Sidan 26 av 36 FörstaFörsta ... 162425262728 ... SistaSista
Resultat 501 till 520 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #501
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hej,

    Förlåt för min långa svarstid. Har tydligen inte varit inloggad på ett bra tag!

    Jag måste just nu säga att jag inte vet/minns, faktiskt. Det har inte hänt på ett bra tag nu heller. Men jag återkommer då jag vet mer!

  2. #502
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej.
    Har en Cab Aero 2.8T Aut -08.

    Man kan fälla cabben (cabba ner) via långtryck på "lås upp" på nyckeln. Men man kan inte cabba upp via långtryck på "lås" på nyckel (då fäller den bara in speglarna o inget annat). Det gör att när regnskuren kommer så är det bara till o rusa ut, sätta sig i bilen, i med nyckel och sedan invänta att man har tak och till sist rutor uppe. (helt enligt instruktionsboken, antagligen spärrat för klämrisker om man inte är i bilen när man cabbar upp).
    Tänk om man även kunde cabba upp på distans med nyckeln. Skulle det gå att fixa?

  3. #503
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag har för mig att den funktionen funnits? Kanske togs bort när man tog klämskydden på bakrutorna ~MY05-06.

    Oavsett är det tyvärr inget som eSID:en kan överrida, tyvärr. För mycket villkor som krävs för att styra taket.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  4. #504
    Den här grejjen har jag missat tills nu när jag just råkar ha köpt mig en V6-Saab och bläddrar runt efter all info som finns om den. Jag vill nog påstå att jag kände rörelse i byxan när jag läste din eminenta bruksanvisning till den Henrik! Vem vattnas det inte i munnen på när man ska kunna se så mycket rolig info? Bara det, oljetemperaturen för automaten OCH XWD-systemet! Jag kommer genast att skicka efter en så jag hoppas att du har kvar i lager?

    Jag efterlyser också, som nån föreslog, nån slags lista över "godkända" värden för alla parametrar. Det vore toppen även om man med tiden lär sig vad ens bil brukar ha för värden. Men det vore ju också bra med en tråd där användarna själva kunde lägga in sina värden så har man att jämföra med.

    Hursomhelst, toppengrej du verkar ha skapat här och med mycket föredömlig manual får jag säga. Visst vore svenska roligt men det är ju faktiskt ganska enkel engelska och ändå väldigt utförligt. En eloge!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #505
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    Den här grejjen har jag missat tills nu när jag just råkar ha köpt mig en V6-Saab och bläddrar runt efter all info som finns om den. Jag vill nog påstå att jag kände rörelse i byxan när jag läste din eminenta bruksanvisning till den Henrik! Vem vattnas det inte i munnen på när man ska kunna se så mycket rolig info? Bara det, oljetemperaturen för automaten OCH XWD-systemet! Jag kommer genast att skicka efter en så jag hoppas att du har kvar i lager?

    Jag efterlyser också, som nån föreslog, nån slags lista över "godkända" värden för alla parametrar. Det vore toppen även om man med tiden lär sig vad ens bil brukar ha för värden. Men det vore ju också bra med en tråd där användarna själva kunde lägga in sina värden så har man att jämföra med.

    Hursomhelst, toppengrej du verkar ha skapat här och med mycket föredömlig manual får jag säga. Visst vore svenska roligt men det är ju faktiskt ganska enkel engelska och ändå väldigt utförligt. En eloge!
    Tack
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #506
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    För läänge sedan skrev du i tråden om att du ville testa ESID2 på en Cadillac BLS. Jag har just köpt en -08 BLS 2.0 Flexpower, om du fortfarande vill pröva. Bor i Vargön.

  7. #507
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Hade varit kul att se hur det verkar ja! Dock väntar vi barn-leverans här inom kort så det får nog vänta lite
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #508
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Hade varit kul att se hur det verkar ja! Dock väntar vi barn-leverans här inom kort så det får nog vänta lite
    Grattis!!

    Bara att höra av sig om och när du känner dig mogen/intresserad

  9. #509
    Igår anlände en styck eSID2 till Blackeberg i Sthlm. Nu har jag nyss varit ute en sväng och testat. Fan vad kul! Åkte iväg in mot stan och snurrade ett varv på Kungsholmen innan jag for ut mot Solna/Sundbyberg. Det tog längre tid än jag trodde innan automaten blev varm. XWD-systemet likaså men det är väl åandrasidan ett tecken på att det inte "fastnar" alltför mycket effekt däri, eller hur? 32 grader tror jag det landade på innan jag parkerade. Automaten blev såklart varmare.

    Provade att gasa på på Bällstavägen vid Bromma flygplats. 0-100 med sportläget, full tank men ingen annan i bilen och tom baklucka. Dock något uppför under en del av sträckan. Det blev 7,0 och 288hk "utvecklades". 435 NM om jag minns rätt.

    Jävligt kul grej! Tack Henrik för snabb leverans och praktisk pryl!

    M.v.h. Björn

  10. #510
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av enor Visa inlägg
    Grattis!!

    Bara att höra av sig om och när du känner dig mogen/intresserad
    Tack! Jajamen, det ska jag göra

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Saabeltand Visa inlägg
    Igår anlände en styck eSID2 till Blackeberg i Sthlm. Nu har jag nyss varit ute en sväng och testat. Fan vad kul! Åkte iväg in mot stan och snurrade ett varv på Kungsholmen innan jag for ut mot Solna/Sundbyberg. Det tog längre tid än jag trodde innan automaten blev varm. XWD-systemet likaså men det är väl åandrasidan ett tecken på att det inte "fastnar" alltför mycket effekt däri, eller hur? 32 grader tror jag det landade på innan jag parkerade. Automaten blev såklart varmare.

    Provade att gasa på på Bällstavägen vid Bromma flygplats. 0-100 med sportläget, full tank men ingen annan i bilen och tom baklucka. Dock något uppför under en del av sträckan. Det blev 7,0 och 288hk "utvecklades". 435 NM om jag minns rätt.

    Jävligt kul grej! Tack Henrik för snabb leverans och praktisk pryl!

    M.v.h. Björn
    :-)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #511
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Ni som kör B207:a med Maptun trim och eSID2, visar den "rätt" moment/effekt?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #512
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    103
    Medlem#
    8090
    Inte för mig tycker jag, kan väl iofs hänga ihop med att bilen gått några mil nu också..

    Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
    9-3 SC 2.0T XWD -09

  13. #513
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Vilket trim har du?

    - - - Uppdaterad - - -

    Frågan gäller egentligen huruvida Maptun lägger tid på att mappa upp momentkurvan, för det behövs inte för att bilen ska gå bra.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #514
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    103
    Medlem#
    8090
    Det är bara steg 1 för mig.
    Senast redigerat av gurraha den 2015-10-14 klockan 19:23.
    9-3 SC 2.0T XWD -09

  15. #515
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Ni som kör B207:a med Maptun trim och eSID2, visar den "rätt" moment/effekt?
    Hej Henrik, "repostar" ett tidigare inlägg:

    Olika visning av vrid och effekt mellan eSID och eSID2!

    Jag har upptäckt att eSID och eSID2 inte visar samma resultat av effekt och vrid på min bil.

    Bilen: 9-3 BP med Maptun steg 4+ (ca 270Hk/400Nm)
    Yttre förutsättningar vid mättillfället: +6 grader.

    eSid visar: Vrid: 386 Nm/3735 Rpm och 275 Hk/5743 Rpm (Trq faktor =300Nm).

    eSID2 visar: Vrid: 345 Nm/3241 Rpm och 241 Hk/5460 Rpm, högsta laddtryck= 1,08 bar Airmass= 1284 mg/c.

    Så nu blir man lite konfunderad...
    Finns det någon klok person som kan förklara detta?
    Som ni ser så stämmer ingenting överens.
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  16. #516
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Svaret är att du troligen har fel TrqFactor på eSID1. Har du 265Nm så blir värdena mer lika.. eSID2 är alltid "mer" rätt av dom och med mer rätt menar vad styrlådan tror den har för moment.

    Du har automat, och då är det troligt att Maptun lagt momentet så att system tror att det aldrig överstiger 350Nm för då blir automat-lådan lite grinig. Så i detta fallet kan TrqFactor i eSID1 skala om så att du får rätt "max" moment, men Maptuns kalibrering är knappast linjär så den kommer då visa för lite moment i andra punkter..

    Kort och gott blir det aldrig riktigt bra om man ska ha mycket moment
    Senast redigerat av henrikg den 2015-10-14 klockan 20:34.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #517
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    263
    Medlem#
    5341
    Huvudsaken är att bilen går bra, och det gör den.
    Jag är mycket nöjd med prestandan. :-)
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  18. #518
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Browan Visa inlägg
    Huvudsaken är att bilen går bra, och det gör den.
    Jag är mycket nöjd med prestandan. :-)
    Japp, det är ju det viktigaste Laddtryck och Luftmassa kan däremot lita på i eSID2, det är ju ifrån givarna utan omräkning. (Såvida man inte bytt givare och fipplat på det också i mjukvaran)

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #519
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    hej
    enligt esid2 så har jag runt 270hk 400nm
    men jag tycker tiderna säger något annat.
    Har en 9-3 aero v6 -08 som bara är mappad.
    Jag undrar bara vad det är som kan fela.
    80-120 3,30
    100-150 5,20
    100-200 14,6
    ladd 1,07
    luft 232

    mvh
    Nettis^^

  20. #520
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hur länge vågar man ha den sitta i om man inte ska använda bilen på ett tag om man har ett friskt batteri?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •