Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Kylarvätska försvinner "spårlöst" NG9-3 B207

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Kylarvätska försvinner "spårlöst" NG9-3 B207

    Har införskaffat en 9-3SS Aero-03
    Bilen sörplar i sig "mängder" med kylarvätska, som jag inte kan förstå var den försvinner.
    Dessutom producerar den enorma mängder kondensvatten som jag antar kommer från AC/värmepaketets avrinning.

    Vad f-n kan vara felet? Hänger de ihop eller är det två separata fel? Är kondensdelen inte ens ett fel?

    Jag pendlar 2x6mil dagligen och på två till tre dagar försvinner i storleksordningen 1 liter kylarvätska.
    Den enda pöl jag kan hitta under bilen, kommer från den lilla slangstump som kommer ut på torpedväggen bredvid bromsrören, som droppar med jämn takt, ner på framvagnsbalken för att sedan nå marken. En koll av vattnet från pölen ger inte utslag på någon glykol, medan det i behållaren visar på -30 grader.

    Oljan visar inga tecken på att vara kontaminerad av vatten och inga glykolrester finns att finna på oljepåfyllningens lock.
    Jag upplever att bilen går som den ska,tändstiften ser ok ut och tempmätaren ligger stabilt.
    Ingen konstig imma på rutorna, och än kan jag inte känna några fuktiga mattor i bilen....

    Var f-n tar all vätska vägen?
    (bilen ger inga felkoder)

    Idag åkte jag hem från jobbet, och direkt när jag parkerat öppnade jag motorhuven och kollade ner, med varm motor, i drift.
    Yttertempmätern visar 15 grader och kupefläkten inställd på 21. Alla AC-rör är iskalla med tydlig kondensbildning, såpass att det till och med droppat kondensvatten från dem.
    Kanske inget fel.... men kändes ändå som om AC'n verkade jobba lite väl hårt. Nån econ/off-knapp verkar inte finnas på 9-3SS -03(?).
    Att AC'n producerar kondensvatten nog för att lösa vattenproblemen i Afrika är inte bara något som skett idag, utan sker "jämt". Sätter jag igång motorn räcker det med att vänta i 30 sek. innan det börjar komma droppar ur den lilla slangstumpen



    Jag har nyligen köpt bilen (privat) och hade som syfte att använda den som pendlarbil. Men jag är inte beredd att ha en glykolförbrukning som måste räknas in som avsevärd i driftkostnaden.
    Så HJÄLP mig. Hjälp mig fort!

    P.S
    Var kan man kolla glykolhalt i avgaser? Det lär finnas sådan utrustning, men vem har det? (fördel om det är i Linköping/Norrköping)
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Kanske inget fel.... men kändes ändå som om AC'n verkade jobba lite väl hårt. Nån econ/off-knapp verkar inte finnas på 9-3SS -03(?).
    Har du inte en knapp som heter "AC" mellan bakrutevärmen och defroster-läget?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Har införskaffat en 9-3SS Aero-03
    Bilen sörplar i sig "mängder" med kylarvätska, som jag inte kan förstå var den försvinner.
    Dessutom producerar den enorma mängder kondensvatten som jag antar kommer från AC/värmepaketets avrinning.

    Vad f-n kan vara felet? Hänger de ihop eller är det två separata fel? Är kondensdelen inte ens ett fel?
    Att det bildas en hel del kondensvatten är normalt. Men att det skulle lösa Afrikas vattenproblem låter ju som att det är helt enorma mängder. DET är inte normalt.

    Angående att du glykolmätt "kondens"vattnet, menar du med sån pipett med flytboj i då eller en sån där mer avancerad grunka du droppar vatten i och läser av?

    Det finns ju möjlighet att kylarvattnet droppar på t ex varma avgasrör och avdunstar så du inte märker det. För 1 liter på ca 30 mil borde rimligen ge någon hint på oljan eller avgaserna tycker jag?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    God morgon.... Får kolla idag om jag har en knapp till AC'n. Såg den inte "spontant".

    Vätskeprovet gjordes med en sådan du lägger i en droppe och kollar mot ljuset....

    I helgen som var, låg jag en kort stund under bilen, med motorn igång, men lyckas ändå inte se något annat än avrinningen från AC (eller vad det nu är).

    Vad som är normal mängd kondensvatten och vad som är onormal är som bekant lite svårdefinierat. Jag tycker detta verkar helt klart onormal. Lyfter du upp bilen på en lyft, kan du inte använda avrinningen för dina dagliga hygienbehov, men du behöver inte ha motorn igång speciellt många sekunder innan första droppe kommer, för att sedan kontinuerligt avge en droppe med några sekunders mellanrum.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Porer i blocket har drabbat vissa tidiga bilar. Ska finnas en TSB för detta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Porer i blocket har drabbat vissa tidiga bilar. Ska finnas en TSB för detta.

    Mvh
    Jo, jag har hört talas om detta. Men som envis och enfaldig vägrar jag tro på detta fenomen innan ordentlig felsökning är utförd.
    Dessutom verkar mängden som försvinner vara allt för stor för att det ska kunna ventilera ut ur blocket utan synbara läckageställen.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Syna kolvtopparna för att se om någon är tvättad.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Titta om det är blött vid kamkjedjesidan. kan va vattenpumpen som är boven, har precis samma problem på 93ss 04a.
    Saab 9-5 Aero

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Oj... här hade det kommit två svar jag missat helt.
    Veckan har varit stressad, och jag har inte hunnit med nån vidare felsökning.

    AC'n kanske fungerar som den ska.... kylarvätska försvinner trots AC-off under tre dagar


    Jag har inte hunnit sätta mig in i var olika delar sitter på drivremmen. Men ryktet säger att vattenpumpen har skvallerrör och därmed borde ge en vattenpöl på backen... eller har jag fel?

    Nån som kan skriva, eller visa bilder på vad som sitter var på en B207?

    Ang. tvättad kolvtopp har jag inte hunnit kolla än. Räknar med att göra det ikväll eller i morgon, så jag återkommer om mer info på den fronten.

    Mvh//
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Det spökar!

    Kan det vara så att fler problem går att knyta hit?

    När jag köpte bilen misstände den på högt laddtryck (när man går in på röda fältet).
    Tändspole 1:ans cylinder byttes och allt var frid och fröjd.... Några dagar.
    Nu har misständningarna vid högt laddtryck återkommit (ingen motorlampa än, inte letat om det finns några felkoder registrerade).

    Överslag som bränner tändspole? Hur?

    Om topp-packningen skulle ge sig skulle vatten knappast ta sig in i förbränningsrummet med sitt höga tryck. Så vad f-n är det som händer?

    Hade ur stiften nyss. Alla cylindrar ser lika ut. Ingen tvättad....


    HILFE!!!!!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Ny eller beg spole som monterades?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Ny eller beg spole som monterades?

    Mvh
    F-n... Blir inte klok på denna bil.
    Idag har jag kört fullt laddtryck utan misständningar och en sväng med svaga misständningar.... Inget konsekvent beteende.
    Likaså verkar det som det är lättare att få en "ren" tandning om man smyger på gasen, medan den verkar ha lättare att misstända om man gör en karatespark ner i pannrummet.

    Tändspolen var 10000milad.....

    Just nu är det vattenavgången som är det stora problemet... Misständningarna vid laddtryck kan vi ta sen, om de inte hänger ihop..... (Om du i te har en fantastisk idé om vad som är fel)
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Kylarvätska försvinner "spårlöst" - Saab 9-3SS

    Inga fler som sitter med vilda idéer?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Hallå där.
    Har åkt på ett klurigt problem. Kanske inte klurigt för den kunnige, men för en ovan är det klureri på hög nivå.

    Saab 9-3SS Aero 2003, dvs B207R
    ca 24000mil

    Köpte bilen nyligen till "rätt pris" med lite hackande. Några tändspolar senare laddar det på som det ska utan hackande.... Men det räckte med 20mila-resan hem för att upptäcka att den snodde åt sig vatten.
    Då jag pendlar med bilen har jag lyckats tillryggalägga närmre 1000mil redan....men nu till problemen

    Bilen drar 1.5-2liter vatten på 50-60mil. Detta utan synbar läcka
    Senast i fredags fick jag fylla på en skvätt olja (igen) och har nog slagit i mellan 2-3liter på dessa 1000mil.

    Var f-n tar allt vägen?
    B207 verkar inte kända för blockpackning, men när jag skulle fylla på olja nu senast, så hade jag tydlig geggamojja i ventilkåpa och på stickan.
    Ser ingen olja i expansionskärlet och motortempen beter sig som sig bör. Smyger upp till mitten på mätaren på nån halvmil och ligger stabilt där till resan är slut.
    Har noterat "minimalt" med majonäs på oljestickan förr... mer än jag är van vid (B202), men inte såpass att jag sett det som "felaktigt"
    Personer jag talat med fann det lilla som normalt men säger även att den mängden som var i fredags faktiskt kan förekomma utan några felaktigheter, i detta klimat som är nu. För mig låter det helt barockt!

    Men var tar då olja och vatten vägen?
    Bilen skjuter på bra. Så pass bra att man kan ana att den är chippad. Detta är det ingen som vet något om tyvärr..... Turbon viner inte "onormalt" och bilen laddar på som den ska...
    Men visst lämnar den ett moln bakom sig. Jag har inte reflekterat över avgaserna innan, men igår var mer eller mindre första gången jag hade tillfälle att ha bilen igång en stund i dagsljus, med ljummen motor, och visst tusan är det lite väl mycket rök....

    Körde 5mil, stannade och skruvade av locket på expansionskärlet. Ingen fontän där, utan ett lätt, pschyyyy, så inget galet onormalt tryck verkade finnas....

    Okulär kontroll i 20sekunder av turboaggregatet (slå på lite vatten och så titta lite snabbt på turbon), fick mig att reagera på att dess gjutna hus ser fuktigt ut. Alltså.... inte nån banjo som läcker, utan som om hela huset är fuktigt. Dess placering gör att man förväntar sig att det ska se lika kruttorrt ut som ventilkåpan..


    Vad f-n är det som är galet i min maskin?
    Från början kunde man anta vattenpump, men då jag inte hittar något läkage och inte får nån pöl på marken så har jag uteslutit den. Med fler och fler avlagda mil börjar man dessutom upptäcka oljeförbrukningen, och inser att det antagligen är "något större" problem. Men vad?


    Vad sitter det för Turbo i B207R?
    Vanligt att dessa ger upp?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Kan du fixa en bild på det fuktiga huset?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Det sitter en TD04L-14T och det är väl inte direkt vanligt att dom ger upp nej.

    Angående oljan, har du kollat om det är oljigt vid remskivan? Vanligt att packboxen där bakom läcker, har själv bytt den på min bil.

    Angående vattnet, ingen dimma/imma inne i kupén? Tänkte om det kanske kan vara värmepaketet eller nåt.

    Mvh Marcus

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 162
    Medlem#
    8758

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Bilen drar 1.5-2liter vatten på 50-60mil. Detta utan synbar läcka
    Börja med att kolla locket till expansionsbehållaren. Dels kan det kommit skit emellan som gör att den inte tätar ordentligt när man skruvar åt locket, dels kan själva övertrycksventilen blivit dålig (inte helt ovanligt). Det är billigt och enkelt att kolla, så gör det först, för om man står på tomgång en stund är det inte helt ovanligt med övertryck som skickar ut vatten den vägen om den inte pallar trycket.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Tjenare grabbar (och eventuella tjejer).
    Stress stress och åter stress.... Så jag har inte hunnit svara.

    Lämnade iväg bilen i morse för en "andra åsikt". Tjejen åkte bakom och kommenterade blårök och att det luktade skit.... Låter som turbon....

    Men som svar till er:
    Foto på lagerhuset... Har inget just nu. Kanske kommer sen, efter jag fått tillbaka bilen.
    Inga problem med värmen eller imma i bilen
    Tror att expansionskärlet är ok då det ser torrt ut över, under och runt om.

    Fyller på med info när jag har "den andra åsikten"



    Nya frågor man kan klura på:
    Om det är turbon:
    Vad ska man satsa på? Från var?

    Packbox: mycket jobb att byta?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  18. #18
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Drar bilen vatten utan synligt läckage är det topplockspackningen eller spricka i foder.
    Turbon drar inte vatten.

    Det börjar bli mer och mer vanligt med topplockspackning på dessa motorer, nu när dom börjar bli lite gamla. Skulle tippa på att dom lider av samma problem som 9-5. Man måste helt enkelt efterdra efter en stunds körning.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Dagens:
    De mekaniker som kikar lite på ledig tid kliar sig i huvudet.
    Aero-turbon brukar inte ställa till problem, varför de inte tror att det är den.

    Detta gör att de tror mer på toppackning, men förundras över att "det inte riktigt stämmer"

    Oljeförbrukningen är det ingen som reagerar över alls.... Va fan är det för fel på moderna bilar säger jag och är beredd att byta bilen mot en og900 eller 9000.


    Men vad de reagerar på är att den misständer vid kallstart och att den proffsiga mekonomenverkstaden som senast servade bilen, satte i fel stift.....
    Misständningarna har jag inte reagerat på som misständningar.... Svårt att förklara beteendet... Men jag har reagerat på att den inte går silkeslent från första sekund.
    Detta medför att de funderar på om vätska (vatten) rinner ner på en kolv när den står still, och då skapar tändmissarna....

    Spänningen fortsätter! Jag känner "jävla Opel"! Denna bil grusar mina drömmar och funderingar om en SS-cab

    Ingen som råkar ha en fräsch topp och turbo till B207R att kasta på mig?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Hilfe: Blockpackning eller Turboras?

    Jag håller med dig David, moderna bilar alltså....

    Min 9-5 2,3t har haft samma symptom som din... Oljeförbrukning, rök vid kallstart, och allra oftast har den gått på 3 cylindrar vid kallstart, i några sekunder kanske. Den drar dock inte vatten. Men så gjorde jag en motorsköljning med nåt sånt där "mirakelmedel". Dom funkar inte, jag vet. Jag vill inte ens skriva att det funkade i min bil - men det gjorde det.... Åtminstone just nu. Den har slutat ryka, den går direkt på alla 4 vid start. Detta har infallit med sjunkande temperatur, så det kan ju vara nåt i stil med ett oljeläckage som upphör nästan när oljan blir kall och stel, men vem har hört talas om nåt sånt? Jag tänker inte seriöst rekommendera en motorsköjlning och oljebyte för dina problem, för jag tror inte det hjälper. Men kanske efterdra toppen är en bra grej? Och man vet ju aldrig?
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylarvätska försvinner OG9-5
    Av Freeboo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2021-04-10, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •