Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Handbroms og9-3

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Justera på hjulen. Kolla att det går att dra i wiren ute vid hjulet och att den lägger till backarna och låser.
    Se även till att returfjädern på baksidan sitter kvar mellan hävarm och sköld.

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Bra tillägg Michael, sen jag skrev detta 2013 så har jag sett många bilar som saknat returfjädrar helt och det lär orsaka minskad rörelse/retur på hävarmen vilket i sin tur ger att de rostar ihop ännu fortare än de borde göra och de går ju tillräckligt fort även med returfjädrar på plats...

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det som gör att allt rostar ihop är inte materialet eller fabrikat på delarna utan användandet hos föraren. Har lagat bilar i över 30 år snart och det slår nästan aldrig fel. De som har mest problem med handbroms använder den väldigt lite. Man ska egentligen dra i den reflexmässigt varje gång man lämnar bilen men det är det långt ifrån alla som gör. Den står ju plant, den står ju med växel, jag har ju automat osv osv........och sen skyller dom på delarna och konstruktionen när de får tvåa varje år........
    Tyvärr hör ju dessa till de med mindre lyckad handbroms men det beror inte på trummorna i sig utan den fasligt konstiga dragningen på wiren på en sida. Det tar död på mycket kraft och börjar det kärva och träta så gör ju inte det saken bättre. De man lagar får man ju oftast byta allt på. Wiren ska ju helst löpa så lätt att man kan dra och skjuta i wiren med tummen och pekfingret utan nå hinder.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Sen att inte dra in vajern i trumman utan låta hävarmen som rör sig sticka ut från trumman och montera ett "dammskydd" som nöts sönder på nolltid är ju en mindre bra konstruktion

    Många andra bilar som trots allt har handbromsbackar/trummor så går ju faktiskt vajern in i navet vilket gör att det blir helt klart bättre livslängd på grejerna.

    Men jag håller med, grundproblemet är att det måste användas och än mer viktigt eftersom det är en sån billig och pissig konstruktion på 9-3/9-5

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    264
    Medlem#
    2106
    den stora skillnaden mellan Saab 95 och og93 är att hållaren för wirehöljet sitter i "taket" på kardantunneln på 95an och på 93an sitter den på sidan. lättare att justera på 93an men man får en fruktansvärd sväng på höljet på ena sidan vilket inte kommer ge positiv effekt.

    Jag har precis bytt till Saab orginal wire, ny mekanik i trumman, orginal backar (blå) och nya skivor. allt är smort och handbromsen är ändå skrot jämför med og95an som står brevid med 22kmil på mätaren.

    mitt nästa steg är att ta ner avgassystemet, bort med värmeplåtarna och flytta fästet för wire höljena så att bäggre wirearna går ovanför tanken och så rakt som möjligt.

Liknande ämnen

  1. Handbromsjustering OG9-5
    Av Cagner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:46
  2. Fel på handbroms 900 -96
    Av Jonas_9-3ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 14:41
  3. Handbroms låst? OG9-5
    Av la_tobbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •