Sidan 7 av 36 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Dimljusfunktion vore kanon. Köper en eSDI direkt då.
    Göran Larsson har hela idén klar, men hinner inte att göra korten som behövs (se tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...=running+light).
    Vet inte om det går att implementera i din lösning. Han har även en idé om att få klockan att funka för oss med eftermarknadsstereo.
    Kanske detta redan är avklarat, men aktuell tid i SID:en står på önskelistan då den saknas när stereon är avstängd.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  2. #122
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Dimljusfunktion vore kanon. Köper en eSDI direkt då.
    Göran Larsson har hela idén klar
    Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan ljusvredet och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

    Angående klockan och radion så har jag redan en diskussion med Göran och det lär bli han som får testa funktionen isåfall.

    eSID skulle kunna visa klockan, men undrar hur många som egentligen efterfrågar det? Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera. Varför kör man med stereon avstängd? Det är väl bara att vrida ner volymen

    Mvh
    Henrik

  3. #123
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera.
    Dags för eSID mk 2 med två CAN-bussar, några digitala in/ut, några analoga in/ut och mycket mer minne?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #124
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Dags för eSID mk 2 med två CAN-bussar, några digitala in/ut, några analoga in/ut och mycket mer minne?
    Ja det har varit det bästa, men får skjutas på framtiden. Hinner inte ta tag i ny hårdvarudesign för stunden, och då pratar vi helt andra pengar också.

  5. #125
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Är mycket nöjd med min. Men om det skulle gå att lösa så den automatiskt slår på dimljusen även om man måste vrida till Pljusläget så skulle det va bra

  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan ljusvredet och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

    Angående klockan och radion så har jag redan en diskussion med Göran och det lär bli han som får testa funktionen isåfall.



    eSID skulle kunna visa klockan, men undrar hur många som egentligen efterfrågar det? Jag slåss konstant med minnesutrymmet och måste prioritera. Varför kör man med stereon avstängd? Det är väl bara att vrida ner volymen

    Mvh
    Henrik
    Kvällstid kan man bli lätt störd av ljuset från skärmen, som inte vill funka med Night Panel.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  7. #127
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Kvällstid kan man bli lätt störd av ljuset från skärmen, som inte vill funka med Night Panel.
    Stealth mode menar du
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  8. #128
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Kvällstid kan man bli lätt störd av ljuset från skärmen, som inte vill funka med Night Panel.
    Aha, jag som kör MY04 med navigationsskärmen tycker ju att dom nya är rena drömmen i jämförelse. På min bil är det nästan omöjligt att köra utan nightpanel på vinterhalvåret. På min fars MY08 tycker jag den är ganska behaglig i mörker. Kör du dock med nightpanel så spelar det ingen roll om eSID visar klockan för displayen är svart. Tyvärr.

    Mvh
    Henrik

  9. #129
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Håller delvis med Henrik där. Displayen blir väldigt ljus och störande på en ICM3 vid nattkörning. Så länge man är i stan och på väl upplysta områden så spelar det inte så stor roll, men så fort man ska ut på mörka vägar utan belysning så slår jag på Nightpanel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #130
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Läste igenom tråden, och det är dessvärre den vägen man måste gå, att lura signalerna mellan och BCM med specialhårdvara. Det som eSID kan göra är att simulera själva knapptryckningen på främre dimljus så föraren slipper, men alla begränsningar i designen (ej dimljus i läge 0 t.ex) kan eSID inte gå runt. Så det blir isåfall att föraren växlar till parkljus efter start, och eSID slår automatiskt på dimljusen, när ljusvredet sedan går till halvljus så slås dimljusen idag av automatiskt tror jag? Och så får det vara.

    Mvh
    Henrik
    I fall det HADDE vært mulig å kontrollere dimljusen elektronisk, uavhengig av ljusvredet, men initiert av blinkersspaken - HADDE eSID også kunne blitt et bidrag til trafikksikkerheten.

    Man kunne da ha "slått på" henholdsvis høyre-/venstre dimljus, koblet til blinkersspaken opp/ned, og fått "cornering mode".

    Dette var en del av lyspakken "Intelligent Light System" (ILS) i GLKen, og en god hjelp i gatekryss i regnfullt høstmørke

    Vennlig hilsen,
    Kato
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Citat Ursprungligen postat av johan.h Visa inlägg
    Stealth mode menar du
    Avslöjad ...
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  12. #132
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Jag håller nu på att testa mjukvaran v1.11.0 (kör numera med tre siffror i versionshanterningen, det var lättare så), nya funktionerna är:

    - Automatiskt dimljus när man switchar ifrån halvljus till parkljus (och dimljus stängs av automatiskt när man switchar tillbaka).
    - En liten indikering i FUEL-vyn när yttertemperturen är 0 grader eller lägre (*-tecken). Dock kommer man inte runt att när tempen går ifrån 4grader till 3grader så kommer SID automatiskt visa "TEMP-vyn" i ca 5 sekunder, sen växlar den automatiskt tillbaka till eSID eller om man trycker på CLR.

    En del buggfixar. (Jag ska lägga upp ChangeLog på min server):

    v1.07 (2013-11-22)
    ------------------
    - Added KeyPosition >= RUN as condition to start ThreeBlink function (normal turn indication not working on lower power modes)
    - Added possibility to abort WELCOME MESSAGE with "CLR" button
    - Added conditions to inhibit start of eSID. VehicleSpeed==0,EngineNotRunning and AccPedal>80%, then eSID will not start.

    v1.08 (2013-11-26)
    ------------------
    - Internal Release

    v1.09 (2013-12-04)
    ------------------
    - Added startup flag for Fuel/Distance so it can be connected while vehicle is moving and start counting from zero
    - Simplified Edit-mode for Yes/No questions in Settings-menu, just press enter.
    - Correction that in Acceleration Distmode it could stop after 0.5s (1km/h) if only quickly touched 0 km/h.
    - Changed "lit" to "L" in Fuel (total) to harmonize units
    - Implemented list roll-over in Acceleration SpeedSelect

    v1.10.0 (2014-01-13)
    --------------------
    - Modified output of EngVehSpd-function, now only lower part updated continuously, to fix issues with hard to switch from function
    - Added AutoFogLight function when turning from Low Beam to Park Light (always active when Ignition is on)
    - Removed ":" in upper row on all functions to harmonize
    - Changed Torque/Power text to harmonize with other functions: "Max Torque" -> "Torque (max)"
    - New version numbering SW x.y.z, where x is raised on big function changes, y on smaller function changes and z only on bug fixes
    - Corrected wrong output when distance == 1.00 km

    v1.11.0 (2014-01-16)
    ---------------------
    - Removed extended battery data view (only show voltage on all cars, to gain more memory, most users doesnt use it)
    - Corrected Drive Time bug where if the unit was connected during driving the Drive Time would reset as soon as the vehicle stops and
    then continue driving
    - Improved AutoFogLight function
    - Added Indication if outside temp is equal or below zero (function: EPS1_FUEL)
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-17 klockan 09:04.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #133
    Hittar inget om problemet med växelvisning efter D-N-D i ChangeLog. Hittade du problemet?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Starar dimljusen automatiskt även från off-läget till pljus-läget?

  15. #135
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Hittar inget om problemet med växelvisning efter D-N-D i ChangeLog. Hittade du problemet?
    Har jagat en Automat-bil utan framgång, min kompis har en Cab men sen kom 40cm snö. Men det är nästa sak att fixa. Har några idéer vad det skulle kunna bero på, men vill logga i bil först för det fungerar utmärkt i simulerad miljö.

    Citat Ursprungligen postat av teamviggen Visa inlägg
    Starar dimljusen automatiskt även från off-läget till pljus-läget?
    Inte i dagsläget, Jag kör själv aldrig med funktionen, men det var lättare att implementera bara mellan halvljus/parkeringsljus och tänkte att det är väl dom två lägena som man använder?

    Mvh
    Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-16 klockan 22:40.

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    103
    Medlem#
    7665
    Synd Jag stänger alltid av lyset för att jag inte vill stara halvljuset om jag glömmer att vrida till p läget innan jag starar bilen.

  17. #137
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Växelvisning möjlig även på manuell låda?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  18. #138
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av teamviggen Visa inlägg
    Synd Jag stänger alltid av lyset för att jag inte vill stara halvljuset om jag glömmer att vrida till p läget innan jag starar bilen.
    Jag ska titta på det till nästa release, måste ändå göra en snart ang. Göran D-N-D problem med växelvisningen.

    /Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av peta Visa inlägg
    Växelvisning möjlig även på manuell låda?
    Detta finns inte idag, och ingen plan på att lägga in det, mest p.g.a. minnesutrymmet.

    //Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2014-01-17 klockan 09:06.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #139
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Är buggen med åtkomst till "settings" som jag haft löst?

  20. #140
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Är buggen med åtkomst till "settings" som jag haft löst?
    Inte lyckats återproducera felet tyvärr, jag skickade precis mail till dig, vi tar det där.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen kan jag, till lycka för er med V6-motorn säga att jag loggat en runda igår och jag tror jag kan få till Torque/Power vyn även för er. Ska försöka få det provat i bil nästa vecka. Upplösningen kommer dock vara i steg om 3-4Nm tror jag, men bättre än inget alls.

    Diesel har jag också kollat på en andra gång och där går det tyvärr inte.

    Har inte provat på 1.8i eller LHU/Griffin motorn, så det kanske fungerat framöver för dom.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •