Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 -98 Larm. Rörelsesensor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Vittsjö
    Inlägg
    14

    Saab 9000 -98 Larm. Rörelsesensor?

    Hej!

    Fick min vindruta spräckt häromnatten.
    Stora skoavtryck på motorhuven men tack och lov inga repor i lacken.
    De hade förmodligen försökt med bakrutan också eftersom det var andra skoavtryck där också.

    Men jag blev förvånad över att larmet inte verkar ha gått. Vid lite testande så löser det ut vid glaskross (nyckelknippetestet) och även vid öppnande av dörrar, motorhuv eller bagagelucka.
    Det löser inte ut oavsett hur mycket jag gungar bilen! Är det verkligen så att det saknas rörelsesensor i bilen?

    Efter lite efterforskning på nätet hittade jag den här länken som antyder att det ska finnas. Men inget av testen fungerar på min bil. Det är en A50 -98 så det borde ju inte sitta något annat än det modernaste larmet Saab hade då.

    Någon som har en idé?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Vittsjö
    Inlägg
    14

    Re: Saab 9000 -98 Larm. Rörelsesensor?

    Hittade även samma information på ett annat ställe: http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Ala ... s.84.2.jpg

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481
    Rörelsesensor = Ultraljudsensor som känner av rörelse inne i bilen. Enbart inne.

    Sensor som känner av om man, som i ditt fall, går på eller gungar bilen finns inte på 9000.
    S.k gungsensorer fanns inte på godkända larm. Det på grund av det stora antalet falsklarm vid stormar eller vinddrag från lastbilar/bussar som passerar.

    Länge var också tiltsensorer, alltså sensorer som känner av om bilen lyfts med domkraft, ej godkända.
    Det fanns som tillbehör till orig. Saablarm på 9-5 och 9-3. Vi var dock tvugna att nogsamt uppmärksamma kunden att godkännandet för larmet drogs tillbaka om tiltsensor monterades. -Numera har jag för mig att tiltsensorer ska vara godkända.

    Skickat från min GT-I9305 med Tapatalk 4
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Vittsjö
    Inlägg
    14

    Re: Saab 9000 -98 Larm. Rörelsesensor?

    Ah synd
    Hittade ett elschema över bilen så får se om jag orkar sätta ihop en egen sensor i så fall.
    Det känns lite fel att två spolingar kan promenera runt på bilen utan att den säger ett ljud.

    Tack för svar i alla fall I alla larmtrådar jag läst är folk så försiktiga med att lämna ut info, vilket givetvis är förståeligt och bra.

Liknande ämnen

  1. Larm problem Saab 9000 1993
    Av Rollon i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 00:32
  2. Larm dosa Saab 9000 CSE -98
    Av SaabJanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 16:48
  3. Urkopplat larm på saab 9000 cde 95
    Av Flanders i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •