG har väl justerskruv under mittkonsolen?
    Medans OG har under bilen såvitt jag förstått det. I Haynes står det att spänna bara behövs vid byte av wire. Liksom, vad är rätt?
    Höll på med handbroms på en Volvo 760 förut. Där va hjärnblödningen nära. Hoppas Saab är bättre.

Liknande ämnen

  1. Handbromsjustering OG9-5
    Av Cagner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:46
  2. Fel på handbroms 900 -96
    Av Jonas_9-3ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 14:41
  3. Handbroms låst? OG9-5
    Av la_tobbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •