Sidan 17 av 36 FörstaFörsta ... 7151617181927 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 713

Ämne: eSID - extended Saab Information Display

  1. #321
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Läste lite om detta och undrar om denna även fungerar på en diesel?
    Om den gör det så finns intresset att införskaffa en.

  2. #322
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Undrar ifall det finns en teoretisk möjlighet att kunna se vilken växel som är i på en automat i D (drive läget)? Likt manuellt läge, som går fast då måste man ju växla.
    Hade verkligen uppskattat om det finns en möjlighet för detta.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  3. #323
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av NiX Visa inlägg
    Undrar ifall det finns en teoretisk möjlighet att kunna se vilken växel som är i på en automat i D (drive läget)? Likt manuellt läge, som går fast då måste man ju växla.
    Hade verkligen uppskattat om det finns en möjlighet för detta.
    Om jag förstår frågan rätt finns det redan! Kolla i pdfen: http://doda.se/eSID/eSID2_newFeatures_rev1_140829.pdf

  4. #324
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Jag saknar extern USB-port för firmware uppgradering utan att behöva skicka iväg den...
    Det blir det nog i eSID3.

    Det måste ju finnas en anledning för oss tokar att köpa ny version allt eftersom utvecklingen går framåt.

    Har något minne av att någon för ca 35 år sedan sa något i stil med "att 64 k skulle räcka som internminne i PC"...... ;-)

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  5. #325
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Om jag förstår frågan rätt finns det redan! Kolla i pdfen: http://doda.se/eSID/eSID2_newFeatures_rev1_140829.pdf
    Helt rätt, fanns redan i eSID1! Och står att läsa om i den manualen.

    Mvh
    Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Jag saknar extern USB-port för firmware uppgradering utan att behöva skicka iväg den...
    Kanske i framtiden, men jag hoppas ju fortfarande på att mjukvaran ska vara så bra att det inte behövs

    /Henrik

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tallbo Visa inlägg
    Det blir det nog i eSID3.

    Det måste ju finnas en anledning för oss tokar att köpa ny version allt eftersom utvecklingen går framåt.

    Har något minne av att någon för ca 35 år sedan sa något i stil med "att 64 k skulle räcka som internminne i PC"...... ;-)

    CAT
    :-)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #326
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Kanske i framtiden, men jag hoppas ju fortfarande på att mjukvaran ska vara så bra att det inte behövs
    Du skulle isåfall bli först i världen med detta..
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  7. #327
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Du skulle isåfall bli först i världen med detta..
    Nej. Det har redan gjorts.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #328
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Om jag förstår frågan rätt finns det redan! Kolla i pdfen: http://doda.se/eSID/eSID2_newFeatures_rev1_140829.pdf
    Fantastiskt hade först inte noterat det i pdfén. Fasen vad nice funktion tack.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  9. #329
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Hej,

    Fick låna en tidig beta av eSID2 nu under besöket på västkusten (Tack Johan), för att kolla felkoder m m på TurboX.

    Fick lite intressanta värden, främst att Turbotrycket var noll vid en liten runda. Med tanke på hur bilen går, så hoppas jag att det är rätt, för hur ska den då inte gå med fungerande Turbo....

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  10. #330
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Den du provade kör med en väldigt tidig mjukvara som inte stöjder V6-motorn fullt ut.. (Turbotryck/XWD för V6 m.m. fungerar inte i den versionen)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #331
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Den du provade kör med en väldigt tidig mjukvara som inte stöjder V6-motorn fullt ut.. (Turbotryck/XWD för V6 m.m. fungerar inte i den versionen)
    Glädjedödare!!!

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  12. #332
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    På tal om tre-blink med helljuset. Det finns inget stöd för att blinkersen blinkar tre gånger när man så att säga ger en puls med spaken? Många bilar har ju den funktionen för filbyte etc, väldigt smidigt! Eller kan det fixas med Tech2?

  13. #333
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    På tal om tre-blink med helljuset. Det finns inget stöd för att blinkersen blinkar tre gånger när man så att säga ger en puls med spaken? Många bilar har ju den funktionen för filbyte etc, väldigt smidigt! Eller kan det fixas med Tech2?
    Det är just tre-blink med blinkersen som eSID/eSID2 erbjuder, inte helljus. Finns inget stöd för detta från SAAB så det kan inte aktiveras med Tech2
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  14. #334
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    På tal om tre-blink med helljuset.
    Vilka bilar har detta? En 9-3 med eSID har det inte.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Det finns inget stöd för att blinkersen blinkar tre gånger när man så att säga ger en puls med spaken? Många bilar har ju den funktionen för filbyte etc, väldigt smidigt! Eller kan det fixas med Tech2?
    Den funktionen finns redan i eSID1. Med eSID2 kan man även justera antalet blink om tre inte passar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #335
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    359
    Medlem#
    7338
    Men treblink heljus vore ju smidigt om det gick att fixa.

    Hmmmm vilka Ilandsproblem man har......

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  16. #336
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av johan.h Visa inlägg
    Det är just tre-blink med blinkersen som eSID/eSID2 erbjuder, inte helljus. Finns inget stöd för detta från SAAB så det kan inte aktiveras med Tech2
    Ahaa, jag trodde att det var med helljuset eftersom beskrivningen säger "vid omkörning". Man ska ju helst ljustuta innan omkörning, jag trodde det var vad eSID gjorde.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vilka bilar har detta? En 9-3 med eSID har det inte.


    Den funktionen finns redan i eSID1. Med eSID2 kan man även justera antalet blink om tre inte passar.
    Nej den funktionen med helljuset har jag aldrig sett, det närmaste som bland annat Mercedes och Subaru har är att helljuset aktiveras genom att föra spaken från dig medan till dig bara aktiverar helljuset så länge du håller i spaken. Väldigt smidigt eftersom man kan ljustuta utan att råka aktivera helljuset.

    Men som sagt, då var det bara jag som missuppfattat funktionen som redan finns

    Edit: Vild och galen idé men, skulle man kunna få ljustuta i "grön lur" knappen? Den gör ju ändå ingen nytta för oss utan telefon?
    Senast redigerat av AX3L den 2014-10-02 klockan 13:29.

  17. #337
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Edit: Vild och galen idé men, skulle man kunna få ljustuta i "grön lur" knappen? Den gör ju ändå ingen nytta för oss utan telefon?
    Den gör ingen nytta alls för den aktiveras först när man monterar BT-enheten. Den syns alltså inte på bussen och eSID kan därför inte göra något med den.
    Det fungerar att montera Saabs BT-enhet, konfigurera in den med TECH2 (aktiverar grön lur) och därefter rycka ur säkringen för BT-enheten. Det är inte omöjligt att det går att trixa till detta utan en BT-enhet, men det är inget en eSID kan räkna med fungerar i alla bilar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #338
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Den gör ingen nytta alls för den aktiveras först när man monterar BT-enheten. Den syns alltså inte på bussen och eSID kan därför inte göra något med den.
    Det fungerar att montera Saabs BT-enhet, konfigurera in den med TECH2 (aktiverar grön lur) och därefter rycka ur säkringen för BT-enheten. Det är inte omöjligt att det går att trixa till detta utan en BT-enhet, men det är inget en eSID kan räkna med fungerar i alla bilar.
    Det var svar på tal, kul att veta Tack!

  19. #339
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Man ska ju helst ljustuta innan omkörning, jag trodde det var vad eSID gjorde.
    Öh? Va?

    Isåfall ska jag ta och installera ett stoboskop som helljus...
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  20. #340
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 582
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Man ska ju helst ljustuta innan omkörning, jag trodde det var vad eSID gjorde
    Du har ju redan en spak lätt tillgängligt för ljustuta? Att inte behöva hålla i eller flippa tillbaka blinkersspaken för att byta fil eller för omkörning är däremot rätt smidigt. Ljustuta vid omkörning kan man väl göra om bilen framför är uppenbart ouppmärksam och oberäknelig men lite överdrivet att blinka VARJE gång väl?

    Vore coolt om man kunde göra något med de knapparna men ljustuta är absolut inte det första jag kommer att tänka på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •